Zajímavý snímek testovacího exempláře Typhoon IPA-7 se dvěma střelami s plochou dráhou letu Taurus KEPD 350
Philipp Hayer, CC BY-SA 3.0
Eurofighter Typhoon je obdařen dvojicí motorů Eurojet EJ200, tah jednoho motoru činí až 60 kN, s přídavným spalováním 90 kN. Letoun dosahuje maximální rychlosti Mach 2,35. Bez přídavného spalování dokáže letět rychlostí až Mach 1,5, jedná se tedy o letoun se schopností supercruise.
SAC Daniel Herrick LBIPP / MOD
Maketa letounu Eurofighter Typhoon v měřítku 1:1 a využívaná při prezentacích připravovaného typu na mezinárodních leteckých akcích, zde konkrétně na Dubai Air Show 1998.
public domain
Eurofighter Typhoon, jednomístný britský prototyp DA-2
Sgt Jack Pritchard, RAF / MOD
Eurofighter Typhoon, jednomístný britský prototyp DA-2
Sgt Jack Pritchard, RAF / MOD
Eurofighter Typhoon, dvoumístný britský prototyp DA-4 spokojeně dlí v Imperial War Museum v Duxfordu.
Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Sériové stroje začínaly ve výrobním provedení - nebo standardu – označovaném jako Tranche 1. Toto první provedení bylo vhodné především pro vzdušný boj, ostatně kvůli tomu byl projekt nové evropské stíhačky v první polovině 80. let 20. století odstartován, konkrétně bylo cílem získat protiváhu nových sovětských stíhaček MiG-29 a Su-27. Následovaly tedy modernizace pro zvýšení užitné hodnoty typu, v roce 2007 šel do výroby standard Tranche 2 a v roce 2014 Tranche 3, a tak se Typhoon stal plnohodnotným i v oboru ničení pozemních cílů. Poslední podepsané objednávky z Německa a ze Španělska jsou už na letouny v zatím nejmodernějším standardu Tranche 4, jejich dodávky by měly začít v roce 2025 pro Německo a v roce 2026 pro Španělsko.
Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Eurofighter Typhoon patří mezi nejpočetnější typy dnes provozovaných bojových letounů. Podle ročenky World Air Forces (FlightGlobal) byl v roce 2023 sumární počet bojových letounů všech kategorií v ozbrojených silách všech zemí 14 665 (data uváděná ke dni 19. října 2023). Typ Eurofighter Typhoon s 533 kusy tak dnes zaujímá v žebříčku typů, resp. typových řad podle počtu provozovaných kusů sedmou pozici. (foto: Eurofighter Typhoon španělského letectva)
GerardvdSchaaf, CC BY 2.0
Prvními uživateli strojů Eurofighter Typhoon se samozřejmě staly letecké síly států na projektu participujících: Německo, Velká Británie, Itálie a Španělsko. Následovalo Rakousko a po něm Saúdská Arábie, relativně nedávno Omán a čerstvě Kuvajt a Katar. (foto: Eurofighter Typhoon španělského letectva)
David Álvarez López, CC BY 2.0
Německá Luftwaffe, letecká složka Bundeswehru, zařadila první letouny Eurofighter Typhoon do své výzbroje v roce 2003. K 19. říjnu 2023 to bylo 133 kusů, na dalších 35 kusů byla podepsána objednávka. Jedná se o uživatele s největším počtem těchto letounů. (foto: letouny Eurofighter Typhoon v barvách Luftwaffe)
Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Eurofighter Typhoon ve speciálním zbarvení k šedesátiletému výročí založení novodobé Luftwaffe. Na závěr galerie uvidíme ještě několik takových netradičních kabátů.
Julian Herzog, CC BY 4.0
Druhým nejvýznamnějším uživatelem Eurofighter Typhoon (k dnešnímu datu) z pohledu počtu těchto strojů je britské Královské letectvo. Typ používá od roku 2006, v současnosti má 120 kusů. (foto: Eurofighter Typhoon Královského letectva)
Cpl Andrew Seaward / MOD
Dvoumístný Eurofighter Typhoon Královského letectva
Jez, CC BY-NC-ND 2.0
Italské letectvo má podle dat k říjnu 2023 celkem 90 letounů Eurofighter Typhoon. (foto: Eurofighter Typhoon italského letectva)
Gian Marco Anzellotti, CC BY 2.0
Dvoumístný Eurofighter Typhoon italského letectva (Aeronautica Militare)
Airwolfhound, CC BY-SA 2.0
Eurofighter Typhoon italského letectva (Aeronautica Militare) na leteckém dnu v Srbsku. Vzhledem k tomu, kolik v galerii těch typhoonů již bylo, se tentokrát osvěžíme pohledem na srbský traktor, který byl vzat do služby na letišti.
Srđan Popović, CC BY-SA 3.0
Španělské letectvo zařadilo stroje Eurofighter Typhoon do své výzbroje už v roce 2003, stejně jako letectvo německé. Dnes mají Španělé 68 těchto letadel a nedávno podepsanou objednávku na dalších 20 kusů. (foto: Eurofighter Typhoon španělského letectva)
Ejército del Aire Ministerio de Defensa España, CC BY-SA 2.0
Eurofighter Typhoon rakouského letectva (Österreichische Luftstreitkräfte). Rakušané mají 15 kusů, všechny v původním standardu Tranche 1. Kvůli jejich omezené bojové hodnotě a zároveň velkým provozním nákladům musíme přiznat, že z nich neskáčou radostí ke stropu hangáru. Jsou to jejich jediné bojové letouny a navíc jako podvěšenou výzbroj pro ně dnes mají snad jen rakety vzduch-vzduch s krátkým dosahem IRIS-T.
Bundesheer
Letouny Eurofighter Typhoon rakouského letectva (Österreichische Luftstreitkräfte) během nácviku nepříjemné situace s nekomunikujícím či v nouzi se nacházejícím dopravním strojem.
Bundesheer
Eurofighter Typhoon v barvách Saúdské Arábie. Prvního mimoevropského zákazníka si Typhoon našel díky příchodu standardu Tranche 2. Saúdské Arábie si objednala 72 kusů, z toho 48 bylo dodáno jako Tranche 2 a zbývajících 24 už jako Tranche 3A.
Gordon Zammit, GFDL 1.2
Dvojice letounů Eurofighter Typhoon v barvách Royal Air Force of Oman ve formaci s americkým bombardérem B-52H Stratofortress. Do Ománu bylo dodáno tucet těchto víceúčelových stíhaček.
U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Jerreht Harris
Eurofighter Typhoon kuvajtského letectva, dvoumístná verze. Z celkem 28 objednaných strojů (22 jednomístných a šest dvoumístných) bylo do října 2023 dodáno zatím devět kusů.
wallycacsabre, CC BY 2.0
Katarské emírské letectvo je vzhledem k velikosti populace i samotného státu Katar silné, ale díky černému zlatu na tom není nic neočekávaného. Ve své výzbroji má i letouny Eurofighter Typhoon. Z objednávky na 24 strojů bylo do října 2023 dodáno zatím 14 kusů.
Airwolfhound, CC BY-SA 2.0
Eurofighter Typhoon ve speciálním zbarvení k šedesátiletému výročí založení novodobé Luftwaffe. Bundeswehr byl založen 12. listopadu 1955 a jeho letecká složka Luftwaffe zanedlouho po něm 9. ledna 1956.
Julian Herzog, CC BY 4.0
Eurofighter Typhoon ve „vzpomínkové antikamufláži“ k šedesátiletému výročí založení jednotky Jagdgeschwader 71 (založena v roce 1958), která nesla jméno legendárního stíhacího pilota císařského letectva Manfreda von Richthofena alias Rudého barona. Vidíme i minimalistické, byť v celém hejnu nastříkané půdorysy letadel jednotkou postupně používaných: F-86 Sabre, F-104 Starfighter, F-4 Phantom II a současný Typhoon.
Ronnie Macdonald, CC BY 2.0
Luftwaffe obdařilo tento Eurofighter Typhoon speciálním kabátem u příležitosti jednoho cvičení na druhém konci světa.
bundeswehr.de
Tento Eurofighter Typhoon s kamufláží letounů RAF ze začátku druhé světové války jsme v galerii již viděli. Zde je ve společnosti historické stíhačky Spitfire v podobě, jakou nesla při operaci Overlord, tedy v době invaze a bojů o Normandii.
Crown Copyright - MoD
Eurofighter Typhoon FGR4 z výzbroje 41. perutě RAF na fotografii z roku 2016. A protože 41. peruť slavila v červenci 2016 stoleté výročí svého založení, dostal zobrazený stroj při této příležitosti patřičnou výzdobu na SOP a plovoucí kachní plochy.
Royal Air Force, Crown Copyright
Letouny Eurofighter Typhoon italského letectva (Aeronautica Militare)
Gian Marco Anzellotti, CC BY 2.0
Eurofighter Typhoon španělského letectva (Ejército del Aire) ve zbarvení tzv. tygří letky
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Dvojice německých typhoonů, blíže jednomístný a dále dvoumístný. Na jednomístném stroji vidíme netradiční kabát připomínající 75leté výročí izraelského letectva, které bylo založeno v roce 1948, kdy v jeho vybavenosti leteckou technikou hrálo zásadní roli Československo.
Bundeswehr
Mezi nejvýznamnější bojové letouny současnosti patří Eurofighter Typhoon. Ve své výzbroji ho k dnešnímu dni má devět států. První prototyp se vznesl k nebesům před třiceti lety, přesně 27. března 1994.
