A380 po přistání na Letišti Václava Havla 1.5.2016.
Tomáš Fojtík / Slow TV
Nízký průlet letounů JAS-39 Gripen nad hlavní drahou Letiště Václava Havla. Překvapení od organizátorů při zahájení pravidelných letů Emirates A380 na trase Praha - Dubaj.
Tomáš Fojtík / Slow TV
A od dnešního dne už pravidelně. A380 společnosti Emirates 1.5.2016.
Slow TV
Airbus A380 přiletí v neděli do Prahy popáté. Ale tentokrát už nikoliv neplánovaně jako v roce 2012 při divertu Emirates nebo při propagačních letech Lufthansy (2011), Korean Air (2014) a Emirates (2015). Od neděle totiž Emirates na každodenní linku do Prahy nasazují toto největší letadlo pro přepravu osob na světě.
Airbus S.A.S.
Airbus A380 je ve službě od roku 2007, první let proběhl o dva roky dříve. Prvním provozovatelem byla společnost Singapore Airlines, aktuálně největším provozovatelem jsou aerolinky Emirates, které mají ve flotile 75 strojů ze 140 objednaných.
Airbus S.A.S.
Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární Boeing 747, jehož horní paluba ovšem nevede po celé délce trupu, ale jen zhruba do jedné třetiny.
Airbus S.A.S.
Původně měly existovat dvě varianty letadla, A380-800 a větší A380-900, ale druhá varianta se do výroby nedostala. Letadlo pojme v produkované verzi 800 maximálně 868 cestujících, pokud by si někdo takovou konfiguraci vybral. V praxi se však kapacita pohybuje podle konfigurace od zhruba 400 míst (třeba u Korean) po 615 míst u několika letadel Emirates, kde je jen menší byznys třída a 550 míst v ekonomické třídě. Obvyklá konfigurace většiny provozovatelů je lehce nad 500 sedadly ve třech třídách.
Airbus S.A.S.
Airbus A380 je typické letadlo pro koncept přepravy lidí mezi velkými leteckými "huby". Třeba londýnským letištěm Heathtrow a Singapurem. Odtud pak cestující rozváží do menších měst letadla pro lokální provoz. V poslední době je proti tomu populární trend menších dálkových letadel (Boeing 787, Airbus A350 nebo A330 neo), která obsluhují přímé lety mezi menšími letišti. Aktuálně má tento druhý trend navrch a zaseknuté objednávky A380 to dokazují docela dobře.
Airbus S.A.S.
Australské aerolinky Qantas měly asi nejzávažnější incident s A380. V roce 2010 letadlu po startu ze singapurského letiště Changi vypověděl službu jeden motor, který se rozpadl a jeho trosky spadly na nedaleký indonéský ostrov Batam. Letadlo se bezpečně vrátilo do Singapuru a nikomu se nic nestalo. Po delší opravě je stroj opět ve službě.
Airbus S.A.S.
Pro princip fungování Emirates s hubem v Dubaji je A380 vhodný stroj. To, že ho aerolinka nasadí do Prahy, se dříve moc neočekávalo, ale linka je úspěšná, a tak se s tímto obrem budeme na Ruzyni setkávat každý den.
Airbus S.A.S.
Svoji stopu mají Emirates i v Česku. Přímé spojení Prahy a Dubaje firma spustila před pěti lety v červenci 2010. Zejména letečtí fanoušci sní o tom, že by sem firma posílala pravidelně Airbus A380, firma sem ale takový let vypravila jedinkrát letos právě k připomínce svého výročí. Emirates jsou i jedním z největších zákazníků Řízení letového provozu, především díky jejich spojení do Německa a Velké Británie.
Emirates
OBR. Airbus A380 je dlouhý 72,72 metru a má rozpětí 79,75 metru.
Emirates
obr. Výška airbusu A380 je 24,09 metru.
Emirates
CESTUJÍCÍ. Kapacita A380 je dle výrobce až 880
pasažérů, u Emirates 489 až 517.
Emirates
GIGANT. Airbus A380 dokážou odbavit jen vybraná světová letiště - pražská Ruzyně je mezi nimi.