náhledy
Roztříštěné letadlo Junkers D-1608, v němž zahynuli ráno 12. července 1932 Tomáš Baťa a pilot Jindřich Brouček.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Tomáš Baťa.
Autor: repro Zdeněk Němec, MAFRA
Rozloučení začalo na továrním dvoře v místech, kde dnes stojí budova číslo 21 známá jako zlínský mrakodrap.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Choreografii průběhu pohřbu byla věnována velká pozornost. Průvod se z továrny přesunul na náměstí, kde se Zlín loučil se starostou města Tomášem Baťou. Smuteční věnce vezlo osm nákladních vozů. Na ploše náměstí byla přesně vymezena místa pro účastníky i přihlížející.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Duchovenstvo i doprovod obou vozů s rakvemi naslouchají proslovům pronášeným z balkonu radnice. Rakev pilota Jindřicha Broučka byla vezena na letadle.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Od kostela se smuteční průvod vydal na poměrně vzdálený Lesní hřbitov. Celá trasa průvodu měřila více než pět kilometrů a pohřeb trval dlouhých pět hodin. Mimozlínští návštěvníci pohřbu přijížděli také autobusy, jejichž improvizované parkoviště je vidět ve středu snímku.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
K upravení prostoru Lesního hřbitova a přípravě zděné hrobky Tomáše Bati měli ve Zlíně pouze jeden a půl dne času. Mnoho hostů pohřbu vynechalo část průvodu a čekalo na jeho příchod u hrobu.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Hroby Tomáše Bati i pilota Jindřicha Broučka ozdobily monumentální mohyly ze smutečních věnců a květin. Definitivní úprava hrobů včetně kamenných náhrobních desek se prováděla až v průběhu roku 1933.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Snímek novin oznamujících rozloučení s Tomášem Baťou.
Autor: Státní okresní archiv Zlín
Památník Tomáše Bati ve Zlíně (červenec 2021)
Autor: Jan Salač MAFRA
Jedním z exponátů Památníku Tomáše Bati je i letadlo, ve kterém v roce 1932 Tomáš Baťa havaroval. Zažili jej zde i dávní návštěvníci.
Autor: Vizualizace TRANSAT architekti, MAFRA