náhledy
Rekonstruovat se bude část D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou. Celkem se jedná o 160,8 km. Stavba bude rozdělena do 21 úseků.
Autor: ŘSD
Jedním z hlavních cílů rekonstrukce bude rozšíření vozovky o 75 cm v každém pruhu. Dálnice tak "ztloustne" z 26,5 metrů na 28 metrů.
Autor: ŘSD
Kromě rozšíření se kompletně vymění i povrch vozovky, svodidla či záchranný systém a kanalizace.
Autor: ŘSD
Až dosud se dálnice opravovala hlavně záplatováním, což z ní dělalo často horskou dráhu.
Autor: ŘSD
Takováto oprava totiž nikdy nevydrží déle než pár sezón.
Autor: ŘSD
Opravy budou probíhat za provozu, D1 je totiž českou nejvytíženější dopravní tepnou. Za Prahou po ní denně projede 100 tisíc aut, v okolí Brna 70 tisíc a na Vysočině 35 tisíc.
Autor: ŘSD
Součástí modernizace bude i výměna kabeláže a vybudování nových telematických zařízení, tedy zejména světelných informačních tabulí.
Autor: ŘSD
V první fázi oprav se vybudují přejezdy z jednoho pruhu do druhého.
Autor: ŘSD
Během této fáze zaberou stavbaři oba rychlé jízdní pruhy, ale doprava bude nadále vedena dvouproudově, protože se využije zpevněná krajnice.
Autor: ŘSD
Klíčovým prvkem rekonstrukce bude provizorní rozšíření krajnice o 75 centimetrů.
Autor: ŘSD
Díky tomu bude moci být později zachován při uzavření jednoho směru provoz 2+2 pruhy v tom zbývajícím.
Autor: ŘSD
Šířka jízdních pruhů v každém jednom směru bude 2,5 metru a 3,2 metru.
Autor: ŘSD
Šířka jízdních pruhů v každém jednom směru bude 2,5 metru a 3,2 metru.
Autor: ŘSD
Po dokončení opravy jednoho směru se doprava přesune právě do něj prostřednictvím vybudovaných přejezdů.
Autor: ŘSD
Po dokončení opravy jednoho směru se doprava přesune právě do něj prostřednictvím vybudovaných přejezdů.
Autor: ŘSD
Rekonstrukce vozovky by v jednom úseku měla trvat vždy přibližně tři a půl měsíce.
Autor: ŘSD
Provoz zůstane zachován ve čtyřech jízdních pruzích.
Autor: ŘSD
Nejnáročnější částí oprav bude demolice starých mostů přes dálnici.
Autor: ŘSD
Během ní totiž bude volně průjezdný jen jeden jízdní pruh v každém směru, což bude způsobovat kolony.
Autor: ŘSD
Pokládka betonového povrchu bude probíhat v celé šířce jízdního směru dálnice najednou.
Autor: ŘSD
Po dokončení výměny podkladu vozovky stavaři osadí definitivní svodidla.
Autor: ŘSD
Během zimy se opravený středový pruh osadí dočasnými betonovými svodidly a provoz bude fungovat normálně.
Autor: ŘSD
Ve středovém pruhu se bude opravovat vedení kabelů a kanalizace. Tato etapa by měla trvat měsíc a půl.
Autor: ŘSD
Na mostech bude během rozšíření krajnice zachován provoz 2+1+1.
Autor: ŘSD
Na mostech bude během rozšíření krajnice zachován provoz 2+1+1.
Autor: ŘSD
Projektanti však slibují, že bourání mostů bude vždy trvat jen několik dní.
Autor: ŘSD
Řidiče budou během oprav informovat o uzavírkách i mobilní LED vozíky řízené z centrálního dispečinku dopravy.
Autor: ŘSD
Dálnice D1 během modernizace naroste do šířky o tři metry. S rozšířením na tři pruhy v každém směru se do budoucna počítá, ovšem až kolem roku 2050.
Autor: ŘSD
Každý z úseků modernizace je ohraničen výjezdy a sjezdy, aby se v případě havárie mohla doprava odklonit.
Autor: ŘSD
Jeden kilometr modernizace bude stát 150 milionů korun. ŘSD věří, že díky špatné situaci ve stavebnictví se podaří v tendrech cenu ještě snížit. ŘSD počítá každý směr dálnice zvlášť, proto se v celkové délce vozovky objevuje 320 km místo 160 km.
Autor: ŘSD
Náklady se budou úsek od úseku lišit v závislosti na jejich délce, terénu a počtu mostů.
Autor: ŘSD