náhledy
Znalec místní historie vzal děti do míst, kudy procházela stará železnice z Německého Brodu do tehdejšího Žďáru na Moravě. Ukazuje snímek vykolejeného vlaku v posledních týdnech 2. světové války.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Mezi Žďárem a Hamry nad Sázavou připomínají původní železnici zprovozněnou v roce 1898 například koleje a služební vagóny umístěné u hamerského penzionu Na Ranči. Na snímku je historik Miloslav Lopaur, jenž po stopách někdejší trati občas provází organizované skupiny.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Znalec místní historie vzal děti do míst, kudy procházela stará železnice z Německého Brodu do tehdejšího Žďáru na Moravě.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Území, kterému dnes snad už jen starší generace říká u starého nádraží, vypadá úplně jinak než před lety. Na snímku je výtopna, na jejímž místě dnes stojí hypermarket.
Autor: Archiv Regionálního muzea
Na archivním snímku je rozšířená výpravní budova žďárského nádraží kolem roku 1914. Po rekonstrukci je z ní budova firmy Intop s prodejnou Enpeky.
Autor: Archiv Regionálního muzea
Budova hospodářského družstva sloužila jako sklad obilí, krmiv či hnojiva, naproti býval rybník Druhák, odkud lokomotivy braly vodu.
Autor: Archiv Regionálního muzea
Před 123 lety tady projel s velkou slávou první parní vlak. Cesta do Havlíčkova Brodu tehdy trvala asi jeden a půl hodiny, do Brna (po dostavění tišnovské dráhy – pozn. red.), zhruba čtyři hodiny.
Autor: Archiv Regionálního muzea
Vlak vykolejený partyzány v Malém lese v posledních týdnech války.
Autor: Archiv regionálního muzea
Koleje vedly kolem hospodářského družstva (vlevo), za prodejnou Spomat (vpravo) býval rybník. Hypermarket stojí na místě výtopny.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Část zrušené dráhy je zastavěná chatkami nebo domky, v lokalitě pod Křivákem cestu přehrazuje plot.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Tudy se lanovkou z lomu dopravoval materiál na stavbu Žďasu, ukazuje Miloslav Lopaur. Stojí na místě, kde do roku 1953 jezdily vlaky.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
U hamerského penzionu Na Ranči koleje zůstaly, bývaly však zaříznuté do terénu. Majitel nechal na koleje přivézt tři hytláky.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
V hamerském biketrialovém parku dokládají existenci železnice i tyto vysloužilé pražce.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
V místech u hamerského penzionu Na Ranči by dnes lokomotivy jezdily kolem Olšiakova sousoší s koněm.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Jeden z propustků, které se dosud dochovaly na původním drážním tělese poblíž chatové kolonie pod Křivákem.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Z původního drážního tělesa se dodnes zachovaly některé propustky. Tento je v místech u odkalovacích nádrží Žďasu.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz
Historik Miloslav Lopaur před budovou Intopu s pekařstvím ve žďárské Strojírenské ulici. Před lety to bývala hlavní nádražní budova.
Autor: Jiří Bárta, 5plus2.cz