Nádraží Praha - Smíchov se již zcela změnilo ve staveniště. V uplynulých týdnech dělníci odvezli koleje, trakční vedení a další části infrastruktury. Bagry a další stavební technika zbouraly lávku pro pěší i nádražní domy a menší stavení. Budovy musí ustoupit výstavbě nového železničního uzlu a obytné čtvrti Smíchov City.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
V říjnu dělníci zbourali téměř stoletou lávku, která překážela dalšímu rozvoji lokality. Náklady na druhou etapu rekonstrukce nádraží dosahují 5,2 miliardy korun a stavět by se mělo mezi lety 2024 a 2027. Plánuje se kompletní přestavba kolejiště, obnova tří nástupišť a vybudování nového čtvrtého nástupiště.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Demoliční práce jsou v plném proudu. V místě, kde dělníci přerušili staniční koleje, vybudují provizorní místo nástupu. Na jaře zmizí i severní nástupiště, které ustoupí nové výstavbě.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Uzavření bourané lávky pro pěší se setkalo s nelibostí místních, kteří ji hojně využívali a současný stav jim komplikuje cestu z Radlic na Smíchov. Alternativou je buď dlouhá procházka okolo stavby nebo využití MHD, tramvají či autobusové linky.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze v roce 1862. Nynější budova byla postavena v 50. letech minulého století, původní objekty se totiž i kvůli poškození za druhé světové války nezachovaly. Smíchovské nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, spolu s nádražím hlavním, na které bylo napojeno deset let po svém vzniku, a Masarykovým nádražím.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Smíchovské nádraží je ve hře i v rámci chystaného projektu pražské příměstské železnice. Na ní by bylo několik stanic například na Karlově náměstí nebo u Státní opery. Zvažuje se i zastávka Florenc a stanice na náměstí Bratří Synků, kudy by vedla trať směrem na Benešov.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Dělníci odstraní stávající dopravní kancelář v místě pod lávkou pro pěší.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
V rámci projektu se na Smíchově počítá i s rekonstrukcí železničního svršku a spodku, nástupišť, podchodů a technologických provozních souborů a objektů. Navržena je nová konfigurace kolejových rozvětvení na obou koncích stanice.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Nový staniční komplex se stane jednou z nových dominant Smíchova.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Dělníci nejdříve lávku rozřezali a pomocí jeřábu jednotlivé díly snesli na zem. Práce si v říjnu vyžádaly přerušení vlakového provozu.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
„Smíchov City je největší urbanizací v centrální Praze od doby výstavby Vinohrad,“ uvedl developer Luděk Sekyra.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Po zbourání pěší lávky umístila Správa železnic část konstrukce do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Nová bezbariérová lávka bude stát o necelých 200 metrů jižněji. „Po nové lávce bude možné přejít ze smíchovského přednádraží na radlickou stranu k Dobříšské ulici. Lávku doplní eskalátory a výtahy na jednotlivá nástupiště,“ popsala stavbu Městská část Praha 5.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
Smíchovské nádraží by mělo být v budoucnu součástí nového dopravního terminálu, který má být zprovozněn do roku 2028. Vedle železniční stanice bude zahrnovat také stanice metra a tramvají, stanice městských, příměstských i dálkových autobusů, trolejbusů a elektrobusových linek. Vznikne rovněž velkokapacitní záchytné parkoviště P+R. Terminál Smíchov připravuje pražský magistrát.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA
V rámci nádraží se na jaře definitivně zruší severní nástupiště. To ustoupí bytové výstavbě připravované developerskou společností Sekyra Group.
Autor: Jakub Stadler, MAFRA