U Saturnu se našlo dalších dvacet měsíců

U Saturnu se našlo dalších dvacet měsíců | foto: NASA/JPL

Astronomové objevili dvacet nových měsíců. Saturn se dostal na 1. místo

• 10
Saturn je největším „majitelem“ měsíců v naší Sluneční soustavě. Vedle již známých šedesáti nyní astronomové identifikovali dalších dvacet přirozených oběžnic této planety.

Nově objevené malé měsíce o průměru od tří do šesti kilometrů byly detekovány pomocí dalekohledu Subaru na Havaji výzkumným týmem vedeným astronomem Scottem Sheppardem z Carnegie Institution for Science ve Washingtonu. Saturn tak má nyní 82 měsíců.

Jeden z měsíců obíhá v opravdu velké vzdálenosti asi 24 milionů kilometrů od planety. Je to největší vzdálenost ze všech známých měsíců Saturnu. Střední vzdálenost Měsíce od Země je pro porovnání 384 tisíc kilometrů.

Zakreslené dráhy nově objevených měsíců Saturnu včetně směru jejich oběhu kolem planety.

Je zajímavé, že sedmnáct nově detekovaných saturnských měsíců obíhá v opačném směru rotace planety. Další tři oběžné dráhy jsou ve stejném směru, jako se točí Saturn, což je obvyklé. Z nich dva jsou planetě nejblíže a oběhnou ji za dva roky. Nejvzdálenějším nově objeveným měsícům to trvá o rok déle.

„Tento druh seskupování vnějších měsíců je také vidět kolem Jupiteru, což naznačuje, že došlo k prudkým kolizím mezi měsíci v saturnském systému nebo s vnějšími předměty, jako jsou asteroidy nebo komety,“ popisuje analogii se vznikem 79 měsíců obíhajících kolem Jupiteru Sheppard.

Dvacet nových měsíců znamená, že se Saturn dostal na pomyslný trůn ve Sluneční soustavě, co se počtu přirozených oběžnic týká. Jupiter jich má popsaných o tři méně. Na třetím místě s 26 měsíci je pak Uran. Naopak čtyři vnitřní planety Sluneční soustavy jsou na tom s měsíci bídně. Vedle naší oběžnice už můžeme počítat jen s Phobosem a Deimosem u Marsu.

Saturn má zřejmě až stovku měsíců

Saturn je plynový gigant složený převážně z vodíku a helia, je druhou největší planetou ve Sluneční soustavě a šestou od Slunce s průměrem asi 120 000 km, Země je proti němu trpaslík s průměrem 12,7 tisíce kilometrů. Pouze Jupiter, pátá planeta od Slunce, je větší.

Nově identifikované měsíce jsou mnohem menší než největší Saturnův měsíc, kterým je ledový svět Titan, připomíná agentura Reuters. Ten má průměr 5 150 km.

„Věříme, že Saturn má pravděpodobně kolem stovky měsíců, které jsou větší než jednu míli (1,6 km), ale objev těchto 20 nových měsíců s průměrem mezi třemi až šesti kilometry posouvá hranici naší současné schopnosti je najít. Budeme potřebovat příští generace velkých dalekohledů, abychom nalezli ještě menší měsíce,“ uzavírá Sheppard.

Největší měsíce Saturnu: