Místní speciálně zřízený Hasičský útvar ochrany Pražského hradu chrání třeba korunovační klenoty, ale i prezidenta republiky.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
A vlastní to nejlepší hasičské auto u nás: nová scania stála přes deset milionů korun.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičské speciály byly financovány z takzvaného Fondu zábrany škod, kam pojišťovny povinně odvádějí část pojistek. I hradní hasiči totiž vyjíždějí mimo areál historického sídla českých panovníků - jejich rajónem je Praha 6 až k Roztokám.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Pod sedadly jsou schované detekční přístroje na chemické látky, radioaktivitu, termokamera pro zjišťování skrytých ohnisek požáru třeba ve zdech nebo hledání osob v zakouřeném prostředí, defibrilátor, dýchací přístroje a evakuační kyslíkové masky...
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Scanie byly stavěny na míru hradnímu areálu.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Speciály stojí na podvozku Scania P480, pohání je řadový šestiválec o obsahu 12,7 litru.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Po příjezdu na místo požáru používají hasiči nejdříve vodu z vlastní cisterny, až pak napojují hadice na veřejný hydrant. A i potom pumpují vodu přes čerpadlo v autě, protože ve vodovodním řadu nebývá dostatečný tlak.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Rolety na straně auta ukrývají speciální vysokotlaké řezací a hasicí zařízení Cobra.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Příslušenství tvoří třetinu devítimilionové ceny auta.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Auto má kamery vpředu i vzadu, tablet s navigací a pokyny k zásahu, vše v bytelném provedení, analogovou i digitální vysílačku, a také zvláštní červené osvětlení v kabině.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Mrštný speciál je vysoký pouhých 2,87 metru a široký 2,5; na délku měří necelých osm.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Třináctilitrový šestiválec má maximální výkon 353 kW a neuvěřitelný krouťák 2 400 newtonmetrů, dostupný už od tisíce otáček.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Přesný popis vybavení zabírá přes 20 stran ve 42stránkovém technickém popisu této „casky“ - jak se autu podle zkratky Cisternová automobilová stříkačka říká
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Uvnitř scania skrývá cisternu na čtyři tisíce litrů vody. Zásoba je to slušná, stačí na uhašení třeba požáru hořícího automobilu.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Na střeše pak nechybí čtyřdílný nastavovací žebřík ani pětimetrový výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi ledkovými světlomety.
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Hasičský speciál Scania pro Pražský hrad
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES