Rekonstruovat se bude část D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou. Celkem se jedná o 160,8 km. Stavba bude rozdělena do 21 úseků.
ŘSD
Jedním z hlavních cílů rekonstrukce bude rozšíření vozovky o 75 cm v každém pruhu. Dálnice tak "ztloustne" z 26,5 metrů na 28 metrů.
ŘSD
Kromě rozšíření se kompletně vymění i povrch vozovky, svodidla či záchranný systém a kanalizace.
ŘSD
Až dosud se dálnice opravovala hlavně záplatováním, což z ní dělalo často horskou dráhu.
ŘSD
Takováto oprava totiž nikdy nevydrží déle než pár sezón.
ŘSD
Opravy budou probíhat za provozu, D1 je totiž českou nejvytíženější dopravní tepnou. Za Prahou po ní denně projede 100 tisíc aut, v okolí Brna 70 tisíc a na Vysočině 35 tisíc.
ŘSD
Součástí modernizace bude i výměna kabeláže a vybudování nových telematických zařízení, tedy zejména světelných informačních tabulí.
ŘSD
V první fázi oprav se vybudují přejezdy z jednoho pruhu do druhého.
ŘSD
Během této fáze zaberou stavbaři oba rychlé jízdní pruhy, ale doprava bude nadále vedena dvouproudově, protože se využije zpevněná krajnice.
ŘSD
Klíčovým prvkem rekonstrukce bude provizorní rozšíření krajnice o 75 centimetrů.
ŘSD
Díky tomu bude moci být později zachován při uzavření jednoho směru provoz 2+2 pruhy v tom zbývajícím.
ŘSD
Šířka jízdních pruhů v každém jednom směru bude 2,5 metru a 3,2 metru.
ŘSD
Šířka jízdních pruhů v každém jednom směru bude 2,5 metru a 3,2 metru.
ŘSD
Po dokončení opravy jednoho směru se doprava přesune právě do něj prostřednictvím vybudovaných přejezdů.
ŘSD
Po dokončení opravy jednoho směru se doprava přesune právě do něj prostřednictvím vybudovaných přejezdů.
ŘSD
Rekonstrukce vozovky by v jednom úseku měla trvat vždy přibližně tři a půl měsíce.
ŘSD
Provoz zůstane zachován ve čtyřech jízdních pruzích.
ŘSD
Nejnáročnější částí oprav bude demolice starých mostů přes dálnici.
ŘSD
Během ní totiž bude volně průjezdný jen jeden jízdní pruh v každém směru, což bude způsobovat kolony.
ŘSD
Pokládka betonového povrchu bude probíhat v celé šířce jízdního směru dálnice najednou.
ŘSD
Po dokončení výměny podkladu vozovky stavaři osadí definitivní svodidla.
ŘSD
Během zimy se opravený středový pruh osadí dočasnými betonovými svodidly a provoz bude fungovat normálně.
ŘSD
Ve středovém pruhu se bude opravovat vedení kabelů a kanalizace. Tato etapa by měla trvat měsíc a půl.
ŘSD
Na mostech bude během rozšíření krajnice zachován provoz 2+1+1.
ŘSD
Na mostech bude během rozšíření krajnice zachován provoz 2+1+1.
ŘSD
Projektanti však slibují, že bourání mostů bude vždy trvat jen několik dní.
ŘSD
Řidiče budou během oprav informovat o uzavírkách i mobilní LED vozíky řízené z centrálního dispečinku dopravy.
ŘSD
Dálnice D1 během modernizace naroste do šířky o tři metry. S rozšířením na tři pruhy v každém směru se do budoucna počítá, ovšem až kolem roku 2050.
ŘSD
Každý z úseků modernizace je ohraničen výjezdy a sjezdy, aby se v případě havárie mohla doprava odklonit.
ŘSD
Jeden kilometr modernizace bude stát 150 milionů korun. ŘSD věří, že díky špatné situaci ve stavebnictví se podaří v tendrech cenu ještě snížit. ŘSD počítá každý směr dálnice zvlášť, proto se v celkové délce vozovky objevuje 320 km místo 160 km.
ŘSD
Náklady se budou úsek od úseku lišit v závislosti na jejich délce, terénu a počtu mostů.