Filmové kotouče skrývaly tajemství, které znali jen promítači a další lidé, kteří manipulovali s filmovými kotouči.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Každý film měl na začátku barevnou paletu pro kontrolu kvality a barevnosti té které filmové kopie.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A tuto paletu často držely ženy. Promítači na celém světě je dobře znali. Vy jste je však zřejmě nikdy neviděli.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítací projektor je v podstatě jednoduchý přístroj. Má za úkol prosvítit průhledný film, aby se na plátně v sále zobrazil obraz. Jak nám popsal Václav Hosman, promítač a servisní technik z Hot AV Servis, složité je na té práci vše okolo.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítač musí měnit kotouče s filmem a přesně přepnout z jednoho stroje na druhý. Toto „prolínání“ je vizitkou dobrého promítače. Kromě toho je promítač zodpovědný i za kontrolu filmových kotoučů.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A právě na začátku filmové kopie promítače přivítá obrázek, který je určen jen jemu. „Toto jsou takzvané panenky – barevné standardy s obrazem dívčí tváře, sloužící k vizuálnímu posouzení kvality obrazu,“ vysvětlil nám Hosman.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Na začátku (nebo někdy na konci) filmového pásu byla fotografie, která sloužila hlavně ke správnému nastavení promítacích parametrů.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítač musí měnit kotouče s filmem a přesně přepnout z jednoho stroje na druhý. Toto „prolínání“ je vizitkou dobrého promítače. Kromě toho je promítač zodpovědný i za kontrolu filmových kotoučů.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Snímek ze 70mm filmového kotouče pro širokoúhlé plátno.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ženy na „kalibračních snímcích“ nebyly známé herečky.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někdy to byly doslova „panenky“, tedy nasvětlené figuríny.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Občas šlo o herečku vystupující v daném filmu, zde zřejmě Cathy O'Donnell ve filmu Side Street (1950).
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Promítač si musel každé promítání připravit dopředu. Na popisku má všechny náležitosti filmového kotouče. A nechybí ani „China Girl Cut In“, což je právě kalibrační políčko.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační „panenka“ byla na samém začátku filmového pásu, obvykle snímek zobrazoval přesně dané barvy a promítač tak mohl nastavit požadovaný jas a zajistit věrné podání.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Důležitá je také barevnost, proto je na barevném snímku obvykle prominentně zobrazena neutrální šedá.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Snímek s kalibrací byl někdy schován do odpočítávacích políček.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Mezi pětkou a čtyřkou...
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...byla kalibrační fotografie s dívkou...
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...která se zobrazila jen na zlomek sekundy...
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...a poté pokračoval bez přerušení odpočet...
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...a divák, i kdyby odpočet viděl, neměl šanci nic moc postřehnout.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Z pohledu žen na kalibračních obrázcích je někdy vidět, že nejsou úplně nadšené z toho, že mají pózovat.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jindy naopak úsměv napovídá, že jsou před kamerou rády.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ženy na kalibračním obrázku musely odpovídat tomu, jak je naexponovaný samotný film.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
V angličtině se jim přezdívalo „leader ladies“ nebo „China girls“, ale nemělo to nic společného s Čínou, ale spíš s porcelánem.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
"Lidé v laboratořích znali tyto ženy velmi důvěrně," vysvětluje pro Atlas Obscura Revecca Lyonová, která dokumentuje historii tzv panenek. "V laboratoři měli mnoho a mnoho kopií těchto obličejů, aby mohli neustále kalibrovat."
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Občas se mezi neznámými tvářemi objevila i známá hvěza, třeba Elizabeth Taylorová, slavná představitelka filmové Kleopatry (1963).
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Nebo Caroline Munro, hvězda hororových filmů.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Zde Caroline Munro ukazuje, že ke kalibraci nemusel sloužit jen statický snímek, ale i krátké video.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
V kalibračním snímku si zahrál i slavný režisér Steven Spielberg.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jiné firmy volily jako kalibrační obrázky různé ilustrace, které sloužily hlavně k technické kalibraci ostrosti. Knihovna amerického Kongresu třeba používá kresbu indiána.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jindy je to fotografie barevného zátiší.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Dalo by se říci, že dokud tam byly reprezentovány požadované barvy, mohlo se kalibrovat podle čehokoli.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Třeba podle leguána...
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...doplněného kalibrčním vzorníkem vlevo dole.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Zvířata se občas dostala na kalibrační políčko sama...
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
...a jindy v lidském doprovodu.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Pes vzal svou roli vážně.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Nejčastěji však kalibraci obstarávala fotografie ženy a vzorníků barev.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někdy je z fotky úplně vidět, že šlo o focení bez přípravy.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jindy bylo focení a kalibrování připravené. Zde je Marie McNamara během pózování pro kalibraci barevných kamer v rámci testů televize NBC. Podle její pleti se ladily barvy pro přenos televizního vysílání do celých USA.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Během šedesátých a sedmdesátých let se postupně přišlo na to, že kalibrace pouze na jeden odstín pleti znamenala, že lidé s tmavší pletí byli na obraze hůře rozpoznatelní.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Proto postupně řada studií začala využívat pro kalibraci obraz, kde je zobrazeno víc typů pleti.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
To umožňuje, aby se při záznamu i při projekci (nebo jiné reprodukci) zkontrolovaly všechny duležité části spektra.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Takto vypadá (dnes již nepoužívaný) kalibrační obraz společnosti Getty Images.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jeden z moderních kalibračních snímků obsahuje velké množství prvků pro ověření různých aspektů obrazu, nejen barvy.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Obraz testuje i dynamiku, různé typy zkreslení a celkovou kvalitu detailů.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Z „filmových kalibračních panenek“ se časem stal takřka svébytný žánr.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibračních snímků, které se tomuto schématu vymykají, není mnoho.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Většina kalibračních snímků vypadá podobně.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Žena, obvykle zabíraná zblízka, a vedle ní nějaký kalibrační obrazec zobrazující různé stupně šedi.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ženy byly často oblečeny do pestrých barev.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Nebo naopak neoblečeny.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Prohlížení fotografií je výletem do historie účesů.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A do historie 20. století vůbec.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Ve zbytku naší galerie najdete desítky dalších příkladů. "Někdy jenom technici rychle sehnali někoho na chodbě, aby zapózoval pro kalibrační snímek," vysvětluje Rebecca Lyonová.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někdy se fanouškům podařilo dohledat, kdo na kalibračních fotografiích je.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Třeba zde je to pravděpodobně Samantha Eggarová (ale jistí si tím nejsme, čtenář v diskuzi nabízí, že by mohlo jít o Julii Andrews, známou z filmu Marry Poppins, 1964).
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Většinou jde však o anonymní ženy.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
A občas muže.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
I když to byla spíše výjimka.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Sem tam účinkovaly v kalibračních snímcích i děti.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Dokonce velmi malé děti.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Zajímavý způsob pro nějakého laboratorního technika, jak dávno před sociálními sítěmi dostat fotku svého dítěte do světa.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Obvykle však na kalibračních snímcích vystupovaly ženy.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
V roce 1982 John Pytlak z firmy Kodak standardizoval kalibrační snímek nazvaný LAD Test Image, kde LAD znamená Laboratory Aim Density.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Na schématu je vidět, co všechno může školené oko na snímku najít: černou, bílou a šedou, paletu s barvami, jasné ohraničení kontur a pleťovou barvu.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kodak měl tento žánr asi nejvíc unifikovaný.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Vždy je zde žena, obvykle s odhalenými rameny, a kolem ní vzorník barev.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Střídají se ženy a občas další popisky.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Z neznámého důvodu byly ženy na kalibrační snímky Kodaku často foceny bez oblečení.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
U ostatních laboratoří se takové focení bez oděvu nenosilo.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Někde zabírá většinu snímku vzorník.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Jinde převažuje scéna (zde kotouč k filmu The Raven, 1963).
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Dalším častým stereotypem byla žena, paleta a květina.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Místo palety někdy posloužilo neutrální pozadí.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Opět scéna dle stejného vzorce.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Filmové kotouče skrývaly tajemství, které znali jen promítači.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační panenka a barevná paleta
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek z filmového kotouče filmu I Wish I Knew (2010)
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Kalibrační snímek
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Víc kalibračních snímků najdete na stránkách Chicago Film Society (odkaz v článku)
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz
Tyto ženy se objevily na stříbrném plátně doslova v každém kině po celém světě. Přesto jste je pravděpodobně nikdy neviděli. O jejich existenci totiž věděli jen laboratoře a promítači. A ti je naopak znali velmi důvěrně. Říkali jim „panenky“ nebo „China girls“. Pomáhaly jim s nastavením jasu a barev.
Chicago Film Society, úprava: Pavel Kasík, Technet.cz