Přesně před 80 lety byl zahájen provoz na ruzyňském letišti. Ponořme se do jeho bohaté historie prostřednictvím fotografií letadel, staveb i lidí. Právě se díváme na pohlednici vydanou k zahájení linky Praha - Brusel, kterou zajišťovaly ČSA společně s belgickou Sabenou. Symbolicky je na ní zobrazen stroj Savoia Marchetti SM.73.
Autor: archiv Miroslava Jindry
Historicky první letoun, který přistál na Ruzyni při zahájení provozu letiště dne 5. 4. 1937, byl Douglas DC-2 Československé letecké společnosti. Letěl z Piešťan přes Zlín a Brno a v Praze přistál v 9 hodin ráno. Muž s praporkem je pan Doktor, jeden z tehdejších čtyř startérů na Ruzyni.
Autor: Letiště Praha, a. s.
Savoia Marchetti SM.73 belgické společnosti SABENA. Stroj s imatrikulací OO-AGX přistál na Ruzyni první den provozu letiště. Tím byla zahájena linka spojující Prahu s Bruselem.
Autor: archiv Miroslava Jindry
Letiště Praha krátce po dokončení, čtveřici základních objektů tvořily tři hangáry (zprava doleva značeny A, B a C) a letištní budova s řídící věží (na fotografii vpravo u nápadné obdélníkové betonové provozní plochy sloužící k výstupu a nástupu cestujících do letadel).
Autor: Letiště Praha, a. s.
Dispozice Letiště Praha (2016), objekty původního letiště (vpravo dole) z roku 1937 jsou pod označením T4 (tehdy hlavní budova, dnes Terminál 4), HA (Hangár A), HB (Hangár B) a HC (Hangár C).
Autor: Robert Aehnelt, CC BY 4.0
Savoia Marchetti SM.73 byla nejmodernějšími předválečným typem ve flotile ČSA.
Autor: archiv Miroslava Jindry
ČSA měly šest letadel Savoia Marchetti SM.73.
Autor: archiv Miroslava Jindry
Ruzyňské letiště, zleva Bloch MB.220 a Potez 62 společnosti Air France a Douglas DC-2 Československé letecké společnosti
Autor: archiv Miroslava Jindry
V roce 1937 se na palubách SM.73 objevily první letušky ČSA. Tou první byla Mája Stará (vlevo). Jednou při letu z Benátek vysadily letadlu všechny motory. To začalo ztrácet výšku a piloti se rozhodli nouzově přistát. Jedna cestující zpanikařila a snažila se protlačit do kokpitu. Hrozilo, že svým nezodpovědným jednáním strhne další pasažéry, čímž by se letadlo stalo těžké na čumák. Mája rozhodným zásahem ženu zpacifikovala a všichni ostatní cestující zůstali způsobně sedět. Za letuškami je SM.73 a Avia F.IXD.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Douglas DC-2 Československé letecké společnosti, za ním Wibault 282 Ait France
Autor: Letiště Praha, a. s.
Od jara 1936 létaly u ČLS moderní americké Douglasy DC-2 celokovové konstrukce se zatahovacím podvozkem. V barvách našeho dopravce se ocitlo pět kusů DC-2, z toho byl jeden zničen hned při inauguračním letu. I pro DC-2 byla Ruzyně lepším domovským přístavem než předtím krátce Kbely.
Autor: Archiv Petra Popeláře
Douglasy DC-2 (OK-AIB, -AIC, -AID) a DC-3 (OK-AIE, -AIF) Československé letecké společnosti na Ruzyni.
Autor: Letiště Praha, a. s.
Lehký sportovní Beneš-Mráz Be 50 Beta Minor na ruzyňském letišti před hangárem A, který využívala společnost Air France.
Autor: archiv Lubora Obendraufa
Letuška ČSA Eleonora Thurn-Taxis, pěkné jsou i modely letadel, které drží. Ten spodní třimotorový stroj je nám už z předchozích fotek notoricky známá Savoia Marchetti SM.73. Zajímavější je pak horní Aero A.204 pro osm cestujících. Prototyp skutečného stroje vznikl dle zadání ČSA jako nástupce Fokkerů F.VII/3m, a přestože zadání bylo do puntíku splněno, tak k objednávce série z dnes nám neznámých důvodů nakonec nedošlo.
Autor: archiv Miroslava Jindry
Přes posezení před ruzyňským terminálem vidíme DC-2 Československé letecké společnosti. Vzadu vlevo je hangár B určený pro potřeby ČSA a vpravo hangár C pro ČLS. Pak přišla válka a také Ruzyně se zahalila do temnoty. Letiště používali Němci, mimo jiné zde cvičili vojenské letce a na konci války tu byly k vidění i proudové Messerschmitty Me 262.
Autor: archiv Miroslava Jindry
Po válce na Ruzyni přistáli i naši západní letci. Fotografie zobrazuje slavnostní přivítání dne 15. srpna 1945. Vedle spitfirů vidíme i čtyřmotorový liberator.
Autor: Archiv Jiřího Rajlicha
Českoslovenští západní stíhači se svými spitfiry při slavnostním přivítání na Ruzyni 15. srpna 1945. Letouny se lvíčky a tmavými vrtulovými kužely patří 310. peruti, v řadě pokračují stroje se světlými kužely od 312. perutě.
Autor: Archiv Jiřího Rajlicha
Českoslovenští západní stíhači se svými spitfiry při slavnostním přivítání na Ruzyni 15. srpna 1945. Letouny patří 312. peruti, ta měla ve znaku čápa (na této fotografii není moc zřetelný).
Autor: Archiv Vojenského historického ústavu
Po válce začalo ruzyňské letiště opět sloužit civilní dopravě. Pohled z první poloviny padesátých let na stání letadel na letišti. Vepředu jsou dvě dakoty, ve vzdálenějším chumlu jsou vlevo další tři dakoty, vpravo tři Iljušiny Il-12 a uprostřed je Lisunov Li-2. Za budovami stojí dvě letadla neidentifikovatelných typů.
Autor: Archiv Jana Pěnkavy, Aviation Fan Club
Ruzyňské letiště v roce 1957. Vpředu je Lisunov Li-2 (ČSA), za ním Tupolev Tu-104 (Aeroflot), vlevo dakota (ČSA) a vpravo vyčuhuje Iljušin Il-12 (ČSA). Za zmínku také stojí palivová cisterna Tatra 111 a rozšířená hlavní budova o pravoúhle připojené jižní křídlo (bylo postaveno v době okupace).
Autor: Letiště Praha, a. s.
Pohled na ruzyňské letiště z konce 50. let. Vepředu je Avia Av-14, vpravo je dakota (obě ČSA), tu největší zajímavost vidíme vlevo: Lockheed Super Constellation společnosti Air India.
Autor: Sbírka Václava Šorela
Čelní pohled z Ruzyně na Avii Av-14 Československých aerolinií.
Autor: Sbírka Václava Šorela
Ruzyňské letiště v 60. letech
Autor: Letiště Praha, a. s.
L-200 Morava aerotaxového oddílu ČSA před hlavní budovou ruzyňského letiště
Autor: Archiv Aircraft Industries
Práškovací L-60B Brigadýr Agroletu (odštěpný závod ČSA) na ruzyňském letišti
Autor: Archiv Českých aerolinií
Ruzyňské letiště 60. let bylo vyloženě komorní záležitostí. Hodnoceno tedy dnešními měřítky. Vidíme pětici Avií Av-14 Československých aerolinií.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Nové letiště v Ruzyni bylo otevřeno v létě 1968, situováno je severozápadně od letiště původního. Vidíme budovu Terminálu Sever (později Terminál Sever 1, dnes Terminál 1).
Autor: Letiště Praha, a. s.
Fotografie z nové Ruzyně pro milovníky historické techniky. Kromě letadel Caravelle (3 ks) vidíme také Il-18 a Il-14. Z automobilů pak palivové cisterny Foden (S20 ?) britského původu, polský ŽUK, sovětský GAZ-69, naši Tatru 141 jako letištní tahač a embéčko.
Autor: SAS Scandinavian Airlines
Caravelle III společnosti Air France a Avia A15 SAFL, speciální letištní fekální vůz na odčerpávání biologického odpadu z letadel. Ruzyně, 1970.
Autor: Petr Popelář, planes.cz
Na tomto snímku vidíme kromě Carravele III také tři L-410 Turbolet a dva Jaky-40. Ruzyně, 1979.
Autor: Petr Popelář, planes.cz
Když 8. listopadu 1972 poprvé přiletěl do Prahy Boeing 747 (společnost Air India), byla to opravdová událost. Kdo mohl, jel se na letiště podívat. Některým dětem psali rodiče dokonce omluvenku do školy, aby se na to mohli jít podívat.
Autor: Archiv Lubora Obendraufa
22. října 1986 přistál v Praze nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde společnosti British Airways.
Autor: Jiří Marušák
Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde společnosti British Airways na ruzyňském letišti 22. října 1986
Autor: Jiří Marušák
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na zádech přistál v Praze 19. května 1989 při letu z pařížského aerosalonu. Bylo to neplánované přistání kvůli závadě hydrauliky na jednom z šesti motorů.
Autor: Archiv Lubora Obendraufa
Letiště Praha, pohled na hangár F
Autor: Václav Jukl, Metro.cz
Airbus A380 Lufthansy poprvé v Praze 2. října 2011
Autor: Archiv Lubora Obendraufa
Letadlo Airbus A380 Korean Airlines na ruzyňském letišti 14.3.2014
Autor: Lubor Obendrauf
Turbovrtulová verze dakoty přistála na Ruzyni 19. září 2013. Stojí na uzavřené dráze RWY 06/24, vzadu vidíme starou hlavní letištní budovu i s tehdejší řídící věží.
Autor: Václav Porkát, Planes.cz
Od roku 1937 nasazovaly naše státní aerolinie na palubách vybraných typů letadel první letušky, což byl výrazný skok vpřed v péči o cestující.
Autor: Archiv Českých aerolinií