Že vám tot vozítko spíš než auto připomíná loďku? Není se čemu divit. Na technických skupinách Fiatu 850 postavili v roce 1968 u Michelottiho zhruba 80 modelů Shellette 850 Special, na jejichž designu se podílel významný návrhář luxusních jachet Philip Schell.
Autor: Michal Borský
Replika zlatého Scarabea, polopásového vozidla Citroën, které v roce 1922 překonalo 2 170 saharských nástrah za 21 dnů. Za dva roky by se měla akce opakovat i za účasti elektromobilů…
Autor: Michal Borský
Druhé z celkově tří vyrobených Ferrari 330 P4 z roku 1967 má ušlechtilý rodokmen. Možná nejkrásnější závodní vůz na světě vodili k vítězstvím ve vytrvalostních závodech Jackie Stewart, Chris Amon nebo Lorenzo Bandini.
Autor: Michal Borský
Do Paříže přijela své 125. narozeniny oslavit také Škoda. Hlavní hvězdou jejího stánku byl sportovní speciál 1101 Sport z roku 1949, který o rok později startoval jako historicky poslední československý vůz ve 24h Le Mans.
Autor: Michal Borský
Už letos v červenci se však po sedmdesáti letech vrátí na místo činu v rámci tradičního veteránského Le Mans Classic a redakce iDNES.cz u toho nebude chybět.
Autor: Michal Borský
Vůz ze soukromé sbírky, který v letech 1949-1962 absolvoval na sedmdesát závodů, byl citlivě zrenovován do podoby, ve které startoval v Le Mans. Patrné to je i v jednoduchém otevřeném kokpitu.
Autor: Michal Borský
Krásný speciál přímo sálá patinou. Lak karoserie je matný, stopy po lítých bojích na závodních tratích minulosti jsou dosud dobře patrné.
Autor: Michal Borský
Sportovní Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným zachovalým exemplářem svého druhu – celkem jich vzniklo 12 a dvouválec 1,3 liru měl výkon 12 koní.
Autor: Michal Borský
Spojení se současností v Paříži symbolizoval vůz první generace řady Octavia z roku 1960. Ve třídě do 1 300 cm3 oktávky třikrát opanovaly Rally Monte Carlo (1961, 1962 a 1963).
Autor: Michal Borský
Současnost a zejména budoucnost připomíná také pozoruhodný elektrický mikromobil Peugeot VLV Electrique z roku 1940.
Autor: Michal Borský
Vůz měl čtyři 12V akumulátory, které umožňovaly dojezd až 80 kilometrů. Stejnosměrný 48V elektromotor poháněl zadní kola a měl výkom 3,5 koně. Celkem vzniklo do roku 1942 377 vozítek tohoto typu.
Autor: Michal Borský
Padesátiny letos slaví evropské Auto roku 1971, Citroën GS. Nadčasový aerodynamický vůz z pera Roberta Oprona byl představen o rok dříve a do vínku dostal hydropneumatické pérování i sklon ke korozi. Více si o něm brzy povíme v samostatném materiálu.
Autor: Michal Borský
Další Jubilant má typickou Giugiarovu karoserii a jmenuje se Fiat Panda. Vůz na snímku je vůbec první sériově vyrobenou Pandou. Tehdy v roce 1980 dostal vzduchem chlazený dvouválec o objemu 650 cm3 z typu 126.
Autor: Michal Borský
Že toto auto nepoznáváte, není důvodem k ostudě. Renault Torino, přesněji řečeno IKA (Industrias Kaiser Argentina) Torino byl v polovině 60. let postaven na platformě AMC jako původní argentinský sportovní vůz s Pininfarinovým designem. Továrnu IKA koupil v roce 1975 Renault a produkce fešného kupé pokrčovala až do roku 1981.
Autor: Michal Borský
Asi málokdo viděl naživo také Renault Prototype H z roku 1968. Pětimetrová luxusní limuzína měla vznikat ve spolupráci s Peugeotem a zadní kola měl pohánět nový osmiválcový třiapůllitr.
Autor: Michal Borský
Smyslem tohoto vozu, který vznikl ve třech prototypech, bylo mimo jiné vystrnadění Citroënů DS ze služeb francouzského prezidenta. Peníze na další vývoj se však hledaly těžko a obě automobilky se v zájmu sebezáchovy raději spojily s Volvem na projektu motoru PRV.
Autor: Michal Borský
Jeden z nejúspěšnějších monopostů raně poválečné éry Talbot Lago T26C ve francouzských národních barvách. Vůz se čtyřapůllitrovým motorem byl zdatným konkurentem monopostů Ferrari a Maserati. Tento konkrétní stroj mohli vidět i diváci VC Československa 1949.
Autor: Michal Borský
Alfa Romeo 6C Villa d'Este je uměleckým dílem, takže patřičný dobový oděv majitele je nezbytností.
Autor: Michal Borský
Povědomé tvary sportovního prototypu z přelomu 60. a 70. let patří vůbec prvnímu silničnímu vozu McLaren.
Autor: Michal Borský
Závodní stáj Novozélanďana Bruce McLarena vyrobila model M12 GT Coupé v roce 1969. Vůz poháněl osmiválec Big Block od Chevroletu a celkem jej vzniklo 12 kusů.
Autor: Michal Borský
Alfa Romeo Tipo 33 byla slavným závodním modelem konce 60. a prvé poloviny 70. let. Tento konkrétní kus 33 TT3 s třílitrovým osmiválcem byl poslední tovární Alfou, která se zúčastnila závodu Le Mans. Vaccarela s De Adamichem skončili v roce 1972 čtvrtí.
Autor: Michal Borský
Nejen automobily živ je Rétromobile. Tento italský stroj Laverda 750 SFC z roku 1971 je první vyrobenou motorkou svého typu a jako takový typickým příkladem silničního derivátu ostrého závodního stroje.
Autor: Michal Borský
Na designu povedeného plážového vozítka se podílel významný návrhář luxusních jachet Philip Schell.
Autor: Michal Borský
Veteránská výstava Retromobile 2020
Autor: Michal Borský
Dlouhá galerie, kterou se procházelo mezi dvěma pavilony, byla cele věnována historii značky Tatra. Kromě centrální roury, okolo které se v Kopřivnici všechno točí,nechyběl ani vůbec první model Präsident z roku 1897.
Autor: Michal Borský
Nákladní produkci Tatry zastupoval typický vzduchem chlazený vidlicový dvanáctiválec, zde konkrétně ze závodní Tatry 815, která bojovala s pískem a kamením na Dakaru 1986.
Autor: Michal Borský
Asi nejzajímavějším exponátem tatrovácké expozice byl prototyp proudnicového lidového vozu Tatra V 570, který měl nahradit klasickou Tatru 12.
Autor: Michal Borský
K sériové výrobě vozu s motorem 853 cm3 nikdy nedošlo, byl však předlohou pro slavnou Tatru 77.
Autor: Michal Borský
Tatru 87 slavné cestovatelské dvojice s iniciály H+Z není třeba tuzemcům představovat. Ve Francii však v patřičném aranžmá budila obrovskou pozornost.
Autor: Michal Borský
AC Cobra, Williams-Renault FW 16 nebo Alpine A110 mezi obry? Kdepak, to jsou běžní návštěvníci a všechna vozidla na obrázku dětské hračky. Jejich ceny však také vůbec nejsou lidové.
Autor: Michal Borský
Polovinu jedné z výstavních hal zabírala expozice traktorů. Tento nevšední model je Porsche P312 Kafeelug z roku 1954 určený pro práci na kávových plantážích.
Autor: Michal Borský
Vyrobeno bylo okolo 300 kusů a drtivá většina byla exportována do Brazílie. Dvouválcový vzduchem chlazený motor měl objem 1,6 nebo 1,8 litru.
Autor: Michal Borský
Jeden z největších skvostů historie formule 1: Ferrari 312 B ročníku 1970 s plochým dvanáctiválcovým motorem o objemu tři litry a výkonu 500 koní. Stejnou jednotku Scuderia používala ještě 10 sezon a dobyla tři jezdecké tituly. 312 B sedlal legendární Jacky Ickx a v sezoně 1970 s ním skončil druhý za jediným posmrtným mistrem Jochenem Rindtem.
Autor: Michal Borský
Veteránská výstava Retromobile 2020
Autor: Michal Borský
Expozice Tatry byla doslova v obležení návštěvníků – nejen proto, že se nacházela na galerii, kudy se procházelo mezi dvěma pavilony.
Autor: Michal Borský
Veteránská výstava Retromobile 2020
Autor: Michal Borský
Veteránská výstava Retromobile 2020
Autor: Michal Borský
Veteránská výstava Retromobile 2020
Autor: Michal Borský
Veteránská výstava Retromobile 2020
Autor: Michal Borský
Součástí škodovácké expozice byla také precizní replika kola Slavia (1896), která v loňském roce prokázala svoje kvality na akci L´Etape du Tour, tedy jízdou po jedné z etap legendárního cyklistického závodu Tour de France, jehož je Škoda hlavním partnerem.
Autor: Michal Borský
Česká produkce byla zastoupena i mezi minivozítky. Klasický Velorex se zde vyjímá ve společnosti Citroënu Méhari a podobně obskurního Messerschittu.
Autor: Michal Borský
Početnou výstavku unikátích prototypů karosárny Bertone si připomeneme v samostatném materiálu.
Autor: Michal Borský
Jestli bylo některé drahé auto na letošním Rétromobile hojně zastoupeno, pak určitě skvostné Lamborghini Miura. Napočítali jsme jich devět!
Autor: Michal Borský
Padesátiny letos oslavuje také Citroën SM, zde však jako originální odtahovka z pera Pietra Fruy.
Autor: Michal Borský
46. Alfa Romeo Bimotore byla v roce 1934 sestrojena, aby čelila nastupující převaze německých Auto Unionů a Mercedesů. Vůz se dvěma motory o objemu 3,2 litru sice dosahoval rychlosti 321 km/h, byl však příliš komplikovaný a těžce ovladatelný, takže se příliš neprosadil.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz