Vzdušní líc VD Slapy
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vory u Horního slapu Svatojánských proudů (r. 1930)
Voraři u Dolního Slapu (r. 1930)
Výkopové práce v místě budoucího vývaru
Autor: archiv Povodí Vltavy
Vzdušní líc VD Slapy
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Skluzy bezpečnostních přelivů s vývarem
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Dobový text ČTK (únor 1952): Staveniště údolní přehrady na Vltavě u Slap, kde práce v zimě pokračují stejným tempem jako v létě.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Dobový text ČTK (únor 1952): Staveniště údolní přehrady na Vltavě u Slap, kde práce v zimě pokračují stejným tempem jako v létě.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Staveniště přehrady chránila dvacet metrů vysoká sypaná hráz s betonovým jádrem. Ta na svém místě stojí dodnes, byla zatopena vodami přehradního jezera.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Staveniště obsluhovala řada kabelových jeřábů.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Provizorní hrazení jednoho z bezpečnostních přelivů. Hrazení tvoří čtyři příhradové konstrukce na sobě. Na snímku jsou vidět splaveniny, které hráz během zimy zachytí.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Strojovna ovládání jednoho ze segmentových uzávěrů bezpečnostních přelivů
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Betonárka nad hrází
Autor: archiv Povodí Vltavy
Stavba strojovny vodní elektrárny
Autor: archiv Povodí Vltavy
Strojovna vodní elektrárny Slapy se dvěma portálovými jeřáby. Spřažené unesou břemeno o váze 250 tun.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vršek soustrojí TG3
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Strojovna vodní elektrárny Slapy
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Rozvodna 110 kV
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Potrubí spodních výpustí u levého břehu
Autor: archiv Povodí Vltavy
Potrubí spodních výpustí u pravého břehu
Autor: archiv Povodí Vltavy
Jediné místo, kde je možné spatřit potrubí spodních výpustí o průměru 4 000 mm.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Ovládání Johnsonových uzávěrů spodních výpustí
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Instalace přivaděčů k turbínám
Autor: archiv Povodí Vltavy
Jeden ze tří přivaděčů k turbínám o průměru 5 000 mm
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Během stavby se používalo výhradně dřevěné lešení a bednění.
Autor: archiv Povodí Vltavy
V nejnižším místě hráze je studna průsaků, místo, kam se stékají všechny průsaky. Po jejich vyčištění je voda vyčerpávána do vývaru.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Dobový text ČTK (září 1953): Výstavba slapské přehrady. Na sn. Montéři n.p. Prefa z Prahy přikrývají betonovými nosníky rozvodnu elektrárny.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Dilatační spára mezi vlastní hrází a objektem elektrárny
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Návodní líc hráze vodního díla Slapy. Uprostřed je pět vtokových věží, úplně vpravo je plánovaná plavební komora.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Portálový jeřáb v koruně hráze připomíná bojové stroje ze Star Wars.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Dobový text ČTK (září 1953): Ani v noci neustává ruch stavebních prací na přehradě. Tisíce světel září nad vltavskou kotlinou řeky a od soumraku do svítání osvětlují rozsáhlá pracoviště.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Dobový text ČTK (září 1953): Ani v noci neustává ruch stavebních prací na přehradě. Tisíce světel září nad vltavskou kotlinou řeky a od soumraku do svítání osvětlují rozsáhlá pracoviště.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Vzdušní líc VD Slapy. Okna pod skluzy bezpečnostních přelivů vedou do strojovny vodní elektrárny.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Napouštění přehradního jezera začalo ještě před definitivním dokončením hráze.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Návodní líc hráze vodního díla Slapy. Uprostřed je pět vtokových věží.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Stavba přehrady Slapy (13. dubna 1954)
Návodní líc hráze slapské přehrady. Jasně je vidět pět vtokových věží. Portálový jeřáb slouží například pro instalaci provizorního hrazení segmentových uzávěrů bezpečnostních přelivů.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Stavba přehrady Slapy (15. března 1954)
Dobový text ČTK: Slapská přehrada zadržela přívaly vltavských vod. Vytrvalé deště v posledních dnech způsobily prudké vzdutí hladiny Vltavy, jaké nebylo od r. 1890. Pro slapskou přehradu, naše největší vodní dílo, byla nynější velká voda zatěžkávací zkouškou. Na snímku je Slapská přehrada v sobotu 10. července 1954, v době nejvyššího vzdutí protékající Vltavy.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Strojník Rudolf Dolista spouští na plný výkon soustrojí slapské hydroelektrárny v den slavnostního zahájení provozu tohoto vodního díla. (7. listopadu 1954)
Autor: ČTK
Stovky lidí přišly 7. listopadu 1954 na slavnostní zahájení provozu Slapské přehrady.
Autor: ČTK
Lidé, kteří 7. listopadu 1954 přišli na slavnostní zahájení provozu Slapské přehrady, si mohli nakoupit u stánků s textilem a potravinami.
Autor: ČTK
Vodní nádrž Slapy je šestou největší přehradou v Česku.
Revizní chodba RCH 4, tedy v nejvyšší etáži
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Svislá revizní šachta prochází celou hrází.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Hrázové kyvadlo je struna, která prochází přehradou od její koruny až do nejnižších prostor. Měří pohyby hráze.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Ukončení hrázové kyvadla ve spodní etáži
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Větší svislou revizní šachtou vedou i technologie důležité pro provoz a bezpečnost vodního díla.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Průsaky betonovým obrem jsou naprosto minimální.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Tenzometrické měření mělo fungovat maximálně deset let, jeho výsledky jsou ale relevantní i dnes.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Slapská přehrada těsně před dokončením v roce 1955
Autor: archiv Povodí Vltavy
Injekční štola na základové spáře je výrazně širší než ostatní revizní chodby.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Na konci injekční štoly u pravého břehu je vidět skála, do které je hráz zavázaná.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Dobové označení injekční štoly
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
VD Slapy během zkoušky funkčnosti segmentů bezpečnostních přelivů.
Autor: archiv Povodí Vltavy
Přehrada Slapy po upuštění Štěchovické přehrady v roce 1999
Spodní portál obtokového tunelu. V době stavby tudy protékala Vltava.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Hráz vodního díla Slapy
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Skluzy bezpečnostních přelivů s betonovými rozražeči
Autor: archiv Povodí Vltavy
Skluzy bezpečnostní přelivů s betonovými rozražeči jsou vlastně střechou strojovny vodní elektrárny.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Plánovaná plavební komora nebyla na Slapech nikdy dokončena.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Torzo nedokončené plavební komory zatím končí ve skále. To by se ale mělo zanedlouho změnit.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Betonový dřík uprostřed vodní hladiny poblíž vjezdu do plavební komory měl sloužit jako maják a vývaziště. Už léta na něm sídlí třebenický vodník.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Korunu hráze VD Slapy čeká během několika let zásadní rekonstrukce. Bude vybudována zcela nová mostovka přes bezpečnostní přelivy.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vodní dílo Slapy bylo postaveno v letech 1949–1955
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Řez hrází vodního díla Slapy v místě přivaděčů k turbínám
Autor: Povodí Vltavy