Základem stavby VD Pastviny byla manuální práce. Kvůli hospodářské krizi úřady rozhodly, že hráz bude z kamene, aby mohlo být zaměstnáno co nejvíce lidí.
archiv Povodí Labe
Návodní líc VD Pastviny. Na lešení je připraven jeden ze dvou tabulových uzávěrů spodních výpustí.
archiv Povodí Labe
Vodní dílo Pastviny krátce po svém dokončení v roce 1938. U paty hráze stojí venkovní vodní elektrárna švédského typu. V roce 1956 byla obestavěna zděnou budovou.
archiv Povodí Labe
Vodní dílo Pastviny je poslední kamennou přehradou, která se v Československu postavila.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vodní dílo Pastviny je poslední kamennou přehradou, která se v Československu postavila.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Návodní líc VD Pastviny se šesti nehrazenými bezpečnostními přelivy a strojovnou uprostřed hráze
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Přes šest nehrazených bezpečnostních přelivů vede železobetnovoý most s vozovkou. Ten se bude v dohledné době bourat a dostatvovat podle původních plánů.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc líc VD Pastviny se šesti nehrazenými bezpečnostními přelivy a budovou elektrárny u paty hráze
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Projektanti přehrady mysleli na možné rozšíření mostu přes přelivy. Stačí dobetonovat pilíře v hrázi kolmo nahoru.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Zdění vzdušního líce pod budoucími bezpečnostními přelivy. V hrázi jsou už připraveny pilíře železobetonového mostu.
archiv Povodí Labe
Železobetonový most na bezpečnostními přelivy
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Železobetonový most nad nehrazenými bezpečnostními přelivy se v této podobě už zanedlouho stane minulostí.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Mechnismy, které ovládají tabulové uzávěry spodních výpustí, jsou umístěné ve strojovně uprostřed hráze.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Původní elektromotor, který zdvihá tabulové uzávěry spodních výpustí, je stále v provozu.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Originální hrázový limnigraf, přístroj, který měří výšku hladiny vody v nádrži.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Původní elektromechanický přístoj z roku 1938, který umožňuje přenášení signálu z limigrafu do domku hrázného.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc VD Pastviny s bočním skluzem
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc VD Pastviny s bezpečnostními přelivy a bočním skluzem
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Obří kameny byly do hráze ukládány ručně, jen za pomoci kladek.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Segmenty spodních výpustí
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc VD Pastviny se železobetonovoým mostem přes bezpečnostní přelivy, bočním skluzem a segmenty spodních výpustí
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Kolmá kontrolní šachta, která vede pod základy hráze.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Spodní revizní chodba v hrázi VD Pastviny
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Spodní revizní chodba na obou koncích v místech zavázání stoupá vzhůru.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Hráz je protkaná drenážním systémem, který odvádí průsaky.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Manometry měří vztlak vody pod hrází.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Soustrojí vodní elektrárny Pastviny. Původně stálo soustrojí pod širým nebem, budova byla postavena až v roce 1956.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Návodní líc VD Pastviny
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Divoká Orlice byla přes staveniště převedena dvojící dřevěných akvaduktů.
archiv Povodí Labe
Na stavbě VD Pastviny byla k dispozici především jednoduchá mechanizace a lidská síla. Rok 1934
archiv Povodí Labe
Stavba VD Pastviny. Probíhá zabetonovávání přívodního 2500mm potrubí k Francisově turbíně.
archiv Povodí Labe