náhledy
Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. Kromě výměny některých součástek a celkového vyčištění motoru spočívá především v plazmovém nanesení nové vrstvy do válců. Detaily jsme zkoumali ve vývojovém centru Fordu v Cáchách.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Postup vznikl ve spolupráci Fordu a univerzity v Cáchách
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Díky nové metodě, která má původ v úpravách pro silné motory sportovních vozů, se má repasovaný motor chovat v podstatě jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Metoda se jmenuje Plasma Transferred Wire Arc (PTWA), ale Clemens Verpoort z vývojového centra Fordu ji zjednodušeně označuje jako termální rozprašování.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Takto upravené motory samozřejmě neputují do nových aut.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Jsou to prostě továrně repasované motory se vším všudy a používají se především jako náhradní díl.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Při běžné repasi motoru je po výbrusu válce jeho průměr samozřejmě o trochu větší než původně, což si žádá přinejmenším použití jiných pístních kroužků, v některých případech i nových pístů. To u metody PTWA nehrozí.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Na vnitřní plochu válec nanesena nová vrstva materiálu o tloušťce 0,2 mm, která je následně obrobena stejně, jako se obrábí vnitřek válce nového motoru.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Ford takto hodlá v současnosti vyrábět asi 600 motorů měsíčně, postupně má produkce růst.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nejsložitější a výrobně energeticky nejnáročnější blok je zachován.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nová metoda Fordu udělá ze starého motoru agregát jako nový.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Zatímco nový náhradní motor stojí asi 4 500 eur, cena takto repasovaného agregátu se pohybuje v rozmezí 2 500 až 3 500 eur
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz