Patrové vozy mají někdy až futuristické tvary
Autor: GTD Aquitaine, Public domain
V roce 1855 zavedly železnice v okolí Paříže patrové vozy.
Autor: Petr Šťáhlavský
V roce 1882 zavedla pařížská Východní dráha o něco modernější dvounápravové vozy se zakrytými boky horního podlaží.
Autor: Petr Šťáhlavský
V roce 1933 zavedla společnost ETAT v pařížské příměstské dopravě 50 patrových vozů moderní konstrukce.
Autor: Didier Duforest, CC BY-SA 3.0
Už v roce 1882 se objevil patrový vůz s vlastním pohonem. Vyrobila jej lokomotivka Krauss v Mnichově,
Autor: Petr Šťáhlavský
V 70. a 80. letech 19. století zaváděly patrové vozy i další železnice v Evropě včetně Rakouska-Uherska nebo Švýcarska.
Autor: Public Domain
Ve střední Evropě považujeme za začátek výroby moderních patrových vozů aerodynamickou dvoučlánkovou soupravu pro společnost Lübeck-Büchener Eisenbahn.
Autor: Petr Šťáhlavský
Také uvnitř měly patrové vozy ze 30. let 20. století moderní design, světlý interiér a oproti svým předchůdcům z 19. století byly mnohem prostornější.
Autor: Petr Šťáhlavský
Oddíly 3. třídy byly vybaveny jednoduchými koženkou potaženými lavicemi v upořádání míst 2 + 3.
Autor: Petr Šťáhlavský
Větší pohodlí v textilem čalouněných sedačkách pouze se dvěma místy po stranách středové uličky nabízela 2. třída.
Autor: Petr Šťáhlavský
Nacistický vůdce Adolf Hitler miloval megalomanské projekty, plán "jeho vlaku" byl určen pro rychlé tratě s rozchodem 3 metry, profilem pro vozidla s šířkou 8 a výškou 7,5 metru,
Autor: Petr Šťáhlavský
Ve Spolkové republice Německo začali po roce 1945 vyvíjet vlastní typ patrových vozů.
Autor: Prospekt DWA Görlitz/archiv Petr Šťáhlavský
V NDR se používaly starší patrové soupravy i modernější jednotlivé vozy ve vratných soupravách typu push-pull,
Autor: Prospekt DWA Görlitz/archiv Petr Šťáhlavský
Na snímku je např. patrná různá výška i šířka dveří u obou vozů v jedné soupravě.
Autor: Petr Šťáhlavský
V Německu se dlouhodobě používají patrové vozy s lokomotivou.
Autor: Teßmann, Bombardier/archiv Petr Šťáhlavský
Přednosti patrových vozů ilustruje graf z prospektu společnosti DWA z 90. let 20. století.
Autor: archiv Petr Šťáhlavský
Dalším německým výrobcem patrových vozů se stala společnost Siemens. Pro S-Bahn Zürich vyrobila, dílem také v Praze, pod označením Desiro Double Deck 61.
Autor: Petr Šťáhlavský
Jiné zajímavé řešení motorového vozu mají Nizozemské železnice. Hnací patrový vůz má oddíl pro cestující pouze v horním podlaží, zatímco prostor pod ním je vyhrazen strojovně.
Autor: Petr Šťáhlavský
Výrobci nabízejí své patrové vlaky v mnoha verzích s velkou variabilitou.
Autor: archiv Petr Šťáhlavský
DWA v polovině 90. let 20. století představovala různé vybavení patrových vozů od velkokapacitních příměstských vlaků po komfortní vlaky Intercity s 1. třídou, barem, VIP oddíly atp.
Autor: archiv Petr Šťáhlavský
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) si pořídily prvních 115 moderních patrových souprav pro systém příměstské dopravy S-Bahn Zürich v letech 1989 až 1997.
Autor: Petr Šťáhlavský
Švýcarské železnice jsou nejvytíženější v Evropě. Pomáhají si i 341 patrovými vozy typu IC 2000, které sestavují do různě dlouhých souprav push-pull s řídicím vozem.
Autor: Petr Šťáhlavský
Dětský oddíl je v patrových vozech IC 2000 umístěn v horním podlaží a měl už různou podobu.
Autor: Petr Šťáhlavský
Na snímku vlevo patrové vozy Bombardier. Vpravo jednotka francouzského původu od společnosti Alstom.
Autor: Petr Šťáhlavský
Třetí typ v Lucembursku pochází od švýcarské společnosti Stadler Rail a patří do rodiny KISS.
Autor: Petr Šťáhlavský
Italové využívají soupravy push-pull s řídicím vozem a lokomotivou i elektrické motorové jednotky označené jako Treno Alta Frequentazione.
Autor: Petr Šťáhlavský
Ve druhé polovině 80. let 20. století padlo rozhodnutí vyrábět patrové vozy v Československu ve Vagónce Studénka na severní Moravě.
Autor: archiv Petr Šťáhlavský
Od roku 2013 vyrábí Bombardier pro francouzské dráhy SNCF nejmladší generaci patrových vlaků Regio 2N označovaných jako Omneo.
Autor: Cramos, CC BY-SA 4.0
erické luxusní transkontinentální expresy a turistické vlaky. Vlaky jako Sunset Limited, Pacific Surfliner, Coast Starlight, California Zephyr nebo Texas Eagle mají ocelově lesklé patrové vozy s luxusně vybavenými oddíly.
Autor: Membeth, CC0
Úspěch rychlovlaků TGV přiměl francouzské dráhy nakupovat od roku 1995 patrové 200 metrů dlouhé vlaky TGV Duplex.
Autor: Petr Šťáhlavský
Skutečná Jumbo Jet na železnici představují japonské patrové rychlovlaky E1 a E4.
Autor: Toshinori baba, CC BY-SA 3.0