Jak se začalo létat z našeho největšího letiště a co ho čeká do budoucna

  1:30aktualizováno  1:30
Přesně před 80 lety byl zahájen provoz na ruzyňském letišti. Ponořme se do jeho bohaté historie prostřednictvím fotografií letadel, staveb i lidí. Některé ukazují stroje, jaké by tam člověk ani nečekal.

Od roku 1937 nasazovaly naše státní aerolinie na palubách vybraných typů letadel první letušky, což byl výrazný skok vpřed v péči o cestující. | foto: Archiv Českých aerolinií

Letiště v Praze - Ruzyni, které od října 2012 nese název Letiště Václava Havla Praha, patří k nejvýznamnějším vzdušným přístavům v regionu. S jeho stavbou začalo konsorcium firem Konstruktiva a Lanna 24. července 1933, dokončeno bylo za necelé čtyři roky.

Stavbu nového letiště si vynutila již nevyhovující kapacita dosavadního mezinárodního letiště v Praze - Kbelích, o které se civilní provozovatel dělil s armádou. V březnu 1929 proto vláda rozhodla o vykoupení 108 hektarů pozemků mezi obcemi Hostivice, Ruzyně, Středokluky, Dobrovíz a Přední Kopanina v tehdejší hodnotě 17,5 milionu korun. Tato rovinatá lokalita splňovala většinu požadavků, především pak blízkost centra Prahy a možnost dalšího rozšiřování.

Letiště Ruzyně

Podrobné informace o stavbě a začátcích provozu ruzyňského letiště podává tento článek. Dozvíte se například, kde všude někteří nedisciplinovaní piloti přistávali, a jak byli tito anarchisté napomínáni.

Od jara 1936 létaly u ČLS moderní americké Douglasy DC-2 celokovové konstrukce...

V roce 1931 byla vypsána veřejná anonymní soutěž na řešení letiště, do které se přihlásilo 25 návrhů. Kompletní projekt však ze soutěže nevzešel, porota vítěze nevybrala. Realizovány tak byly jednotlivé objekty z různých návrhů. Stavba s rozpočtem 110 milionů tehdejších korun trvala 44 měsíců a skončila 1. března 1937. Zajímavostí je, že stavební firmy byly smluvně omezeny ve využití mechanizace, neboť tato rozsáhlá státní investice měla také snížit nezaměstnanost.

Nové pražské letiště mělo na svou dobu vynikající parametry a patřilo k nejmodernějším v Evropě. Disponovalo dvěma zpevněnými travnatými dráhami se zapuštěnými světelnými návěstidly, na špičkové úrovni bylo komunikační a další technické vybavení. Ocenění se dostalo i jeho architektonickému ztvárnění - odbavovací budova architekta Adolfa Benše získala v roce 1937 zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži.

Fotogalerie

Provoz na letišti byl zahájen 5. dubna 1937. Jako první zde přistál ráno v devět hodin Douglas DC-2 Československé letecké společnosti, do Prahy přiletěl z Piešťan přes Zlín a Brno. Samotné souvislosti letu dnes vyvolávají otázky, na které se po těch letech těžko hledají odpovědi. Vnitrostátní linky zajišťovaly ČSA a navíc pravidelná přímá linka Piešťany - Zlín - Brno - Praha ani provozována nebyla.

První dispoziční řešení

A jak ruzyňské letiště tehdy vypadalo? Kromě zatím travnatých vzletových a přistávacích drah a betonových manipulačních ploch a drah ho tvořily čtyři základní stavební objekty. Byla to letištní budova s terminálem a řídicí věží a tři velké hangáry označené písmeny A, B a C. Hangár A využívala společnost Air France, Hangár B Československé státní aerolinie a hangár C Československá letecká společnost.

Dnes tento areál známe jako starou Ruzyň, to hlavní se od roku 1968 odehrává v areálu umístěném severně od ní. První terminál postavený před válkou se dnes označuje jako Terminál 4 a patří pod Ministerstvo obrany ČR. Na ploše před ním se například vítají státní návštěvy.

Ruzyňské letiště v roce 1938

Letiště Praha krátce po dokončení, čtveřici základních objektů tvořily tři hangáry (zprava doleva značeny A, B a C) a letištní budova s řídící věží (na fotografii vpravo u nápadné obdélníkové betonové provozní plochy sloužící k výstupu a nástupu cestujících do letadel).

Jak se letiště rozšiřovalo

Již krátce po dokončení letiště se začaly budovat betonové vzletové a přistávací dráhy. Tento původní betonový dráhový systém byl dokončen za války. Za okupace přibylo i jižní křídlo hlavní letištní budovy, které k ní bylo připojeno pravoúhle.

Jak přicházela větší a těžší letadla, prodlužovaly se i vzletové a přistávací dráhy. Například v roce 1948 byla prodloužena na 2 300 metrů dráha RWY 04/22, která existuje dodnes, ale pro vzlety a přistání se už nepoužívá. Jiné původní dráhy později zase zanikaly.

Ruzyňské letiště se výrazně rozrostlo v letech 1960 až 1968, když vedle dosavadního „starého“ vyrostlo letiště nové. Toto severní letiště zahrnovalo vzletovou a přistávací dráhu, odbavovací terminál, opravárenský hangár a další obslužné budovy. Celková plocha letiště tak byla rozšířena na 800 hektarů.

V polovině devadesátých let byla zahájena další výstavba, která letiště rozšířila o nový odbavovací komplex, cargo terminály a další objekty.

Dispozice Letiště Praha

Dispozice Letiště Praha (2016), objekty původního letiště (vpravo dole) z roku 1937 jsou pod označením T4 (tehdy hlavní budova, dnes Terminál 4), HA (Hangár A), HB (Hangár B) a HC (Hangár C).

Včera, dnes a zítra

Zajímavé je porovnání přepravních výkonů ruzyňského letiště. Ty se od zahájení provozu do dnešního dne zvýšily tisíckrát. Původním ruzyňským letištěm prošlo v roce 1937 přibližně 13 tisíc cestujících. V roce 2016 se mohl jeho nástupce, tedy dnešní letiště severní, pochlubit 13 miliony cestujících.

Do budoucna se počítá s výstavbou další vzletové a přistávací dráhy (RWY 06R/24L), paralelní s dnešní hlavní (RWY 06/24). Souvisí to samozřejmě s dalším navyšováním přepravních výkonů. Zatímco terminál má ještě kapacitní rezervy, tak samotné letiště není daleko od svého limitu. S výstavbou RWY 06R/24L se uvažuje v roce 2025. Projekt je do určitého stadia hotový, následně musí projít územním a stavebním řízením.

Od jara 1936 létaly u ČLS moderní americké Douglasy DC-2 celokovové konstrukce...
Ruzyňské letiště 60. let bylo vyloženě komorní záležitostí. Hodnoceno tedy...
V roce 1951 vznikl v rámci ČSA odštěpný závod Agrolet, určený primárně pro...

Letadla na starém ruzyňském letišti

Fotografie z Ruzyně pro milovníky historické techniky. Kromě letadel Caravelle...
Legendární letoun  Concorde přistál poprvé v Praze 22. října 1986
Antonov s raketoplánem Buran na zádech

Letadla na novém ruzyňském letišti

Autoři:
  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Odmítli s ním létat, aerolinka ho podržela. První černoch pilotem

V roce 1956 se manažeři společnosti New York Airways rozhodli, že pro zvýšení publicity prolomí segregační opatření v...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz