První typ americké lokomotivy, který od samého počátku vznikal s proudnicovým opláštěním, byl určen pro rychlíky Hiawatha společnosti Milwaukee Road. Lokomotiva Milwaukee Road Class A byla postavena ve čtyřech exemplářích, spřažená dvojkolí měla pouze dvě a jako palivo se používal mazut. Rychlíky vedené těmito lokomotivami udivovaly svou rychlostí.
public domain
Z pohledu uspořádání pojezdu je lokomotiva Milwaukee Road Class A typem pojmenovaným jako Atlantic. Americké lokomotivy typové množiny Atlantic mají dvě spřažená dvojkolí, vpředu vodící podvozek s dvojicí běžných dvojkolí a vzadu jedno běžné dvojkolí (Atlantic je tak v podstatě typem pojezdu, zkrátka všechny řady amerických lokomotiv s uvedeným uspořádáním pojezdu se označují jako Atlantic). Podle amerického značení se jedná o pojezd 4–4–2, podle evropského číselného to je 2–2–1 a podle písmenného, které používáme v Evropě nejraději, to je 2'B1'. Na tendr se nedívejte, ten v této souvislosti nehraje žádnou roli.
public domain
Proudnicová parní lokomotiva Milwaukee Road Class A byla dílem firmy ALCO (American Locomotive Company). Ta ji vyrobila pro železničního dopravce Milwaukee Road ve čtyřech exemplářích v letech 1935 až 1937.
public domain
Lokomotivy Milwaukee Road Class A byly nasazeny na některé rychlíkové spoje Hiawatha, kterých bylo celkem pět a spojovaly Chicago s řadou velkých sídel na Západě (Western United States) a Středozápadě Spojených států (Midwestern United States). Konkrétně začínaly na rychlících Twin Cities Hiawatha mezi Chicagem a Minneapolis, v roce 1940 přešly na rychlíky Midwest Hiawatha mezi Chicagem a Sioux Falls a Omahou (trasa rychlíku se rozdělovala na dvě větve).
public domain
Parní lokomotiva Milwaukee Road Class A, reklama na rychlík Hiawatha. Milwaukee Road Class A byla první americkou parní lokomotivou, která byla od počátku stavěná jako proudnicová (aerodynamická). První (a zdaleka nejen první) parní proudnicové lokomotivy totiž vznikaly až dodatečným opláštěním již provozovaných klasických exemplářů (to byl i případ jediné československé proudnicové parní lokomotivy 386.001).
public domain
Reklama na rychlík Hiawatha s lokomotivou Milwaukee Road Class A. Lokomotiva byla navržena pro rychlosti minimálně 160 km/h a dosahovala maximální rychlosti 190 km/h.
public domain
Rychlík Hiawatha vedený parní lokomotivou Milwaukee Road Class A
Montana History Portal
Jako palivo používala tato parní lokomotiva těžký topný olej (mazut). V tendru byla nádrž na olej o objemu 15 kubíků a nádrž na vodu o objemu 49 kubíků.
public domain
Milwaukee Road Class A, pod aerodynamickým řešením lokomotivy je podepsán slavný průmyslový designér Otto Kuhler (1894–1977). Jeho jméno nás nenechá na pochybách, že pocházel z Německa, do Spojených států odešel v roce 1923 a občanství tam získal o pět let později. Z řady jeho lokomotiv ještě zmiňme alespoň třídu F7 s pojezdem 4–6–4, také aerodynamickou, která v celkem šesti vyrobených exemplářích také vtrhla na rychlíky Hiawatha.
public domain
Zatímco lokomotivy obecně vydrží ve službě řadu dlouhých dekád, tak proudnicové páry Milwaukee Road Class A byly ze služby vyřazeny poměrně brzy. Jedna v roce 1949, aby posloužila jako zdroj náhradních dílů pro zbývající tři. Jenže ty se odporoučely do věčných dep už v roce 1951, kdy je z rychlíků Hiawatha vytlačily stroje dieselové. A jiné využití pro takové speciální lokomotivy zkrátka nebylo.
public domain
Parní lokomotiva Milwaukee Road Class A, číslo 1, zobrazená nedlouho před završením služby. V roce 1947 byly lokomotivy vybaveny bezpečnostním světlometem Mars Light, který vidíme na přídi mezi barevným pruhem a terčem s číslem lokomotivy.
public domain
Italský výrobce železničních modelů Rivarossi nabízel tuto lokomotivu v měřítku H0 v letech 1948 až 1960.