Nové analýzy rozplétají taktiky ruské agentury IRA při dezinformační kampani v letech 2012 až 2018.
Autor: montáž: Pavel Kasík, Technet.cz, Profimedia.cz
Ukázka memů z politicky zaměřené stránky „Being Patriotic“
Autor: New Knowledge
Odtajněný souhrn závěrů amerických tajných služeb z ledna 2017
Ukázka fungování informační operace: 1. shromažďování dat, krádeže účtů, 2. tvorba obsahu a jeho rozesílání médiím, tvorba memů, tvorba falešných účtů, 3. šíření obsahu prostřednictvím falešných účtů, tvorba skupin vytvářejících falešný dojem veřejného mínění, spamování v komentářích.
Autor: Facebook
„Internet Research Agency, sociální sítě a politická polarizace v USA v letech 2012 až 2018“ - zpráva pro Senátní bezpečnostní výbor USA, 2018
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Shrnutí „Oxfordské zprávy“: Ruská Internet Research Agency podnikla útok na Spojené státy s cílem „dezinformovat a polarizovat americké voliče“. Tato kampaň přímo zasáhla desítky milionů uživatelů sociálních sítí v USA. Největší dosah měly nikoli reklamy, ale organické příspěvky.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Shrnutí „Oxfordské zprávy“: Ruská Internet Research Agency podnikla útok na Spojené státy s cílem „dezinformovat a polarizovat americké voliče“. Tato kampaň přímo zasáhla desítky milionů uživatelů sociálních sítí v USA. Největší dosah měly nikoli reklamy, ale organické příspěvky.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Množství příspěvků ruské agentury IRA na Facebooku, Twitteru a Instagramu (měsíční průměr)
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Zdrojem analýzy byla veřejně dostupná data i data, které dostal Senát od Twitteru, Facebooku a Goglu. Na Facebooku vytvořili pracovníci IRA celkem 67 502 příspěvků napříč 81 stránkami. Tyto příspěvky zasáhly minimálně desítky milionů Američanů.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Přehled aktivit IRA napříč platformami: „IRA využívá existující marketingové techniky k šíření dezinformací a propagandy.“
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Počty příspěvků na Instagramu (v roce 2017 výrazně vyšší aktivita, než v roce 2016)
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Počty příspěvků na Facebooku (nikoli reklamy)
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Objem reklam na Facebooku v průběhu času
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Jak přibývalo příspěvků ruské agentury IRA na sociálních sítích
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Ukázka stránky ReportSecret.com (dnes již neaktivní, záběr z archivu, bez některých obrázků)
Autor: Archive.org
Příspěvky IRA byly cíleny na různé skupiny, například na konzervativce, Afroameričany, liberály apod. K šíření zpráv používala IRA také řadu webových stránek s falešnými, polarizujícími a zavádějícími zprávami, například ReportSecret.com.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Tabulka s celkovými počty reklamních příspěvků IRA v čase, rozdělena podle „segmentů publika“, na které byly příspěvky cíleny. Reklamy ale netvořily hlavní část informační kampaně.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Státy, na které byly cíleny konkrétní reklamy na Facebooku. Nejvíce cílení bylo na Missouri, Ohio, New York, Texas, Georgii a Kalifornii.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Ukázka facebookové stránky ReportSecret.com (jde o jednu z více verzí této stránky, tato je na Facebooku ještě aktivní, jiné byly smazány)
Autor: Archive.org
Ukázka facebookové stránky ReportSecret.com (jde o jednu z více verzí této stránky, tato je na Facebooku ještě aktivní, jiné byly smazány)
Autor: Archive.org
Ukázka facebookové stránky ReportSecret.com (jde o jednu z více verzí této stránky, tato je na Facebooku ještě aktivní, jiné byly smazány)
Autor: Archive.org
Ukázka facebookové stránky ReportSecret.com (jde o jednu z více verzí této stránky, tato je na Facebooku ještě aktivní, jiné byly smazány)
Autor: Archive.org
Ukázka facebookové stránky ReportSecret.com (jde o jednu z více verzí této stránky, tato je na Facebooku ještě aktivní, jiné byly smazány)
Autor: Archive.org
Ukázka stránky ReportSecret.com (dnes již neaktivní, záběr z archivu, bez některých obrázků)
Autor: Archive.org
Celkový dosah TOP 10 facebookových stránek IRA, v milionech lajků
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Přehled 20 největších facebookových stránek provozovaných ruskou agenturou IRA
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
IRA spravovala 81 stránek, ale naprostá většina aktivity probíhala na 20 z nich. Celkem byly známé facebookové příspěvky IRA sdíleny 31 miliony uživateli a reagovalo na ně přes 40 milionů uživatelů.
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
IRA má na starosti také masivní kampaně v Rusku (na obrázku vlevo)
Autor: University of Oxford (zvýraznění a koláž Pavel Kasík, Technet.cz)
Bezpečnostní agentura New Knowledge, specializující se na identifikaci dezinformací, je autorem stostránkové analýzy „Taktiky a témata využité ruskou agenturou IRA“
Autor: New Knowledge
Analýza vznikla na základě zadání Senátního bezpečnostního výboru (SSCI) a využívá kromě veřejně přístupných dat i data, která měl k dispozici SSCI od Facebooku, Twitteru a Googlu.
Autor: New Knowledge
Hlavní závěry: hrozba informačních operací nekončí, často se zapomíná na důležitou roli Instagramu (patří Facebooku)
Autor: New Knowledge
Hlavní témata a cílové skupiny informačních operací IRA
Autor: New Knowledge
Hlavní závěry: IRA se silně zaměřila na boj proti kandidátce Clintonové, IRA ale napadala i další americké osobnosti, například prominentní republikány Teda Cruze, Marca Rubia, Lindsayho Graham, Johna McCaina atd. V návaznosti na aktuální události IRA ve svých příspěvcích napadala i další osobnosti, např. zvláštního vyšetřovatele Roberta Muellera nebo bývalého šéfa FBI Jamese Comeyho.
Autor: New Knowledge
Hlavní závěry: IRA podporovala snahy některých států (Texasu a Kalifornie) o secesi, tedy o odloučení od USA, IRA podporovala kandidáta Trumpa už během primárek
Autor: New Knowledge
Hlavní závěry: ruské informační operace často cílily specificky na afro-americkou komunitu, častým cílem bylo také potlačení volební účasti
Autor: New Knowledge
Co dál? Zpráva New Knowledge doporučuje hledat způsoby, jak zapojit technologické firmy, vládní agentury, akademické organizace i veřejnost do výzkumu dezinformačních kampaní.
Autor: New Knowledge
Závěry studie New Knowledge: „Dezinformační kampaně se během let rozvinuly z nepříjemného šumu do důležité informační války. Naše způsoby, jak se s dezinformačními kampaněmi vypořádat, se ale nezměnil. Stále se snažíme bojovat proti falešným narativům pravdivými narativy, čímž se ocitáme v pasti. Právě naše odhodlání dodržovat svobodu slova nás staví do nevýhody vůči protivníkům, kteří ve své vlastní zemi bez servítků uplatňují cenzuru, manipulaci a potlačování svobody slova.“
Autor: New Knowledge
Závěry studie New Knowledge: „Ruská agentura IRA již řadu let využívá rozkoly v Americké společnosti a zneužívá zranitelnosti amerického informačního ekosystému. (…) Obsah byl navržen tak, aby využívat společenských rozkolů, pomáhal stírat hranice mezi realitou a fikcí, narušoval důvěru Američanů v média, informační prostředí, vládu, v sebe navzájem, a v demokracii samotnou. Ruská informační kampaň tyto cíle plnila inovativními způsoby, s nevídanou přesností a v nevídaném rozsahu.“
Autor: New Knowledge
Závěry studie New Knowledge: „Ruská agentura IRA již řadu let využívá rozkoly v Americké společnosti a zneužívá zranitelnosti amerického informačního ekosystému. (…) Obsah byl navržen tak, aby využívat společenských rozkolů, pomáhal stírat hranice mezi realitou a fikcí, narušoval důvěru Američanů v média, informační prostředí, vládu, v sebe navzájem, a v demokracii samotnou. Ruská informační kampaň tyto cíle plnila inovativními způsoby, s nevídanou přesností a v nevídaném rozsahu.“
Autor: New Knowledge
Dezinvormační a informační operace Ruska na sociálních sítích neskončily volbami 2016, ale naopak pokračovaly i v roce 2017 a pokračují až dodnes.
Autor: New Knowledge
Konspirační teorie o volebním podvodu podporovaného prezidentem Obamou šířená ruskou dezinformační facebookovou stránkou „Secured Borders“
Autor: New Knowledge
Během amerických prezidentských voleb v listopadu 2016 se Rusová snažili u různých cílových skupin vyvolat různé emoce. Na stránkách pro konzervativní Američany opakovali konspirační teorie nebo teorie o volebních podvodech. Na stránkách zaměřené na afro-americkou komunitu opakovali narativy týkající se policejní brutality a později také aktivně zrazovali od účasti ve volbách. Na levicové Američany pak mířily výzvy k tomu, aby svůj hlas dali jinému kandidátovi, než Clintonové.
Autor: New Knowledge
Síť navzájem provázaných a na sebe odkazujících účtů propojených s facebookovou stránkou BlackMatters cílenou na afro-americkou komunitu. Hranatý tvar znázorňuje účet vedený IRA, tvar mraku účet, který IRA neměla pod kontrolou, ale odkazovala na něj.
Autor: New Knowledge
Ukázky memů vyzývající k bojkotu voleb nebo k volbě „třetího kandidáta“
Autor: New Knowledge
Ukázka jednoho z mnoha příspěvků podporující Trumpa (vlevo) a jediného nalezeného příspěvku podporujícího Clintonovou (vpravo).
Autor: New Knowledge
Již od první poloviny roku 2015 ruské příspěvky na sociálních sítích převážně podporovaly kandidáta Donalda Trumpa, dávno před tím, než bylo jasné, že vyhraje primárky a stane se kandidátem republikánů. Autoři studie zdůrazňují, že to samo o sobě nic nevypovídá o tom, zda Trump o této ruské podpoře věděl či nevěděl, to nebylo předmětem analýzy (ale je to předmětem Mullerova vyšetřování)
Autor: New Knowledge
Rusové již před volbami 2016 podporovali narativ o volebních podvodech. Autoři zprávy spekulují, že IRA nevěřila v to, že Trump ve volbách vyhraje, a připravovala si půdu pro zpochybňování vítězství Clintonové. Rusové dokonce zřídili v USA bezplatnou linku pro hlášení podezření na volební podvody (není jisté, zda byla funkční), tuto linku pak odkazovaly i americké účty podporující Donalda Trumpa.
Autor: New Knowledge
Útoky na zvláštního vyšetřovatele Roberta Muellera
Autor: New Knowledge
Ruští trollové si dělají legraci z toho, že někdo věří na ruské trolly
Autor: New Knowledge
Několikrát se autoři z Ruska omylem prozradili, například když ve screenshotech prozradili zapnutou ruštinu v rozhraní Twitteru
Autor: New Knowledge
Trump byl v ruských příspěvcích kritizován jen výjimečně, například poté, co v srpnu 2015 veřejně odsoudil Snowdena
Autor: New Knowledge
Trump byl v ruských příspěvcích kritizován jen výjimečně, například poté, co v srpnu 2015 veřejně odsoudil Snowdena
Autor: New Knowledge
Posilování rozkolů uvnitř demokratické i republikánské strany
Autor: New Knowledge
Odrazování od účasti ve volbách 2016 se týkala především stránek cílených na afro-americkou komunitu
Autor: New Knowledge
Odrazování od impeachmentu (odvolání prezidenta) Donalda Trumpa
Autor: New Knowledge
Propagace konspiračních teorií
Autor: New Knowledge
Útoky na republikánského senátora Johna McCaina
Autor: New Knowledge
Agentura IRA se neomezila jen na akce ve virtuálním světě, publikum tak dostávalo výzvy k tomu, aby se zapojilo do kampaně, nabídlo své služby, zúčastnilo se protestů apod.
Autor: New Knowledge
Snahy získat dobrovolníky z řad příznivců: IRA verbovala designéry, modelky, právníky apod.
Autor: New Knowledge
IRA se také snažila o získání citlivých dat o konkrétních lidech, které by bylo možné na základě těchto dat případně vydírat. Některé příspěvky tak vyzývali lidi, aby se svěřili se svými tajemstvími za účelem získání pomoci.
Autor: New Knowledge
IRA tak zapojila do ruské propagandy skutečné Američany, kteří obvykle vůbec nemuseli vědět, že jsou využíváni pro propagandu jiného státu. Z jejich pohledu se zapojili do občanského aktivismu.
Autor: New Knowledge
Zapojení skutečných Američanů do kampaně vedlo jak k obtížnějšímu odhalení takové kampaně, tak k podpoře již existujících rozkolů.
Autor: New Knowledge
IRA šířila informace o tom, že šéf Facebooku, Mark Zuckerberg, odmítal možnost, že by jeho sociální síť byla zneužita k informačním operacím.
Autor: New Knowledge
Ukázky politických memů šířených účty IRA: proti Clintonové, proti „systémovým“ kandidátům. pro Trumpa
Autor: New Knowledge
Domény, které z Facebooku nejčastěji odkazovaly příspěvky IRA. Jedná se především o domény vlastní, ale lze zde najít i silně konzervativní média (Breitbart.com) nebo britský bulvár (DailyMail.co.uk).
Autor: New Knowledge
Ruská agentura IRA se zdaleka neomezila jen na největší sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo Twitter.
Autor: New Knowledge
Většina analyzovaných příspěvků se netýkala Trumpa nebo Clintonové. Trumpa se týkalo asi 4 % příspěvků, Clintonové asi 3 % příspěvků na Facebooku.
Autor: New Knowledge
Ruští trollové si tak pod svými americkými identitami dělali legraci z toho, že je někdo označuje za ruské trolly.
Autor: New Knowledge
Když se již v odborných kruzích i na veřejnosti mluvilo o tom, že se Rusové pokoušejí ovlivnit dění v USA prostřednictvím sociálních sítí, nepřerušila IRA svou činnost, ale naopak aktivně podporovala názory, které teorie o ruském vlivu odmítali jako liberální konspirační teorie.
Autor: New Knowledge
Stránky šířily staré a dávno vyvrácené konspirační teorie a hoaxy, opět se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu. Například na afro-americké publikum byly cíleny příspěvky o tom, že Mozart byl ve skutečnosti černoch nebo že původní Socha svobody měla zobrazovat černošskou ženu.
Autor: New Knowledge
Jednou z používaných ruských taktik je i podpora již existujících konspiračních teorií
Autor: New Knowledge
IRA v některých příspěvcích podporovala reputaci Juliana Assange, zakladatele Wikileaks, coby bojovníka za svobodu. Několik takových příspěvků na Facebooku a Instagramu Rusové publikovali krátce před tím, než server Wikileaks publikoval e-maily z hacknutého účtu poradce HIllary Clintonové.
Autor: New Knowledge
IRA v některých příspěvcích podporovala reputaci Juliana Assange, zakladatele Wikileaks, coby bojovníka za svobodu. Několik takových příspěvků na Facebooku a Instagramu Rusové publikovali krátce před tím, než server Wikileaks publikoval e-maily z hacknutého účtu poradce HIllary Clintonové.
IRA se aktivně snažila o napodobování mediální činnosti, například provozováním účtů, které se tvářily jako účty amerických národních i lokálních mediálních organizací.
Autor: New Knowledge
Ukázka memů cílených na Texasany
Autor: New Knowledge
Příspěvky na Instagramu dle odezvy publika
Autor: New Knowledge
Facebookové příspěvky agentury IRA ukazují podrobnou znalost americké politické a internetové kultury. Příspěvky byly přizpůsobeny cílové skupině až do detailů.
Autor: New Knowledge
Přestože někteří komentátoři se ruské operace snaží odmítnout na základě malého objemu financí utracených za reklamy, pravdou je, že reklamy tvořily jen velmi malou část ruských informačních operací.
Autor: New Knowledge
Známé (dnes již nefunkční) domény, které byly vystopovány k ruské agentuře IRA
Autor: New Knowledge
Kromě krátkých příspěvků IRA experimentovala i se složitějšími formami sdělení. Existují doklady o tom, že vytvářela stránky tvářící se jako think-tanky publikující podrobné analýzy na politická témata. Kromě toho IRA svými odkazy podporovala skutečné organizace, které v danou chvíli vyhovovaly konkrétnímu preferovanému narativu.
Autor: New Knowledge