Sgt Pete Mobbs / MOD
Stíhací/víceúčelový letoun Eurofighter Typhoon se vyznačuje delta křídlem a plovoucími kachními plochami. V klasifikaci tzv. generací proudových stíhacích letadel patří Typhoon do 4,5. generace. Letoun je dvoumotorový. Vyrábí se v jednomístném i dvoumístném provedení.
wallycacsabre, CC BY 2.0
Přímý vývoj budoucího „evropského“ letounu Eurofighter Typhoon začal už v roce 1983 a nebylo to jednoduché. Původní pětici účastníků projektu hned zkraje opustila Francie, která se pokračováním po své vlastní cestě dostala ke skvostu Dassault Rafale. Typhoon je tak společným dílem Německa, Velké Británie, Itálie a Španělska. Později, když skončila studená válka, pojalo zaječí úmysly i Německo, ale toto nebezpečí bylo naštěstí zažehnáno.
Sgt Pete Mobbs / MOD
První dva z celkem sedmi prototypů, označovaných DA-1 až DA-7 (development aircraft), vzlétly krátce po sobě na jaře 1994, poslední sedmý v lednu 1997. Po dvou prototypech vyrobily v Německu, Velké Británii a Itálii a jeden ve Španělsku. Sériová výroba byla zahájena v roce 2003, respektive toho roku byly dokončeny první sériové exempláře. Vedle toho vzniklo i osm testovacích strojů označených IPA-1 až IPA-8 (instrumented production aircraft), jedná se v podstatě o sériové stroje náležitě upravené k testování různých vyvíjených systémů určených právě k implementaci do typu Eurofighter Typhoon.
Sgt Pete Mobbs / MOD
Než se opět vrátíme k informacím o typu Eurofighter Typhoon, odpočineme si u série fotografií tohoto letounu ve společnosti strojů jiných typů. Zde konkrétně vidíme britský Eurofighter Typhoon vedle francouzského stroje Dassault Rafale, před nimi letí americký Lockheed Martin F-22 Raptor.
USAF photo by Senior Airman Kayla Newman
Historický Hawker Hurricane v podobě ze začátku druhé světové války a současný Eurofighter Typhoon, který dostal v rámci oslav 75. výročí Bitvy o Británii zbarvení tehdejších stíhaček RAF.
Royal Air Force, Crown Copyright
Eurofighter Typhoon a druhoválečný letoun Supermarine Spitfire v jedné z fotoprůzkumných verzí
Sgt Pete Mobbs / MOD
Letouny Eurofighter Typhoon a Panavia Tornado Královského letectva. Hlavními bojovými letouny RAF jsou v současnosti stroje Eurofighter Typhoon. Ještě do doby nedávné se Typhoon o tuto roli dělil se starším typem Panavia Tornado, jehož poslední kusy RAF ze své výzbroje vyřadilo v roce 2019.
SAC Ben Stevenson / MOD
Eurofighter Typhoon Královského letectva a Mirage 2000N francouzského letectva. Mirage 2000N je dvoumístná verze určená k distribuci jaderných zbraní („N“ jako nuclear).
Sgt Ralph Merry ABIPP RAF / MOD
Tankovací a transportní letoun McDonnell Douglas KC-10 Extender amerického letectva (USAF) a dva bojové letouny Eurofighter Typhoon Královského letectva (RAF)
USAF photo by Staff Sgt. Andy M. Kin
Tankovací a transportní Vickers VC10 C.1K předává palivo dvojici dvoumístných Eurofighter Typhoon, vzadu letí také ve dvoumístné verzi Panavia Tornado.
SAC Taz Hetherington / MOD
Španělský Eurofighter Typhoon a exemplář druhu ohroženého vyhynutím – ruský letoun včasné výstrahy Berijev A-50 (kódové jméno NATO „Mainstay“ dostal samozřejmě ještě dávno předtím, než to s ním začalo vypadat takto nahnutě).
public domain
Německé typhoony ve formaci s izraelskými F-16D
Bundeswehr / Stefan Petersen
Německý Eurofighter Typhoon během předletové přípravy
Bundeswehr / Carl Schulze
Integrální výzbroj letounu Eurofighter Typhoon tvoří 27mm kanon Mauser BK-27 se zásobou 150 nábojů. Na zbraňové závěsníky lze umístit užitečné zatížení (výzbroj, přídavné nádrže, speciální kontejnery) do hmotnosti 9 tun. V plné konfiguraci má letoun celkem 13 závěsníků, z toho osm křídelních a pět trupových.
Bundeswehr / Christian Timmig
Nabíjení palubního 27mm kanonu Mauser BK-27 letounu Eurofighter Typhoon patřícího Luftwaffe
Bundeswehr / Carl Schulze
Eurofighter Typhoon Královského letectva odpaluje řízenou střelu vzduch-vzduch typu ASRAAM.
Geoffrey Lee / MOD
Eurofighter Typhoon Královského letectva při odhozu cvičné verze pumy Paveway s laserovým naváděním. Cvičnou verzi prozrazuje modrá barva.
Think Defence, CC BY-NC 2.0
A zde již jde do tuhého. Na letounu Eurofighter Typhoon Královského letectva vidíme mimo jiné čtyři podvěšené laserem naváděné tisícilibrové pumy Paveway II (EGBU-12 / Enhanced GBU-12). Na centrálním podtrupovém závěsníku je navigační a zaměřovací kontejner Litening III.
Sgt Pete Mobbs / MOD