náhledy
Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru. V listopadu pracoval na dostavbě dálnice D8 u Radejčína.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u Radejčína.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u Radejčína.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Na mohutném stroji zvaném finišer jezdí po Česku už přes dvě desetiletí. Svou práci přirovnává k hornictví.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Když pokládá vozovku nových či opravovaných silnic, musí jet v horku a prachu pokud možno bez přestávky.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u Radejčína.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Jak se dá naučit ovládat takový komplikovaný stroj? "Záleží na každém, jak je kdo šikovný. Buď se to naučí brzo, nebo se to nenaučí vůbec," říká Horák.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Asfalt prochází finišerem a šneky ho roznášejí do strany. Žehlička pak vlastně plave na té směsi, která ji nadnáší.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Současné stroje jsou kompletně vybaveny počítači. "Když jsem začínal, bylo vše manuální, jen s jednoduchou nivelací. Dneska má finišer obrazovky, vidím vše, co stroj dělá," říká asfaltér.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Počet lidí u obsluhy finišeru se však nezměnil - řidič je jeden a má dva pomocníky - lištaře.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Na dálnici se pokládají tři až čtyři vrstvy asfaltu. Poslední obrusná vrstva je nejtenčí a válce ji po uložení drtí kvůli hrubosti - pomáhá to lepšímu brzdění aut.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES