iDNES.cz

Outdoorová duše Outdoorová duše

Subaru XV má outdoorovou duši. I obyčejná ranní cesta na nákup tak může rázem získat příchuť dobrodružné expedice. Japonský kompaktní crossover se neztratí v terénu ani ve městě a skrývá v sobě soutěžní zkušenosti automobilky ze souhvězdí Plejád.

Advertorial, vytvořeno ve spolupráci se SUBARU ČR

„Subaru XV nezapře soutěžácké know-how japonské značky. Poznáte to podle tuhé konstrukce, skvělého posazu za volantem, ale i výborných jízdních vlastností či pečlivě vyváženého a dostatečně strmého řízení. V této třídě budete jen stěží hledat lepší. Stálý pohon všech kol zajišťuje výbornou trakci a tuhá platforma je odolná vůči kroucení. Společně s vypiplaným robustním podvozkem s dvojitými lichoběžníky vzadu se stará o jisté chování i na rozbité silnici.“

Vladimír Löbl
Redaktor Auto.iDNES.cz

Vyzkoušejte si Subaru XV a vyhrajte

Přihlaste se na testovací jízdu se Subaru XV kdekoliv v Česku a získejte balíček upomínkových předmětů japonské automobilky. Zároveň soutěžte o soukromý trénink sebeobrany pod vedením sourozenců Ptáčkových.

Kde můžete otestovat „xvéčko“ na vlastní kůži

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.

Vždycky pohon 4x4

V prefektuře Mijagi na ostrově Honšú v zimě opravdu hodně sněží. Koncem šedesátých let dorazil k místnímu prodejci Subaru manažer společnosti Tohoku Electric. Požádal ho, zda by bylo možné vybavit tehdy nové Subaru 1000 pohonem všech kol tak, aby se z něj stalo služební auto do severojaponské nepohody. Technici se s problémem příliš nemazali, řečeno lidově. Na konec převodovky přidali spojovací hřídel a zadní diferenciál z Datsunu Bluebird 510 a k tomu zvýšili světlou výšku o 20 milimetrů. Tak se zrodil symetrický pohon 4x4, který se od roku 1971 objevuje v sériových vozech Subaru v různých modifikacích dodnes.

„K velmi dobré jízdní stabilitě navíc Subaru XV přidává velmi dobrou průchodnost terénem. Ač vypadá jako přerostlý kompaktní hatchback, s terénem si poradí mnohem lépe než kdejaké dobrodružně laděné SUV. Kombinace nadprůměrné světlé výšky 220 mm, stálého pohonu všech kol a malých převisů karoserie mluví za vše. Terénní režim X-Mode s možností nastavení na kluzký nebo měkký povrch pomůže vyhrabat auto i z napohled neřešitelné situace.“

Vladimír Löbl
Redaktor Auto.iDNES.cz

Vždycky boxer

Japonská automobilka už více než padesát let montuje pod kapoty svých vozů ploché motory s protiběžnými písty: boxery. Toto technické řešení přináší řidiči lepší účinnost, nižší vibrace a kompaktní rozměry. Použití boxeru snižuje celkové těžiště auta. U Subaru XV je motor navíc spojený s mild-hybridním ústrojím. Laicky řečeno, atmosférickému motoru spalujícímu benzin pomáhá elektřina.

„Odezva atmosférického dvoulitrového boxeru s protiběžnými písty s výkonem 110 kW (150 k) je oproti minulosti bezprostřednější. Mild-hybridní ústrojí, jehož přínos si uvědomíte hlavně díky plynulejším rozjezdům, řidiče Subaru XV nijak nelimituje. Elektromotor integrovaný v převodovce CVT Lineartronic funguje lépe než dřívější převodovky s plynulým převodem. Kromě toho dává k dobru dalších 12,3 kW (16,7 k) a k točivému momentu elektromotoru 194 Nm přidává dalších 66 Nm. Komponenty hybridu přidaly vozu na hmotnosti přibližně 110 kg. To není zrovna málo. Jsou ale uloženy blízko těžiště tak, aby to mělo co nejmenší vliv na jízdní vlastnosti auta.“

Vladimír Löbl
Redaktor Auto.iDNES.cz

Historické okénko

Úplně na počátku příběhu Subaru byl první výrobce letadel v Japonsku, společnost Nakajima Aircraft Company, kterou v roce 1918 založil původně námořní inženýr Chikuhei Nakajima. Spolu s Mitsubishi Heavy Industries v dalších desetiletích vyprojektovala a postavila páteř japonského letectva. Torpédové bombardéry z továren Nakajima Aircraft Company zpustošily Pearl Harbor a na moři potopily tři americké letadlové lodě. Firma vyráběla i slavné stíhačky. Po prohrané válce však v japonském průmyslu nezůstal kámen na kameni.

První logo s hvězdokupou Plejád z roku 1953
Současné uspořádání hvězd od roku 1980

Nakajima byla rozdělena na malé společnosti. Až v roce 1953 dostalo šest těchto malých firem povolení zformovat nový výrobní koncern pod známým názvem Fuji Heavy Industries. A jeho prvním ředitelem byl jmenován Kenji Kita. Ten viděl ohromnou příležitost ve výrobě aut. A svou vizi naplnil.

Kita stojí i za názvem Subaru, jak se v Japonsku říká oblíbené hvězdokupě Plejády. V dětství byly Plejády jeho nejmilovanější hvězdy. Toto slovo v japonštině navíc současně znamená vládnout či shromáždit - a šest hvězd dokonale symbolizovalo spojení šesti firem pod hlavičkou Fuji Heavy Industries.

V roce 2017 se společnost Fuji Heavy Industries přejmenovala na Subaru Corporation, a Kitovo milované jméno tak nakonec září v čele celé společnosti.