Z množiny sériově vyráběných autobusů Škoda 706 RTO-MEX (zkratkou MEX se označovaly městské vozy pro export, MTZ městské vozy pro tuzemsko) si vstup do galerie netradičních provedení zasloužila pro Egypt vyráběná varianta bez dveří. Evidentně to urychlilo obslužnost tamní MHD, z pohledu teplého a suchého podnebí tam samozřejmě žádná kontraindikace nebyla, maximálně mohl někdo za jízdy vypadnout. Ale bylo to jejich přání.
archiv Iveco Czech Republic
V roce 1960 vyrobila Karosa Vysoké Mýto prototyp kloubového autobusu Škoda 706 RTO-K („K“ jako kloubový), jednalo se o vůbec první kloubový autobus tuzemské konstrukce. Výtky si zasloužil nedostatečný výkon motoru (z klasického erťáku), naopak výtečné hodnocení se hrnulo na jeho manévrovací schopnosti prověřené v ulicích starých pražských čtvrtí. Sériová výroba se nekonala. Na fotografii je kloubový erťák zvěčněn před muzeem v Hradci Králové.
archiv Iveco Czech Republic
Mezi nejzajímavější počiny v historii československé hromadné dopravy patřil osobní návěs Karosa NO 80 (ale nenechme se mýlit, osobní návěsy vznikaly i v zahraničí, a to i mnohem dříve).
dobový tisk
S osobním návěsem Karosa NO 80 (návěs osobní s kapacitou 80 míst) se počítalo ve své době jako s lékem na nedostatek automobilní techniky v socialistickém plánovaném hospodářství (ta se netýkala jen osobních automobilů pro soukromou potřebu obyvatelstva, ale v různé míře i dalších kategorií vozidel). Daný podnik měl používat své tahače k dopravě zaměstnanců do práce a z práce a mezitím s pomocí klasických nákladních návěsů nasadit k dopravě nákladní. Jediný vyrobený NO 80 se v tomto duchu v jednom podniku na Slovensku tak i používal. (foto: zrenovovaný a v současnosti při příležitostných akcích provozovaný osobní návěs Karosa NO 80 s tahačem)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Za první republiky byly rozšířené tzv. vyhlídkové autokary, jinými slovy autobusové kabriolety. V době poválečné se u nás nic takového nevyrábělo, až na jeden kus vyhlídkového RTO, což ovšem nebyla iniciativa Karosy, ale uřízl si to jeden pražský podnik ČSAD. Originální vůz se nedochoval, na fotografii je jeho replika vzniklá v historicky nedávné době obětováním jiného erťáku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prvním "klimatizovaným" autobusem zhotoveným na našem území byl tento dálkový autobus Škoda 706 RTO "Climatic" z roku 1961. Vznikl pouze v jediném exempláři, provozní vlastnosti byly shledány nevyhovujícími, motor autobusu nebyl schopen adekvátně „utáhnout“ klimatizaci.
archiv Iveco Czech Republic
V letech 1958-1959 byly ve vysokomýtské Karose vyrobeny čtyři prototypy autobusů o délce necelých 10 metrů (odtud název SB - střední bus). Fotografie zobrazuje první prototyp Karosy SB. K sériové výrobě Karosy SB v žádném provedení nedošlo.
archiv Iveco Czech Republic
Druhý ze čtyř prototypů Karosy SB
archiv Iveco Czech Republic
Třetí ze čtyř prototypů Karosy SB
archiv Iveco Czech Republic
Poslední ze čtyř prototypů Karosy SB
archiv Iveco Czech Republic
V roce 1967 vznikl v Karose v jediném exempláři autobus s upravenou karoserií ŠM 11 na podvozku Škoda 706 RTOch. Autobus byl předán do služeb Dopravního podniku města Hradec Králové. Později byly zadní dveře zaslepeny a stopa netradičního slepence končí na Pardubicku v 90. letech. Mnohem zajímavější než místo služby je důvod vzniku tohoto autobusu. Takové karoserie měly posloužit při generálních opravách 706 RTO po skončení jejich výroby, pokud by bylo potřeba poškozenou karoserii vyměnit. Ale nakonec od toho bylo upuštěno, protože karoserie RTO a jejich části jsme mohli nakupovat od polského podniku Jelcz, který jejich licenční výrobou ještě dlouhé roky ukončit nehodlal.
archiv Iveco Czech Republic
Pro dálkové turistické cesty s Karosami ŠD 11 byl jako dělaný rotel LP 30 od stejného výrobce. Někomu může tento rotel připomínat mobilní včelín, ale sem se vešlo pouze třicet dělnic a trubců, navíc královna by do toho asi vůbec nevlezla. Písmena LP v typovém označení znamenají lůžkový přívěs a číslo 30 právě počet lůžek. Celkem bylo vyrobeno osm těchto přívěsů.
archiv Iveco Czech Republic
Rotel Karosa LP 30 na pozici v plném nasazení
archiv Iveco Czech Republic
Jeden dálkový speciál Karosa ŠD 11 Super Lux (Karosa 2050 Superlux) vznikl v roce 1967. Pro případnou sériovou výrobu se plánovalo s instalací klimatizace. Na mezinárodní výstavě autobusů ve francouzském městě Nice v roce 1969, kde se prezentovalo v několika kategoriích 340 vozidel zpravidla západního původu, získal Super Lux dvě ocenění, z toho jednu zlatou medaili od Svazu italských konstruktérů.
archiv Iveco Czech Republic
V jediném exempláři vyrobený dálkový speciál Karosa ŠD 11 Super Lux (Karosa 2050 Superlux) disponoval stahovací mřížkou před předními světlomety (tenkrát se přes den nesvítilo, tedy pokud nebyla zhoršená viditelnost). Mřížky před světlomety zdánlivě tvořily jeden celek s chladičem, dobře to vypadalo. Jeden ze světlometů na každé straně se navíc při zatáčení natáčel společně s koly.
archiv Iveco Czech Republic
Také autobus Karosa Š 11, resp. jeho městská verze ŠM 11, se dočkal kloubové verze pod typovým označením Karosa ŠM 16,5. Prototyp vyrobili v roce 1966 a v letech 1968 až 1969 patnáctikusovou ověřovací sérii.
archiv Iveco Czech Republic
Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku Avie A30. Tři prototypy v různých verzích spatřily světlo světa v roce 1969, byly to linková Karosa A30-L7 (viz foto), dálková luxusní Karosa A30-D7 a rozhlasový přenosový vůz Karosa A30-RPA. Osobní verze Karosy A30 se nakonec sériové výroby nedočkaly. Ne snad, že by je nikdo nechtěl. Ono už bylo štěstím, že nám RVHP tolerovala výrobu normálních autobusů, které jinak pro východní blok z rozhodnutí této organizace vyrábělo Maďarsko. V roce 1972 tedy vznikla alespoň desetikusová série přenosových automobilů Karosa A30-RPA pro Československý rozhlas, který převzal i jejich prototyp z roku 1969.
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě
Prototyp dálkového luxusního midibusu Karosa A30-D7 odjel v roce 1969 na mezinárodní výstavu autobusů do Francie, kde byl po zásluze oceněn.
archiv Iveco Czech Republic
Ve velkých sériích vyráběné autobusy Škoda 706 RTO, Karosa Š 11 a další jsou všeobecně mezi lidem známé. Podívejme se na naše autobusy z dob budovatelských a normalizačních, které buď tak notoricky známé nejsou, nebo jsou něčím zajímavé. Galerie obsahuje především různé prototypy, zkušební série, případně netradiční sériová provedení.
archiv Iveco Czech Republic
Na úvod galerie je třeba ještě upřesnit, že se bude věnovat „pouze“ autobusům dle definice, tzn. daným vozidlům určeným pro přepravu osob. Účast v galerii pro jiné účely z autobusů odvozených vozů je tedy naprosto vyloučena. Neuvidíme zde pojízdné prodejny, pojízdné knihovny, stěhovací vozy apod. Naopak k zobrazenému kloubovému autobusu Škoda 706 RTO-K se v galerii ještě vrátíme.
