První lety do okupovaného Československa prováděly dvoumotorové whitleye. Velká plocha křídla jim vynesla přezdívku „létající vrata od stodoly“ („Flying Barn Door“). Na snímku Whitley Mk.III právě shazuje dvojici parašutistů a kontejner s materiálem.
VHÚ
Na historickém letu do vlasti doprovázel parašutisty jako dispečer štábní kapitán Jaroslav Šustr (1908-1988). V té době byl zařazen u II. odboru MNO jako přednosta skupiny pro zvláštní úkoly, později označované jako Zvláštní skupina D. Původně důstojník pěchoty, později generálního štábu, měl za sebou předválečný výcvik letounového pozorovatele štábu a civilní pilotní průkaz, v Anglii absolvoval také kurs útočného boje ve Skotsku a parakurs v Ringway.
VHÚ
G/Cpt. Ronald Hockey, DSO, DFC (vpravo) 18. června 1991 během každoroční piety u kostela Sv. Cyrila a Metoděje v Ressslově ulici v Praze. Vedle F/Lt Josef Konopický, MBE, rovněž bývalý příslušník RAF.
NA, Praha
Německá Flugmeldedienst pečlivě monitorovala vlet a pohyb Halifaxu s parašutisty. Čas uvedený na orientační mapce je středoevropský, který byl o hodinu napřed před anglickým.
NA, Praha
Dvoumotorové stroje Whitley.
VHÚ
Osádka, která vysadila nejen atentátníky na Heydricha o několik týdnů později. Zleva F/Lt Hockey, P/O Wilkin, F/Sgt Holden, F/Sgt Burke, Sgt Hughes, Sgt Berwick a Sgt Walton. O hazardnosti tajných operací prováděných 138. perutí nejlépe svědčí skutečnost, že všichni, až na Hockeye, v průběhu války přišli o životy.
VHÚ
Muž, jenž shodil bombu jménem Anthropoid – F/O Ronald Clifford Hockey, DFC (1911-1992) v kokpitu téhož stroje. Pod kabinou jeho osobní emblém.
VHÚ
Letoun, který se nesmazatelně zapsal do historie českého odboje - Halifax Mk.II/srs. 1a L9613 (NF-V) od 138. peruti pro zvláštní úkoly. V noci z 28. na 29. prosince 1941 z něj F/O Ronald C. Hockey, DFC vysadil nad protektorátem paraskupiny Anthropoid, Silver A a Silver B. Snímek byl pořízen následujícího roku, kdy stroj úkoly zavály až do Egypta.
VHÚ
Oficiální znak 138. peruti RAF nedvojsmyslně reflektoval i její hlavní poslání.
VHÚ
Seskoky se prováděly na britských padácích typu X.
VHÚ
Rotmistři Jan Kubiš a Josef Gabčík před proslulou cihlovou zdí v Porchester Gate
VHÚ
Střelecký výcvik z pěchotních zbraní
VHÚ
Překonávání strachu z výšek
VHÚ
Slaňování a překonávání překážek na laně
VHÚ
Stanice speciálního výcviku STS-25 Traigh House
VHÚ
Dobrovolníci pro zvláštní operace se rekrutovali z řad československé jednotky ve Velké Británii. Na snímku s praporem 1. pěšího praporu rotný Jan Kubiš.
VHÚ
Brigádní generál Karel Paleček jako velitel výsadkového vojska československé armády
archiv Vojenského historického ústavu
Generálporučík Karel Paleček
Autor: Boca25, Creative Commons
Cenný snímek českých paraskupin INTRANSITIVE a TIN spolu se škpt. gšt. Jaroslavem Šustrem krátce před odletem do akce v dubnu 1942
archiv Vojenského historického ústavu
Vzájemná kontrola upevnění padáku byla nezbytná…
archiv Vojenského historického ústavu
Seskok z letounu Whitley nad STS 51 v Ringway u Manchesteru
archiv Eduarda Stehlíka
Nástup do letounu bočními dveřmi – skákalo se však většinou kruhovým otvorem v podlaze.
archiv Vojenského historického ústavu
V letounu Whitley parašutisté příliš pohodlí neměli.
Autor: Profimedia.cz
Dům Porchester Gate v ulici Bayswater Road v Londýně
Jaroslav Čvančara
Jan Kubiš
Vojenský historický archiv Vojenského ústředního archivu Praha
Josef Gabčík
Vojenský historický archiv Vojenského ústředního archivu Praha