Zájemci se budou moci podívat například i do ovládací kabiny.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Jan Chejn, průvodce Uhelného safari, ukazuje novinářům při speciální prohlídce různá zákoutí stroje.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Jan Chejn, průvodce Uhelného safari, v ovládací kabině
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Svou službu začal stroj v roce 1984. O rok a půl dřív však už začala jeho montáž přímo v lomu ČSA, rok pak běžel ve zkušebním režimu.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Až takhle zblízka si budou moci zájemci prohlédnout korečkový bagr RK5000 v lomu ČSA nedaleko Litvínova.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Ačkoliv má stroj z lomu ČSA pořadové číslo dvě, jedná se o jediný stroj svého druhu v republice. Ten první pomáhal s těžbou skrývky v Chabařovicích u Ústí nad Labem, v místech, kde dnes leží jezero Milada. Po uzavření lomu skončil rozřezaný ve šrotu.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Zblízka působí stroj opravdu impozantně.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Návštěvníci už neuvidí stroj jen zpovzdálí, ale budou si moci prohlédnout veškeré detaily.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Zájemci se při prohlídkách dostanou do autentických prostor strojovny, ovládací kabiny, zázemí obsluhy nebo na střechu, která leží ve výšce 32 metrů a nabízí ničím nerušený výhled na dno lomu.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Stroj je opravdový kolos.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Korečkový bagr RK5000 v lomu ČSA dosloužil v roce 2016. Stále je však jeho nepřehlédnutelnou dominantou.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Speciální prohlídkovou trasu na korečkový bagr plánovali těžaři spustit už v loňském roce. Zastavila je ale epidemie koronaviru. Kdy Uhelné safari zase začne, zatím není jasné.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Korečkový bagr RK5000, to je necelých pět tisíc tun váhy, výška 44 metrů, šířka 160 metrů.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Zájemci se dostanou do autentických prostor strojovny, ovládací kabiny, zázemí obsluhy nebo na střechu.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Původní cena stroje byla 264 milionů. Dnes by to prý vycházelo zhruba na dvě miliardy.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Střecha, která leží ve výšce 32 metrů, nabídne ničím nerušený výhled na dno lomu.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Pohled do lomu ČSA na Mostecku. V pozadí zámek Jezeří.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
I takový výhled se naskytne zájemcům při prohlídce.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Nová prohlídková trasa ukáže stroj opravdu detailně.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Na jedné směně u stroje pracovalo v posledních letech šest lidí. Před třiatřiceti lety to byl dvojnásobek. V prosinci roku 2016 se kvůli útlumu těžby vydal stroj na poslední cestu na hranu šachty.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Během třiatřiceti let práce zažil stroj jen tři generální opravy.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Pět tisíc tun se pohybovalo pomocí housenicového podvozku. Hydraulika nadzvedla celý stroj a ten se pomocí ližin pomalu sunul směrem, kam bylo potřeba. Jen k promazání ovládání podvozku bylo potřeba 15 tisíc litrů oleje.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Bagr už je na prohlídky nachystaný, zatím se k němu ale mohli podívat jen novináři. Stroj jim ukázal Jan Chejn, průvodce Uhelného safari, který sám v minulosti pracoval mimo jiné jako řidič velkostroje.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Zájemci se dostanou i do autentických prostor strojovny.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA