„Nejsou to filmy, ve kterých se postavy snaží sdělovat skutečné emoční a psychologické zážitky jiným postavám,“ prohlásil Scorsese o komiksech. Jeho Casino představuje pravý opak. Trio hlavních aktérů, které představují Robert De Niro jako šéf úspěšné herny, Joe Pesci coby jeho drsný osobní strážce a Sharon Stone v roli profesionální podvodnice, předvádí precizní studii vztahů na půdorysu gangsterky.
Po úvodním apokalyptickém výbuchu se děj v retrospektivě vrací do éry zlaté horečky, do let sedmdesátých, kdy bylo Las Vegas jednou velkou nablýskanou hernou, mraveništěm smokinků a třpytivých rób i továrnou na miliony. A přesná chronologie událostí, jež proměnily onen snobský, navenek aristokratický a vzrušující svět nejprve v krvavou lázeň a posléze v monstrózní hrací automat bez barev, vůně a dobrodružství, tu dostává podobu vyčerpávajícího i posmutněle nostalgického „skoro dokumentu“. Scorsese vyšel z autentických podkladů o vzestupu a pádu jednoho ze skutečných lasvegaských „bossů“, z podkladů, které shromáždil jeho dlouholetý spolupracovník, publicista Nicholas Pileggi.
Kdo je Martin ScorseseZa pár dní mu bude 77 let, přesto už na rok 2021 chystá další projekt, v jehož hlavních rolích se sejdou režisérovi oblíbení herci, Leonardo DiCaprio a Robert De Niro. Devět jeho filmů se dočkalo oscarové nominace, mimo jiné Zuřící býk, Poslední pokušení Krista, Mafiáni, Gangy New Yorku nebo Vlk z Wall Street, vytouženou sošku za režii však vyhrál pouze za Skrytou identitu. Točí také hudební dokumenty mimo jiné o Rolling Stones či Bobu Dylanovi, koncem listopadu uvede Netflix filmařovu novinku Irčan. |
Že je De Niro spolehlivě chladnokrevný a Pesci fascinující, asi nepřekvapí, ovšem Stoneová v roli lepší prostitutky v některých pasážích dokonce přestává být výhradně krásná a začíná se jevit jako schopná herečka; ostatně získala Zlatý globus a nominaci na Oscara. Právě její postava, jediná osobní slabost, kterou si ředitel kasina dovolí, přináší první nákazu a posléze zkázu do neonové říše, jejíž interní pravidla se pomalu vymykají kontrole a nastane kruté likvidování svědků, včetně pohřbívání zaživa.
V jednom si ovšem Scorsese může s komiksy podat ruku, totiž v délce vyprávění. Po třech hodinách důkladného, filigránského vyprávění, jakkoli filmařsky vytříbeného a herecky umného, zákonitě i tady nastupuje jistá divácká otupělost.