Veškeré instalační práce mohou probíhat pouze při výluce metra, tedy v nočních hodinách po ukončení provozu. Neznamená to však, že instalace vyzařovacího kabelu, který zajišťuje signál mezi stanicemi, začíná ihned po projetí poslední noční soupravy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dřevěné bubny s namotanými kabely totiž na místo dopravuje dieselový motorový univerzální vozík (MUV, přezdívaný „muvka“), který vyjíždí z depa na Zličíně, či v Hostivaři. Vzhledem ke vzdálenosti tak práce mezi Rajskou zahradou a Černým Mostem začaly až zhruba hodinu po ukončení provozu metra.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Technici se prakticky okamžitě pustili do instalace posledních stovek metrů vyzařovacího kabelu. Tunel mezi uvedenými stanicemi linky B byl posledním kabelem neosazeným úsekem pražského metra.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kabel se standardně uchycuje do normovaných držáků, které jsou na stěně tunelu rozmístěny v metrových rozestupech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Každý desátý držák je navíc protipožární (na snímku), v případě požáru zajistí, aby kabel nespadl na zem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail jednoho z protipožárních držáků uchycených přímo do stěny tunelu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vyzařovací kabel (nahoře) připravený na připojení přívodního kabelu z RRU hnízda.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Technici se při pokládce musejí potýkat s řadou překážek. Jednou z nich jsou například hermetická vrata. Samotný vyzařovací kabel je tak nutné ukončit několik metrů před přepážkou, za ní začíná opět až s odstupem několika metrů. Propojení obou jeho částí včetně protažení propojovací části kabelu průchodkou u stropu tunelu je pak další fází instalačních prací.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vyzařovací kabel je opatřen drážkami, které zajišťují jeho správné nacvaknutí do stěnových držáků. Kabel je v tunelu veden v úrovni oken, aby „zářil" přímo do vagonů soupravy metra.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Instalace probíhala z plošiny posledního vozíku připojeného za „muvkou“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vyzařovací kabel technici odvíjejí z obřího bubnu s celkovým návinem 550 metrů...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...další jej umístí do připravených stěnových držáků. I přes zvuk dieselové „muvky“ slyšíme cvaknutí, které zajištění kabelu v držáku doprovází.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nezbytná je i následná kontrola, zda je kabel v držáku správně zajištěn a nehrozí tak jeho samovolné uvolnění při průjezdu soupravy metra.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Instalace probíhala ve svižném tempu, „muvka“ musí být totiž už zhruba dvě hodiny poté, co dorazila na Rajskou zahradu, zpět v depu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V místech, kde je nutné kabel přerušit, přichází na řadu ruční pilka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Instalace vyzařovacího kabelu na posledním nepokrytém úseku pražského metra v tunelu mezi stanicemi Rajská zahrada a Černý Most na lince B
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kabel je nutné „zaizolovat“...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...a stahovací páskou jej následně přichytit ke konstrukci (či jinému kabelu) na stěně tunelu tak, aby při průjezdu soupravy nedošlo k jeho uvolnění.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Světelným návěstidlem přerušený vyzařovací kabel čekající na propojení v některé z dalších fází instalačních prací při zavádění mobilního signálu do tunelů pražského metra.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Další z míst, kde se parta techniků musela vypořádat s překážkou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Povrchový tubus mezi Rajskou zahradou a Černým Mostem je totiž opatřen několika průzory mezi oběma směry.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail vyzařovacího kabelu v průřezu. Pod vnějším pláštěm se nachází protipožární ochrana (bílá tkanina), která při požáru zabrání odkapávání jádra kabelu skrze měděnou vrstvu opatřenou otvory pro prostup signálu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zatímco MUV s techniky pokládajícími vyzařovací kabel mizí dál v tubusu metra...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... ve stanici se další parta techniků věnuje pokrytí těchto prostor. Na nástupištích, vestibulech a přestupních chodbách šíření mobilního signálu zajišťují směrové antény. V jednolodních stanicích a prostorách s plochým stropem trčí v podobě disku ze stropu (na snímku), ve stanicích s klenutými stropy jsou umístěny nad stěnami a mají obdélníkový tvar.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na tomto přístroji technici měří kvalitu instalace antény sloužící k pokrytí stanice mobilním signálem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Další se zařízení slouží technikům k měření kvality instalace.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V zázemí každé pokryté stanice je RRU hnízdo, tedy sestava rádiových jednotek operátorů. RRU hnízda jsou celkem čtyři, tedy samostatně pro každou frekvenci (800, 900, 1 800 a 2 100 MHz). Ta v zázemí stanice Rajská zahrada teprve čekají na svá zapojení, poté z nich zespodu povede spleť oranžových (napájecích) a černých (optických a vysílacích) kabelů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Signály z rádiových jednotek všech frekvenčních pásem se slučují v takzvaných slučovačích (rozměrné kovové schránky vpravo od RRU hnízd). Ty jsou dva, jeden pro pásma 800 a 900 MHz a druhý pro 1 800 a 2 100 MHz.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kabely pro připojení do směšovačů a RRU hnízd v zázemí Rajské zahrady zatím visí ladem z drátěných košů u stropu. Brzy se však dočkají finálního zapojení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tunel mezi stanicemi Rajská zahrada a Černý Most byl posledním úsekem pražského metra, ve kterém nebyl doposud položen vyzařovací kabel. Na pokrytí vysokorychlostním mobilním signálem čekají kromě uvedených stanic linky B čekají ještě tři stanice na lince C: Střížkov, Prosek a Letňany. Poslední, šestá stanice, kterou je Jiřího z Poděbrad na lince A, bude pokryta až v rámci aktuálně probíhající kompletní rekonstrukce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz