UPOZORNĚNÍ: Následující fotografie obsahují drastické záběry.
iDNES.cz
Ne všude na světě je společnost tak liberální jako u nás a tak státy jako Japonsko, Německo nebo Austrálie veškerý potenciálně závadný obsah přísně cenzurují. Pojďte se podívat na to, jakým způsobem musejí vývojáři měnit násilné scény, pokud v těchto zemích chtějí své hry vydat.
Midway Games
A ne, není to způsobeno rozmachem politické korektnosti, hry se cenzurovaly odjakživa. Japonská a britská verze klasické mlátičky Final Fight z roku 1989 se liší v mnoha detailech. V té naší například není možné zbít člověka v kolečkovém křesle (bylo nahrazeno kancelářskou židlí), z dvojice transgender bossů jsou tu pankáči a gejzír krve po bodnutí nožem byl poněkud nesmyslně nahrazen malou explozí.
Oficiální materiály distributora
Mlátička Mortal Kombat z roku 1992 pohoršila většinu civilizovaného světa svým bezskrupulózním násilím. Jenže se z ní stal komerční hit, jenž si nechtělo nechat ujít ani Nintendo, které se odjakživa prezentuje jakožto herní platforma pro celou rodinu. Na jejich konzolích tak byly zakázány fatality a místo krve ze zasažených bojovníků stříká pot. Což tedy není o moc méně nechutné, pokud by vás zajímal náš názor.
Oficiální materiály distributora
I od pohledu roztomilé RPG Earthbound bylo v USA notně upraveno. Ve scéně, kdy jsou neposlušné dívky svým otcem trestány, ozývá se místo původního plácání na zadek jen komediální „boink.“ Vyloženě humorně pak působí překreslení všech hospod na kavárny, což zcela mění kontext některých scén. Například místo „Byl jsem tak opilý, že jsem místo dveří od záchoda ťukal na zeď,“ řekne postava „Byl jsem uprostřed kofeinového rauše a musel jsem se rychle dostat na záchod.“
Oficiální materiály distributora
V závodní arkádě Crusin’ USA bylo možné přejíždět krávy a jeleny, kteří se poté efektně rozprskli o obrazovku. Na Nintendu to poměrně radikálně vyřešili tím, že všechna zvířata ze hry raději odstranili, což byl poměrně výrazný zásah do samotné hratelnosti.
Oficiální materiály distributora
Povedená arkáda Zombies Ate My Neighbors (Zombíci snědli moje sousedy) byla v Británii, Irsku, Itálii, Francii, Rakousku, Portugalsku, Finsku, Dánsku, Norsku, Švédsku a Neměcku přejmenována na prosté Zombies. Nepřátele s motorovou pilou byli změněni na nemrtvé dřevaře se sekyrami, nintenďácká verze pak pro jistotu krev nahradila růžovým slizem.
Oficiální materiály distributora
Arkádová série Mega Men proslula kvůli mnoha faktorům, zobrazení násilí však rozhodně není jedním z nich. Přesto byla západní verze dílu Mega Men Zero zcenzurovaná o šplíchance krve. Čím byly nahrazeny? Ničím, což poněkud kazí dramatický dojem z každého úspěšného zásahu.
Oficiální materiály distributora
Zabíjet zvířata? Nevadí! Zabíjet lidi? To vadí, jó to vadí. A tak byli v německé verzi střílečky Turok nahrazeni roboty.
Oficiální materiály distributora
Podobně musel být upraven dokonce i Half-Life, kdy členy zásahových jednotek nahradili roboti. Jednak autonomně jednající stroje poněkud ničí uvěřitelnost zápletky, jednak to docela zkomplikovalo následný datadisk Opposing Force, kde právě za jednoho z původních nepřátel hrajeme. Ještě horší dopad na atmosféru pak má odstranění většiny z mrtvol, které lemují cestu hlavního hrdiny za záchranou světa. Přeci jen mimozemšťany napadená základna, ze které se většině zaměstnanců zřejmě podařilo utéct ve zdraví, nepůsobí tak hrozivě, jak asi vývojáři zamýšleli.
Oficiální materiály distributora/ Reddit
Z japonské verze druhého dílu dnes už kultovní série Crash Bandicoot byla odstraněna jedná z posmrtných animací, při které je hlavní hrdina rozdrcen kamenem, z pod kterého mu vykukují jenom nohy. Kvůli tehdy probíhající kauze brutálních vražd dětí v městě Kóbe ovšem v japonské verzi najdeme jen klasické komiksové rozplácnutí.
Oficiální materiály distributora
Rozdíly mezi západní a východní kulturou jsou skvěle vidět na čtvrtém díle klasického japonského RPG Breath of Fire. Z „naší“ verze byla vystřižena scéna šmírování koupající se dívky, předstíraně nechtěný dotek prsou nebo svlékání kalhotek. Daleko více ovšem vadila absence pro příběh důležité scény dekapitace jedné z hlavních postav.
Oficiální materiály distributora
S velikým zásahem do hratelnosti se museli smířit rovněž němečtí fanoušci legendárního Grand Theft Auta 3. Jednak ze hry zmizely celé úkoly a bonusy, které hráče odměňovaly za vraždění civilistů, jednak z mrtvol neteče krev ani nevypadávají žádné peníze. To aby to snad nikoho nemotivovalo k jejich přejíždění.
Oficiální materiály distributora
Vyloženě absurdně pak vypadá cenzura Soldier of Fortune 2: Double Helix. Co si budeme povídat, revoluční systém poškození, který „simuloval“ zásahy projektilem až do 30 částí lidského těla, byl jedním z hlavních taháků celé hry. Místo podobného masakru hráči v Německu dostali…
Oficiální materiály distributora
… toto. Z nepřátel se stali roboti a místo vnitřností z nich vypadávaly šroubky.
Oficiální materiály distributora
Šedivé postavy vypadají jako by byly vážně nemocné a veškerý dramatický efekt je pryč. Jestli náhodou nebylo v tomto případě rovnou lepší vydání hry v Německu prostě nepovolit?
Oficiální materiály distributora
Už jen kvůli vysoko posazené kameře je jasné, že strategie Command & Conquer: Generals žádné brutální záběry neukazuje, přesto i ta byla v Německu zcenzurována. Místo skutečných států, které se zúčastnily válečného konfliktu blízké budoucnosti (USA, Čína, arabská koalice GLA), byly v Command & Conquer: Generäle použity jen fiktivní. Ze sebevražedných atentátníků opásaných výbušninami se pak stala jakási kulatá mina, všechna pěchota pak byla nahrazena roboty.
Oficiální materiály distributora
Zombie střílečka Left 4 Dead sice po dlouhých tahanicích mohla v Austrálii vyjít, ovšem vývojáři museli odstranit veškeré „přehnané“ násilí. U protinožců tak všichni zombíci po zásahu prostě padli, nebylo jim možné ustřelit končetinu nebo hlavu.
Oficiální materiály distributora
Dalším národem, jehož postoj k zobrazování násilí je poněkud komplikovaný, je Japonsko. A to až tak moc, že tam zasáhli i do dvou největších exkluzivit „domácí“ konzole PlayStation 3. Jak z Resistance: Fall of Man…
Oficiální materiály distributora
… tak z Uncharted: Drake’s Fortune byla veškerá krev jednoduše odstraněna. V obou případech to až tak zásadně nevadilo, přeci jen jde i tak o komerční blockbustery, cílící na co nejširší publikum.
Oficiální materiály distributora
Trochu komplikovanější situace nastala v případě Fallout 3. Japonci jsou z pochopitelných důvodů velmi citliví na téma nukleárních zbraní, a tak Bethesda musela notně upravit vyznění některých misí. Z japonské verze například bez náhrady zmizel pan Burke a s ním i jediná možnost odpálit vlastní jadernou nálož. Nukleární katapult Fat Man, odkazující svým názvem na atomovou bombu, která zničila Hirošimu, byl přejmenován na Nuka Launcher.
Oficiální materiály distributora
Bully je oproti jiným hrám od „Rockstárů“ (Manhunt, GTA) hodně krotká, co se zobrazení násilí týče, přesto byla v Brazílii jednu dobu zakázaná. Soud tehdy s využitím psychologických posudků došel k názoru, že takovéto zobrazení školní šikany, by mohlo být pro společnost škodlivé. Za prodej hry hrozila pokuta zhruba 5 000 Kč.
Oficiální materiály distributora
Japonská hororová série Silent Hill sázela vždy na „sofistikovanější“ metody strašení, šestý díl s podtitulem Homecoming ovšem vznikal v Americe a tam se zobrazení násilí nebojí. Nejen kvůli scéně, během níž jsou do těla živého člověka dělány díry vrtačkou, byla hra v Austrálii zcela zakázána, v Německu pak vyšla později oproti zbytku světa. Cenzorských zásahů bylo potřeba udělat tolik, že to jednoduše vydavatelé dříve nestihli.
Oficiální materiály distributora
Svět by se zřejmě vychýlil z osy, kdyby hra s licencí seriálu South Park někoho neurazila. Celá Evropa tak přišla o scénu mimozemské anální prohlídky…
Oficiální materiály distributora
…a minihru ve které hlavní hrdina provádí potrat. Z německé verze pak ještě byly odstraněny hákové kříže.
Oficiální materiály distributora
Vývojáři na cenzuru zareagoval vtipně a vystřiženou scénu alespoň hráčům detailně popsali.
Oficiální materiály distributora
Cenzury se samozřejmě dočkali i Australané, jen s jiným obrázkem. Alespoň si však hru mohli zahrát…
Oficiální materiály distributora
…což už nejde říct o parádní akci Dark Sector, která byla kvůli přílišnému násilí úplně zakázaná. Hlavní hrdina zde totiž jako svojí hlavní zbraň používá cosi jako bumerang kombinovaný s kotoučem z cirkulárky a nepřátele tak celkem efektně porcuje na kousky. Mimochodem na tuto skvělou řežbu se celkem nespravedlivě zapomnělo.
Oficiální materiály distributora
Když jsme u těch cirkulárek, tak v japonské verzi tanagerské vyvražďovačky Until Dawn byla scéna přeřezávání zajatců ukončena stmívačkou, ještě než se vrahova pila zakousla do masa.
Oficiální materiály distributora
Team Fortress 2 je graficky velmi stylizovaná střílečka, a tak zde násilí působí spíše groteskně. Přesto měli Němci místo lidských vojáků dlouho roboty.
Oficiální materiály distributora
Zatímco v Německu se situace v posledních letech výrazně změnila, v Japonsku jsou pravidla stále přísná. Výjimku nemají ani ty největší hity jako třeba Zaklínač 3. I přes odstranění většiny násilných scén se ovšem v zemi prodalo více než milion kopií, což je pro západní hru jednoznačně úspěch.
Oficiální materiály distributora
Střihalo se i v The Last of Us. Scéna porcování lidských obětí na přípravu guláše už byla pro japonské cenzory moc.
Oficiální materiály distributora
Cenzura se nevyhnula ani japonské verzi Assassin’s Creed Valhalla, v tomto případě to ovšem vydavatelství Ubisoft přehnalo a později se za to hráčům omluvilo. Kromě brutálně zavražděných lidí a občasné bradavky totiž vývojáři vystřihli i šplíchance krve, které z místních Vikingů odstřikují během soubojů. Nic takového po nich ovšem tamní úředníci nepožadovali, a tak byla krev později formou patche zase doplněna. Mrtvoly a bradavky ne.
Oficiální materiály distributora