Osmiválcová Shelby Cobra nalevo, čtyřválcový Lotus Elan napravo. Oba soutěžící v kategorii „Compétition“, tedy v soutěžní či závodní kategorii. Ve stejné skupině mohou závodit díky započítávání koeficientu, který zohledňuje parametry vozů a výkonnostně je srovnává.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Smečka Shelby Cobra a Jaguarů E-Type krátce po startu závodu na osm kol na Cirucit de Bresse. Startovní číslo 201 dostal přidělené vítěz loňského ročníku a bývalý pilot formule 1 Thierry Boutsen.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Nepříliš optimistické pohledy posádky i techniků dávali tušit nečekané komplikace hned zkraje soutěže. Morgan Plus 4 Super Sport se sice podařilo probudit k životu, kvůli překročení časového limitu však pokračoval s přiděleným časem v rámci SuperRally.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Nejen čistokrevná závodní auta – podniku se účastnil třeba i tento Fiat 850 SS Moretti z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Italská automobilka Moretti vyrobila přibližně 300 těchto vozů s technikou Fiatu 850.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Porsche 911 Carrera RSR 2.8 pronásleduje Ferrari 365 GTB/4 Daytona během třetího měřeného testu soutěže na Circuit de Bresse nedaleko švýcarské Ženevy.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Nejen okruhové závodění – harmonogram obsahoval také klasické asfaltové rychlostní zkoušky, jaké se jezdí na závodech rally. Uskákaný a hrbolatý asfalt dal technice i řidičům v některých pasážích náležitě zabrat.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Přibližně 130 kilometrů jižně od Dijonu se nachází Mâcon – a právě mezi těmito dvěma městy se můžete vydat po „Route des vins de Bourgogne“, tedy Burgundské vinařské stezce. Francouzská posádka Austinu Healey 100M se však nedaleko zmíněného Mâconu nevracela z této stezky, ale ze čtvrté rychlostní zkoušky.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ferrari 308 GTB Michelloto na příjezdu ke čtvrté rychlostní zkoušce Tour Auto 2023. Specifikací tento stroj spadá do rally skupiny B z první poloviny osmdesátých let.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zdaleka nejvíce pozornosti přitahovala tato legenda okruhových závodů - Ferrari 512M z roku 1970. Pětilitrový dvanáctiválec svého času disponoval výkonem kolem 600 koní a přibližně tunu vážící závodní speciál hnal i dnes dopředu dechberoucím způsobem.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
V letech 1979 a 1980 měla BMW M1 Procar svůj vlastní šampionát, závody se jezdily před závodem Formule 1, za volantem se objevovali piloti Formule 1, kteří měli „cupové“ závodění jako rozcvičku před vlastním soutěžním kláním. Šplhajíce do kopce po trati rychlostní zkoušky působí M1 Procar impozantně i po více jak 40 letech.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Během cesty Francií jsme potkali hned několik báječných Renaultů 5 Turbo a Turbo2. Na snímku je vůz z první série, opatřený pouze jedním vnějším zpětným zrcátkem. V interiéru je patrný ochranný trubkový rám, který však nepatřil k sériovému vybavení vozu.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ojedinělé Frazer Nash Le Mans Coupé z poloviny padesátých let startovalo v kategorii „Regularité“, tedy v rámci jízdy pravidelnosti. Vozy v této kategorii měly nižší startovní čísla, zabarvená červeně.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Krátce za cílem páté rychlostní zkoušky. Teď už zbývalo posádce modré Alpine A110 zamířit přenocovat do Clermont-Ferrandu. Mezi zaparkovanými vozy stojí novodobá Alpine A110, ve specifikaci S – vůz, kterým jsme na Tour Auto 2023 přijeli.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Na nezvykle umístěné hrdlo nádrže na pravém předním blatníku si řidič rychle zvykne. Při poklidném tempu, s rezervou respektující zákonem předepsané rychlosti, se průměrná spotřeba Alpine A110S pohybovala kolem sedmi a půl litrů na sto kilometrů. Při velikosti nádrže 45 litrů se tak upozornění na nutnost dotankování ozve po ujetí přibližně 500 kilometrů.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Alpine A110S na dohled slavného Circuit de Charade, což hlásá i rozostřený nápis na poslední směrové tabuli v dáli za vozem. V křižovatce, kterou právě opouští Ford Mustang z roku 1965 a kde čeká na svou příležitost Alpine A110, se původně napojovala trať okruhu na veřejnou silnici.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Dvojice Fordů GT40 během rychlého servisu na příjezdové silnici k Circuit de Charade. Za bílým vozem je patrná brána předělující nejpřímnější pasáž původního okruhu. K úpravě a zkrácení závodní trati srovnávané s Nürburgring Nordschleife došlo na konci osmdesátých let.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Emoce v depu. Vždy byl prostor prohodit pár slov s přáteli či fanoušky a zhodnotit dosavadní zážitky.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Šestý měřený úsek hostil nádherný okruh Circuit de Charade v kopcích nad městem Clermont-Ferrand. Někdo by mohl namítnout, že v současné podobě je závodní trať už pouze stínem původního okruhu – a zřejmě by měl i pravdu. Díky jeho malebnosti, charakteru a řadě dalším aspektům si však aura tohoto místa nezadá třeba s belgickým Spa-Francorchamps. Zde část první soutěžní skupiny z pěti projíždí pasáží Le Petit Pont (Malý most).
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zkontrolovat stav vozu, přizpůsobit tlak vzduchu v pneumatikách nebo rovnou vyměnit za adekvátnější obutí. Mechanicky dotáhnout středovou matici a už mohlo jedno ze dvou startujících BMW M1 Procar směřovat na start.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Cílovou rovinkou čtyřkilometrového okruhu (bez pětadvaceti metrů) právě projíždí šestiválcový Jaguar E-Type během seznamovacího kola. Při Tour Auto se na okruhu nejprve jede seznamovací kolo, následně hromadná kvalifikace, po které se vozy seřadí na startu. Následuje zaváděcí kolo a poté závod na osm kol.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Oranžové Porsche 911 Carrera RSR 3.0 stíhané cihlovým Porsche 911 S 2.2. Ať už za to mohl technický okruh, či zkušenosti za volantem – řidič objemově slabšího a staršího z vozů projel cílem před papírově rychlejším třílitrem.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Francouzi klasická auta, závody – a Tour Auto samotné - vyloženě milují. Touha odnést si fotku nebo video byla snad v každém, bez rozdílu věku.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Pro petrolheada (a majitele) jeden z nejbolestivějších momentů celého podniku. Za pasáží Tertre de Thédes a po údajné kolizi s jiným soutěžním vozem se cenné závodní Ferrari 512M stočilo ještě do betonové bariéry blízko závodního asfaltu. Následky jsou patrné z fotografie – pochroumané levé přední světlo, předně ale prasklé zavěšení levého zadního kola. Vůz v hodnotě mnoha stovek tisíc až miliónů eur řidič ještě dovezl do depa, kde své putování Tour Auto 2023 ukončil.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Jaguar C-Type 1 švýcarské posádky míří spolu s dalšími vozy do měřené rozjížďky v rámci první skupiny kategorie Pravidelnosti.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
V podstatě cestovní Jaguar XK140 Roadster stíhá závodní Porsche Carrera 6, známé také jako Porsche 906, v pasáži Virage de Manson. Publikum, v podobě několika desítek ovcí, ponechává tento souboj klidným.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zdravice posádky Alpine A110 s 1,6 litrovým čtyřválcem pod zadní kapotou, další A110 v pozadí byla osazena jednotkou o objemu 1,8 litru. Do záběru se už nevešel Mercedes-Benz 300SL, zpoza Alpiny vykukuje Ferrari 250GT Berlinetta Lusso.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Vesnice Lalouvesc se nachází v nadmořské výšce přibližně 1100 metrů, severozápadně od Valence. Nejprve nás i posádky přivítala opravdu hustou mlhou, posléze intenzivním deštěm. Hromový zvuk Shelby AC Cobra 289 i dalších vozů zásadně narušoval skoro až hrobové ticho v obci.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Centrálně umístěný výfuk A110S s aktivní klapkou na subtilně působící zádi svým zvukem příjemně podtrhuje charakter auta. Subjektivně si posádka užije zvuk motoru mnohem více než kolemjdoucí – ať už díky zvuku sání nebo prskání do výfuku při uvolnění akcelerátoru. Ve vyšších otáčkách je projev motoru hutný, jak by se dalo od čtyřválcové jednotky čekat. Zadní víko nevede k motoru, ale k druhému zavazadelníku (první je pod přední kapotou).
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Cesta Z Colombier-le-Vieux k Rhôně vedla malebným skalnatým údolím nad říčkou Doux. Alpine A110S zde byla jako ryba ve vodě. Přesné řízení, precizní podvozek (ve verzi S snížený, s pevnějšími stabilizátory a tužšími pružinami) a středomotorová koncepce vozu – ideální koncepce pro úzkou točitou silnici lemovanou cihlovou zídkou z jedné a skálou z druhé strany (s výjimkou mostů, kde byla zídka po obou stranách vozovky).
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Mlha na sedmém měřeném testu způsobila zrušení rychlostní zkoušky a časové posuny ve zbytku dne. Následující osmý měřený test nedaleko Valence se tak pro některé posádky jel už skoro za tmy (a posléze i deště). Dvojici Pernaut-Gery s Fordem Capri 2600 RS se tento test podařilo vyhrát a upevnit si tak cestu za celkovým vítězstvím ve své třídě.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Po skončení třetího závodního dne to až do pozdních nočních hodin čile žilo hned u několika vozů na uzavřeném parkovišti závodních strojů ve Valence, podobně jako u tohoto Jaguaru XK120.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Příplatková karbonová střecha snižuje hmotnost přibližně 1100 kg vážícího vozu o necelé dva kilogramy. Díky ní se nepatrně snížilo také těžiště Alpine A110S. Ikonický vzhled – obzvláště v odstínu „Modrá Alpine“ – budí v zemi galského kohouta zaslouženou pozornost.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Design A110S samozřejmě zcela vychází z modelu z šedesátých let. A zatímco původní Alpine A110 měla v tomto místě otvor kvůli chlazení motoru umístěného až za zadní nápravou, její soudobá verze si vystačí pouze s decentním prolisem. Motor uprostřed si vyžádal posunutí vstupu vzduchu více dopředu.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ráno na promenádě Champ de Mars v centru Valence, nad řekou v pozadí se ještě vznáší opar. Z uzavřeného parkoviště po minutě vyráží posádky do čtvrtého závodního dne podle startovních čísel (nikoliv aktuálního pořadí). Za BMW 3.0 CSL následuje Matra Djet 5S.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zapsání náležitostí, předání jízdního výkazu a smíšená manželská posádka Ferrari 250GT Berlinetta Lusso již mohla vystartovat z Valence vstříc – takřka horské – etapě s cílem v mnohem jižněji položené obci Le Castellet proslavené specifickým závodním okruhem.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Lancia Stratos ve rally specifikaci skupiny 4, ve snad nejznámějším závodním barevném provedení reprezentující společnost Alitalia. Navzdory soutěžnímu vzhledu startovala v kategorii Régularité, tedy jízdě pravidelnosti.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Nejen mezi automobilisty jsou vlásenky v kopcích na dohled Mont Ventoux lákadlem. Trénující borec na bicyklu neměl šanci proti elegantnímu Porsche Carrera GTS, resp. Porsche 904, z poloviny šedesátých let.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Na cestě z Flassan se mohli závodníci příslovečně odvázat. Ale s mírou. Desátý měřený test byl díky široké silnici s dobrým povrchem víceméně závodem do vrchu, avšak při výstavbě se se svodidly po stranách vozovky spíše šetřilo. Na mnoha místech by tak chyba znamenala daleký výlet ze stráně dolů. Posádka BMW M1 Procar zde zajela druhý nejrychlejší čas ve své třídě.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Specifické „pruhy“ prozrazují, že pro jedenáctý měřený test Tour Auto 2023 organizátoři zavedli soutěžící na okruh Paul Ricard nedaleko Le Castellet – trať z velké části využívanou především pro testování. Svou pozici v poslední zatáčce před cílovou rovinkou se snažil srdnatě bránit závodník v dvoulitrovém Porsche 911, dotírající pilot BMW 3.0 CSL si souboj od pohledu užíval více.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Alpine A110S u moře. Báječný profil v kombinaci s báječnou technikou. A palmami v pozadí.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Alcantarou obšitý volant, palubní deska i několik dalších prvků interiéru. Některé ovládací prvky mohou být uživatelům vozů značky Renault povědomé. Sedákům ani ergonomii není co podstatného vytknout – tady je vše zaměřeno na řidiče. Za povšimnutí pak stojí děrovaná kovová deska v prostoru spolujezdcových nohou – to aby se měl o co zapřít při sportovní jízdě.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Dvojice italských vozů Alfa Romeo Giulia Sprint, shodně se švýcarskou registrací. Zdánlivě totožné stroje odhalují zásadní rozdíl šířkou blatníků - GTA 1600 předjíždí GTAm 1750 s bílou plochou kolem koncových světel.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Co se výhledů a prostředí týče, byl poslední den, tedy pátá etapa soutěže, subjektivně tou nejkrásnější. Od Le Castellet vedla k jezeru Sainte-Croix podhůřím Alp, francouzsky zvaným Préalpes, zpět do civilizace a zároveň cíle soutěže v pobřežním Cannes. Droboučký šedozelený Lotus Elan 26R se mezi mohutnými skalisky docela ztrácel.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Notně pochroumaný Jaguar E-Type 3.8 přišel o originální tvar přídě už v první etapě. Několik metrů lepící pásky „duct-tape“ tradičně pomohlo se zpevněním karoserie, stejně jako v nepředstavitelném množství podobných případů v motorsportovní historii.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Porsche 911 2.3 ST na náhorní plošině u Pilon de Fayet. V letech 1970 a 1971 Porsche postavilo 24 aut s přídomkem „ST“. Byly určeny především pro náročné a vytrvalostní soutěže.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Jeden ze tří startujících Fordů GT40. Na úzkých točitých silnicích byl tento vůz doma stejně jako na širokých rovinkách.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Už jen kousek a posádka tohoto Renault 12 Gordini si v Cannes bude moci pogratulovat k úspěšně zvládnuté Tour Auto 2023. V pravé části snímku je patrná subtilní francouzská vlaječka na sloupku Alpiny A110S a vstup sání k uprostřed umístěnému motoru vozu. I díky návykovému zvuku sání je každé sešlápnutí akcelerátoru v A110S radostí.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Spíše než jízda smykem je pro Alpine A110S vlastní efektivita v co možná nejrychlejším projetí zatáčkou. Chce to však trochu zvyku a být vnímavý při práci s plynem - aby se vůz nehrnul po přídi ze zatáčky ven.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Cíl měla letošní Tour Auto v Cannes, na stupních vítězů stanula posádka Berchon-Bordier Jaguaru E-Type 3.8 a v kategorii pravidelnosti Hamoniau-Dupard s Ferrari 250GT Berlinetta Lusso. Alpine A110S nás co cíle dovezla bez sebemenšího zaváhání, byť na takovou cestu nepochybně existuje mnoho aut s komfortnějším podvozkem a pohodlnějšími sedadly, nicméně zlomkem charakteru tohoto perfektního stroje. Zpáteční cesta z Francie přes Itálii, Švýcarsko a Německo měřila přes 1200 kilometrů. I s cestovní rychlostí přes 200 km/h (v Německu) jsme do Prahy přijeli s celkovou průměrnou spotřebou 8,6 litrů na 100 km za všech pět posledních dní.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Start v hektické Paříži, poté první rychlostní zkouška a následně první závod na okruhu Dijon-Prenois. Vedle řady původních Alpine A110 ve startovním poli jsme cestou potkali i tuto, po vzoru vozů skupiny 4 upravenou Alpine A110 ze sedmdesátých let, zřejmě s motorem o objemu 1,6 nebo 1,8 litru. Novou A110S žene vpřed přeplňovaná jednaosmička, ve verzi S o výkonu rovných 300 koní. Lehce přes 1100 kg vážícímu kupé tak výkon opravdu nechybí. Samozřejmě, že nové Alpině více pasuje okruh či točité okresky, ale i úvodní přesun českými, německými a francouzskými dálnicemi zvládla obstojně.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
A110S je samosebou robustnější než šedesátiletý předchůdce. Má výrazně prostornější interiér a dostatek místa pro více než 185 cm měřícího řidiče a pasažéra. Počáteční obavy z tvrdších sedaček a relativně vyššímu hluku v interiéru vzali cestou z Prahy do Francie postupně za své. Zavazadla jsme balili kompaktně s ohledem na velikost zavazadelníků; zklamání zavládlo snad jen z absence úložných prostor v interiéru, na které je člověk běžně zvyklý. Nutné mít na paměti, že A110S je pravověrný sporťák. Něco málo jsme uložili do středového tunelu, snažší však bylo naházet doklady, telefon, klíče či občerstvení do této schránky mezi sedadly. Nebo prostě vměstnat za sedadla.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz