Pokud však chcete, aby vás u řešení rubikovky skutečně bolela hlava, sáhněte po té virtuální čtyřrozměrné.
Wikimedia
Profesor Rubik určitě v 70. letech nečekal, že jeho původně dřevěná hračka ve své plastové podobě dobude svět a stane se celosvětově rozpoznatelným symbolem. Pan Rubik dodnes jezdí na soutěže a má tak příležitost potřást rukou těm, jejichž prsty umí zacházet s rubikovkou rychleji, než si před 45 lety uměl představit.
Před 45 lety si dal maďarský vynálezce Ernő Rubik patentovat svůj mechanický hlavolam nazvaný „Magická kostka“. My jej však známe jako rubikovku. Geniálně jednoduchá hračka se stala fenoménem, který si získává mladé fanoušky, má stále nové varianty a zamotává tak hlavy dalším generacím.
Na první pohled se může tato hračka zdát primitivní. Krychle o šesti stěnách, kde můžete každou vrstvu nebo sloupec pootočit. Tím na každé stěně vytváříte z devíti dílků různé barevné kombinace.
Rubikova kostka je fantastická tím, že je jednoduchá na vysvětlení, ale přitom je překvapivě složitá na řešení. Na druhou stranu však k řešení nepotřebujete žádné vzdělání a zvládne to s trochou trpělivosti a talentu i malé (ovšem snaživé) dítě.
Dlouho vědci počítali, jaký je minimální počet tahů, kterými lze vyřešit jakákoli Rubikova kostka. Toto tzv. „božské číslo“ (prý protože takto dokonale by kostku řešil jedině Bůh) se podařilo ověřit teprve v roce 2010, kdy vědci nasimulovali řešení všech trilionů variant.
Řada firem nebo organizací používá rubikovku jako upomínkový předmět s vlastním potiskem. Tady třeba prezident Evropské komise José Barroso ukazuje kostku coby „symbol evropské kreativity“.