archiv Iveco Czech Republic
Pod moskevskou taktovkou vedená RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci) se v polovině 50. let chystala ukončit výrobu autobusů v Československu. V Karose se v té době vyráběly autobusy Škoda 706 RO a horské autobusy Karosa T 500 HB. Nezávisle na RVHP by sice výroba obou zmiňovaných typů zanedlouho asi skončila (ten první představoval už starší konstrukci vyžadující náhradu novým typem a ten horský nelze označit za vyloženě povedený po stránce jízdních vlastností), ale vysokomýtští se samozřejmě nechtěli výroby autobusů vzdát nějakým nekompetentním rozhodnutím soudruhů z vrcholu ledovce. A tak v roce 1955 postavili trochu „partyzánským“ způsobem velice povedený vzorkový autobus na podvozku Škoda 706 RO, a protože jeho stavba byla financována z příspěvků ROH, označuje se jako typ Škoda 706 RO-ROH. Říká se, že tento počin pomohl plánované rozhodnutí RVHP o ukončení výroby autobusů v Československu odvrátit.
archiv Iveco Czech Republic
Když byla výroba autobusů v Karose zachráněna, mohl vzniknout nástupce typu Škoda 706 RO. V roce 1956 tak byl představen prototyp nového autobusu Škoda 706 RTO. Prototyp vyrobený v provedení 706 RTO-LUX, tzn. luxusní verzi pro dálkovou dopravu, měl na rozdíl od sériových vozů zasklený i prostor nad řidičem a jeho motorem odděleným spolujezdcem. Důvod absence takového prosklení u sériových vozů je prostý: výrobní náročnost a z toho vyplývající vyšší výrobní náklady, konstruktérům bylo k jejich nelibosti doporučeno se krotit. Ještě dodejme, že podvozky s pohonnými jednotkami pro autobusy 706 RTO se vyráběly v některých továrnách podniku LIAZ, který ovšem v menší míře vyráběl i kompletní ertéóčka, a to v linkovém provedení.
archiv Iveco Czech Republic
Jeden prototyp Škody 706 RTO připravil v roce 1956 i LIAZ, jeho příspěvek představoval linkovou verzi. Karoserie není tak pohledná jako vysokomýtská, sériově se nevyráběla. Ale autobus měl příznivější hmotnostní parametry, díky nižší pohotovostní hmotnosti se navýšila hmotnost užitečná (celková hmotnost obou autobusů byla samozřejmě stejná, když stály na stejném podvozku).
archiv Iveco Czech Republic
Speciálně připravený exemplář autobusu Škoda 706 RTO-LUX pro výstavu EXPO 58 konanou v Bruselu. Od klasických „luxů“ se na první pohled lišil zasklením střechy nad řidičem a jeho spolujezdcem, podobně jako jsme viděli na prototypu o dvě fotografie zpět. Luxusní interiér - obsahující i bufet, vybavenou kuchyňku a šatnu - byl vyroben dle návrhu Otakara Diblíka. Cestující měli k dispozici i televizor, který prozrazuje nápadná anténa na střeše. Na výstavě sklidil vůz velký úspěch.
Iveco Czech Republic
A tady ho máme! Mladý Otakar Diblík na sedadle řidičova spolujezdce v „Bruseláku“ Škoda 706 RTO-LUX, jehož povedený interiér vytvořil.
archiv Iveco Czech Republic
Po úspěšné výstavě v Bruselu si v Moskvě řekli, že zvládnou něco podobného také. A podobně jako ve Vysokém Mýtě vznikla bruselská verze ertéóčka, připravili tam i analogickou verzi moskevskou. Jenže co se nestalo, v Moskvě se nakonec ta výstava nekonala.
archiv Iveco Czech Republic
„Moskevský“ speciál Škoda 706 RTO-LUX se od toho bruselského na první pohled odlišoval. Například chybějícím prosklením střechy nad přídí, kdy u moskevské verze se vycházelo ze sériového provedení karoserie, ale zase nad čelními okny se navíc objevil světlomet.
archiv Iveco Czech Republic