Speciální grafické kreace na vojenských letadlech, které doplňují a v extrémních případech až nahrazují jejich standardní barevná řešení, se ve velkém vyskytly už během první světové války. I současnost je na ně bohatá, najdeme je i na letadlech Armády České republiky. (Na fotografii 2x JAS 39C Gripen)
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
V tuzemském letectvu se s tímto uměním roztrhl pytel počátkem 90. let v souvislost s uvolněním politického režimu po sametové revoluci. V době socialismu se v Československu až na výjimky nic takového nepraktikovalo. V galerii se budeme zabývat letectvem AČR (vzniklo v roce 1993) s důrazem na poslední léta, kdy práce "zdobičů letadel" dosahují té nejvyšší profesionality. (Na fotografii L-159T1 Alca)
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9236) se speciálním zbarvením pro cvičení NATO Tiger Meet 2016 ve španělské Zaragoze. Protože gripeny máme v pronájmu, nejsou na nich tyto barevné kreace nastříkány, ale jedná se o speciální samolepicí fólie.
Bundesheer, CC BY-SA 2.0
Hravý "picasso tiger" JAS 39C Gripen (trupové číslo 9238) se tak trochu vymyká z klasického pojetí zbarvení tygřích letadel. Experiment se však povedl, na NATO Tiger Meet 2013 bylo toto barevné řešení oceněno druhým místem. Dodejme jen, že autorkou původního díla z roku 1990 je Němka Karin Zellerová, nyní žijící v Austrálii.
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9238) "picasso tiger"
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9245), šavlozubý tygr pro NATO Tiger Meet 2010 v Nizozemí. Na tomto ročníku prestižního cvičení čeští piloti zvítězili (ne strašidelnou malůvkou, ale regulérně ve vzduchu).
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9245) v úpravě pro NATO Tiger Meet 2009 v Belgii. A proč mají speciální tygří kreace na gripenech zakomponovánu dvěstějedenáctku? Je to číslo jednotky, gripeny má ve výzbroji 211. taktická letka.
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Gripeny letectva AČR, jednomístný JAS 39C a dvoumístný JAS 39D
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
V roce 2010 získalo Aero L-159T1 (trupové číslo 6067) na zadní část nástřik u příležitosti 10letého výročí služby typu L-159 v AČR. Cvičná dvoumístná verze L-159T1 vznikla přestavbou jednomístné bojové L-159A.
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Aero L-159T1 (trupové číslo 6067) z předchozí fotografie s nástřikem u příležitosti 10letého výročí služby typu L-159 v AČR má z pravé strany na SOP vyobrazeno první letadlo vyráběné firmou Aero, kopii prvoválečného dvouplošníku Hansa-Brandenburg B.I.
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
"Brutálně" vyzbrojené Aero L-159T1 (trupové číslo 6067), pod trupem je podvěšený kontejner s 20 mm kanonem PL-20 Plamen, pod křídlem jsou kromě přídavných nádrží teplem naváděné rakety sidewinder.
stefano benedetto, CC BY-NC-ND 2.0
Vetřelec aneb Alien Tiger Mi-24V (trupové číslo 3366) na NATO Tiger Meet 2016, vzadu je Agusta-Bell AB-212AM italského letectva.
Armáda České republiky
Mi-24V (trupové číslo 3370) dostal v roce 2015 zbarvení, kódové označení (PP-K) a výsostné znaky připomínající jeden z liberatorů 311. československé bombardovací perutě RAF, který před 70ti lety po válce přistál v Praze. Liberator GR.Mk.VI s kódem PP-K měl pod kabinou jméno "Kosťa", a tak i tento Mi-24V je dnes "Kosťou".
Armáda České republiky
Vetřelec a Kosťa, vrtulníky Mi-24V českého letectva na NATO Tiger Meet 2016
Armáda České republiky
Mi-24V (trupové číslo 7353) byl oceněn jako nejlépe zbarvený stroj na cvičení NATO Tiger Meet 2005. (Air Show AIR14, Payerne, Švýcarsko)
David Droz, CC BY-SA 4.0
Mi-24V (trupové číslo 7353) byl oceněn jako nejlépe zbarvený stroj na cvičení NATO Tiger Meet 2005. (cvičení Ample Strike 2014)
Autor: František Vlček, MAFRA
S dalšími fotkami se ponoříme do poslední dekády minulého století. MiG-21MF (trupové číslo 5212) 11. stíhacího leteckého pluku byl v říjnu 1991 vyzdoben u příležitosti 40letého výročí založení jednotky, všimněte si i OT kresbičky pegase za kabinou. Po rozdělení státu připadl stroj ČR a létal dál se stejným kabátem. Na konci roku 1993 byla jednotka zrušena a mig stále létal, dál a dál, se stejným kabátem, ale už u jiných jednotek. Ze služby byl vyřazen v roce 2002 a staticky vystaven na letišti v Čáslavi, zbarvení si ponechal. Otázka je, co se s ním stalo dál a jak vypadá dnes.
Rob Schleiffert, CC BY-NC 2.0
Speciální předváděcí kamufláž s namalovaným žabákem rozbíjejícím palicí tank dostal bitevní Suchoj Su-25K (trupové číslo 9013) také ještě za federace, ale vydržel mu až do konce služby u českého letectva. A proč žabák? Su-25 měl v kódu NATO jméno Frogfoot. U nás se mu přezdívalo pro nápadné zbraňové závěsníky přečuhující před křídlo hrábě. Umíte si představit na SOP namalované hrábě, kterak shrabují tank? Zlatá žába!
Rob Schleiffert, CC BY-NC 2.0
Suchoj Su-25K (trupové číslo 1002) s žraločí tlamou a červeno-modro-bílou SOP, vzadu Mi-24D také českého letectva a ve speciálním zbarvení
fsll2, CC BY-NC 2.0
Žraločí Suchoj Su-25K (trupové číslo 1002) dostal v roce 1995 realističtější parybí vzhled. Tvůrcům musíme složit poklonu za žaberní štěrbiny, do takové dokonalosti dovedený žralok se na letadle snad nikde jinde nevidí. Potěšit oko pozorovatelovo dokážou i přídavné nádrže v podobě malých žraločků.
Rob Schleiffert, CC BY-NC 2.0
Cvičný L-29 Delfin (trupové číslo 2853) dostal v červnu 1993 tygří kamufláž.
Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0