Byly oslavou předků, kteří měli podle bájí zvířecí podobu. Pro okamžik ceremonie jim ji masky zase propůjčovaly. Indiáni z etnika Kvakiutlů byli v tvorbě masek mistry. Jejich obřady však byly trnem v oku misionářům i státu.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Jejich domovem bylo pobřeží Britské Kolumbie a sever ostrova Vancouver. Věřili přitom, že za to vděčí svým předkům, kteří do oblasti přišli, připlavali nebo přiletěli jako zvířata – racek, grizzly nebo kosatka. Nebo jako mytičtí tvorové, například hromový pták. Až poté, co se usadili, svou zvířecí podobu odhodili a stali se lidskými bytostmi.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Onen mýtus Kvakiutlové reflektovali v bájích, obyčejích a slavnostech. Při Zimním tanci defiloval například Sisiutl, jehož postava se honosila hned dvěma hadími hlavami.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Jednomu druhu obřadů se říkalo potlače. Odrážely svébytnou představu Kvakiutlů o bohatství. Onen status v jejich konceptu nevycházel z toho, kolik člověk vlastní, ale z toho, kolik může darovat. Odevzdávání majetku bylo jedním z ústředních prvků potlačů.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Takové slavnosti se však nesetkávaly s pochopením bílých kolonizátorů. „Potlač je tou nejhrozivější ze všech překážek, které indiánům brání v tom, aby se stali křesťany, dokonce aby se zcivilizovali,“ napsal v roce 1875 o slavnostech misionář William Duncan.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
O deset let později kanadská vláda potlače zakázala. Za účast na ceremoniích nebo podněcování k nim hrozilo vězení od dvou do šesti měsíců.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Indiánů však bylo příliš moc, jejich svázanost s tradicemi příliš silná a houževnatá. Zákon úřady neměly sílu prosazovat. Potlače přežily.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Staly se, spolu s jinými ceremoniemi Kvakiutlů, středem zájmu mnoha antropologů. Jedním z nich byl i Edward Curtis, autor těchto fotografií. Neschází mezi nimi například maska mořského muže, jemuž indiáni říkali Pgwis.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Strašidelná maska byla přisouzena postavě bojovníka, který porazil a zabil chobotnici požírající lidi. Jejímu tanci patřil čtyřdenní obřad Tluwulahu.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons
Kromě Curtise se o Kvakiutly zajímal například Franz Boas. Dnes má etnikum kolem 5 500 příšlušníků, kteří pracují ponejvíc v lesním nebo rybářském průmyslu nebo udržují své řezbářské tradice.
Autor: Public Domain Review/Library of Congress, Creative Commons