náhledy
Fotografka Frances Benjamin Johnston (1864–1952) na balkoně s fotoaparátem na stativu. Kyanotypie, 1888
Autor: Library of Cogress
Blueprintneboli „modrák“ dvouplošníku bratří Wrightů typu „Baby“. Princip kyanotypie byl hojně využíván pro tzv. diazotypii. Originální výkres strojů či budov se dal takto jednoduše kopírovat na slunci 1:1.
Autor: Library of Congress
Fotogramy britské fotografky a botaničky Anny Atkinsové (1799 –1871), která využívala metodu kyanotypie.
Autor: Wikipedia
Astronom, matematik, chemik a průkopník fotografie Sir John Frederick William Herschel. Proces kyanotypie vynalezl původně na kopírování svých astronomických poznámek. Na snímku fotografky Julie Margaret Cameron z roku 1866.
Autor: Wikipedia
Černobílá škála, která se vytiskne na průhlednou fólii a lze ji pak použít pro proužkovou zkoušku osvitu.
Autor: Karel Richtr
Dvě základní chemikálie. Před použitím si namícháme potřebné množství v poměru 1:1. Zcitlivěný papír má životnost zhruba dva dny.
Autor: Aleš Vašíček
Na akvarelový papír (ideálně s neurálním pH, hlavně ne zásaditý, který má tendenci bělit) naneseme připravený roztok a necháme uschnout.
Autor: Aleš Vašíček
V našem případě budeme kopírovat obraz z negativu (vlevo). Jde o digitální fotografii, počítačově otočenou do negativu s mírně staženým kontrastem. Vpravo je pak akvarelový papír a na něm zaschlá vrstva, citlivá na UV záření, proto jí nevadí umělé světlo.
Autor: Aleš Vašíček
Negativ položíme na citlivou vrstvu na papíře a upneme do tzv. půleného rámu. Rám je, jako vše v jeho ateliéru, výtvorem Karla Richtra.
Autor: Aleš Vašíček
Rám pro exponování je půlený proto, abychom se mohli v průběhu expozice podívat, jestli už není hotovo. To je praktické zejména při exponování na slunci, kdy nelze mít pod kontrolou konstantní intenzitu osvitu UV zářením.
Autor: Aleš Vašíček
Důležité je, aby byl negativ na zcitlivěném papíru pevně přitlačený.
Autor: Aleš Vašíček
Důležité je, aby byl negativ na zcitlivěném papíru pevně přitlačený.
Autor: Aleš Vašíček
Pro náš osvit používáme horské sluníčko. Lze tak docílit přesnějších výsledků než při obyčejné venkovní expozici. Pro minimalizování odpadu je vhodné udělat si proužkovou zkoušku osvitu a samozřejmě udržovat vždy stejnou vzdálenost zdroje UV záření od citlivé vrstvy.
Autor: Aleš Vašíček
Pro náš osvit používáme horské sluníčko. Lze tak docílit přesnějších výsledků než při obyčejné venkovní expozici. Pro minimalizování odpadu je vhodné udělat si proužkovou zkoušku osvitu a samozřejmě udržovat vždy stejnou vzdálenost zdroje UV záření od citlivé vrstvy.
Autor: Aleš Vašíček
Obraz je hotový. Můžeme jít vyvolávat.
Autor: Aleš Vašíček
Vodou nyní budeme vymývat žluté části obrazu.
Autor: Aleš Vašíček
Vodou nyní budeme vymývat žluté části obrazu.
Autor: Aleš Vašíček
Před tónováním papír bělíme slabým roztokem hydroxidu sodného (čirá tekutina vpravo), což je v domácnostech často používaný „krtek“ do odpadu. Světle hnědý roztok vpravo nahoře není pivo ani moč, ale tónovací roztok. V našem případě laboratorně vyrobený tanin z dubové kůry.
Autor: Aleš Vašíček
Po vybělení papír pereme ve vodě.
Autor: Aleš Vašíček
Vybělený obraz tónujeme v roztoku vody a taninu z dubové kůry.
Autor: Aleš Vašíček
Tanin z dubové kůry otónoval náš vzorek do fialova. V centrální části je patrný vypálený kus obrazu. Příště by bylo vhodné expozici UV zářením upravit.
Autor: Aleš Vašíček
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování roztok z třezalky.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování roztok z třezalky.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování zelený čaj.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování zelený čaj.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování zelený čaj.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování instantní kávu.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie zpracovaná technikou kyanotypie. V tomto případě použil Karel Richtr pro tónování laboratorní tanin.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie, kterou použijeme jako základ pro kyanotypii, převrácená do negativu se sníženým kontrastem.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie, kterou použijeme jako základ pro kyanotypii, převrácená do negativu.
Autor: Karel Richtr
Digitální fotografie, kterou použijeme jako základ pro kyanotypii.
Autor: Karel Richtr