BMW 1602 Electric měl stejnosměrný elektromotor od společnosti Bosch, který dával kontinuální výkon 12 kW a maximem bylo 32 kW. Motor poháněla soustava dvanácti olověných akumulátorů od společnosti Varta s kapacitou 12,6 kWh. Celý balík baterií vážil 350 kilogramů. Motor poháněl zadní kola.
BMW
Elektrické BMW 1602 svými dynamickými vlastnostmi příliš neoslňovalo. Maximální rychlost byla 100 kilometrů za hodinu a zrychlení udával výrobce pro poloviční rychlost. Na tu se z nuly auto dostalo za 8 sekund. Pro pořádek: standardní provedení kupé 1602 s 1,6litrovým motorem se vyrábělo od roku 1966 do roku 1975.
BMW
Na dalším vývoji čistých elektromobilů pracovalo BMW od roku 1981. Po několika letech vývoje v roce 1987 představila automobilka upravené kupé 325iX z tehdy velmi populární řady E30. A proč použila pro elektromotor verzi s pohonem čtyř kol? Protože pohon zadní nápravy výrobce odpojil a použil jen pohon předních kol. Ten jinak v žádném modelu BMW nemělo a ani doteď nemá (nepočítaje značku Mini).
BMW
Pro BMW 325iX v elektrické verzi použil výrobce nový elektromotor od firmy ABB, který byl vyvíjen speciálně pro elektromobily. Výkon nebyl oslňující, provozní byl 17 kW, maximální 22 kW.
BMW
BMW 325iX se sériové výroby nedočkalo. Několik aut používala Německá pošta, další vozy testovaly státní instituce. Díky novým sodíko-sírovým akumulátorům vzrostl dojezd na jedno nabití baterií již na solidních 150 kilometrů.
BMW
Na první pohled klasický přístrojový štít trojkového BMW řady E30. U elektrické verze byl však rychloměr logicky mnohem skromnější. Maximální rychlost byla totiž jen 100 kilometrů za hodinu a na poloviční hodnotu auto z nuly zasprintovalo za 9 sekund.
BMW
Na začátku devadesátých let minulého století se BMW pustilo do vývoje elektrického automobilu naplno. Výsledkem již nebylo upravené sériové auto, ale zcela svébytný model E1. Ten BMW připravilo podle představ, co by měl funkční elektormobil v sériové podobě splňovat. Premiéra modelu E1 se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1991, inovovaná verze E2 pak o dva roky později v Los Angeles.
BMW
BMW E1/E2 sice vypadá podivně, ale splňovalo základní zadání: městské auto primárně pro dva pasažéry a nějaká zavazadla. Miniauto měřilo jen 3,45 metru a pro úsporu hmotnosti byly přední kapota i třetí dveře vyrobeny z hliníku.
BMW
Vedle speciálních modelů E1 a E2 experimentovalo BMW v devadesátých letech s elektrickým pohonem i u sériových modelů. Logicky nejvhodnější byla tehdy nejmenší řada 3 (E36). V elektrické verzi se auta jmenovala buď prostě BMW electric (žlutý vůz), případně BMW 325 (tmavý vůz).
BMW
Šest BMW electro testovalo vedení spolkové země Bavorsko. Auta měla dojezd až 150 kilometrů, maximální rychlost byla 135 kilometrů za hodinu a motor dával maximální výkon 45 kW.
BMW
BMW u modelů electric a 325 nahradilo nevyhovující sodíko-sírové akumulátory modernějšími sodíko-nikl-chloridovými. Ty úspěšně otestovala v mini autě E1.
BMW
Elektromobil BMW 325 byl testován ve veřejném testovacím provozu na ostrově Rujána. Nabíjení se podařilo urychlit na 20 minut, za které se podařilo baterie dobít na 75 procent kapacity. Auta již používala rekuperaci, dařilo se zpět získat až 20 procent energie.
BMW
Kaplička trojkového elektrického BMW E36. Otáčkoměr nebyl potřeba, místo palivoměru přibyl ukazatel kapacity baterie.
BMW
V roce 2008 představilo BMW elektrickou verzi vozu Mini E. Díky Li-ion bateriím vzrostl dojezd až na 250 kilometrů a asynchronní elektromotor již má výkon 150 kW. Auto dokáže zrychlit na stovku 8,5 sekundy a maximální rychlost je 150 kilometrů za hodinu.
BMW
BMW model Mini E vyrobilo v poměrně velké sérii 600 kusů, které poskytlo pro běžný provoz v USA a později i v Evropě. Baterie lze dobít za 2,5 hodiny a právě tento model posunul vývoj elektrkomobilů BMW velmi blízko sériové produkci.
BMW
Testovacím vozem pro techniku, kterou dostane první komerční elektromobil BMW i3 v roce 2013 se před třemi lety stalo BMW ActiveE. Vůz vycházející z kupé řady 1 pohání permanentně buzený hybridní synchronní motor. Spolu s Li-ion bateriemi je celá pohonná jednotka o 40 procent menší než v modelu Mini E.
BMW
BMW ActiveE má dojezd 160 kilometrů. Na stovku se dostane za 9 sekund a maximální rychlost je 145 kilometrů za hodinu. Výrobce si z rozsáhlých testů tisícovky aut potvrdil, že uvedené parametry platí pro běžný provoz, a tudíž takové auto již může obstát v konkurenci aut s tradičním spalovacím motorem. Samozřejmě, dojezd stále omezuje použití elektormobilů pro městské aglomerace nebo regionální provoz. Ale i to je úspěch. Dosud se masovějšího rozšíření dočkaly jen hybridy kombinující obě pohonné jednotky.
BMW
Koncept elektromobilu i3, který má BMW představit v sériové podobě v příštím roce. Kromě třídveřového provedení, které automobilka označuje jako kupé, má být hlavním modelem v nabídce pětidveřová verze.
BMW
Všechny generace čistě elektrických vozů BMW. Vývoj probíhal od roku 1972, kdy BMW připravilo první experimentální elektromobil 1602 pro Olympijské hry v Mnichově (vlevo). Po čtyřiceti letech experimentů míří do výroby první sériový elektromobil BMW. Ve druhé polovině příštího roku se začne vyrábět model i3.
BMW
Historie elektrických automobilů u BMW začala v roce 1972, tedy před 40 lety. U příležitosti Olympijských her v Mnichově doslova domácí automobilka připravila dva upravené vozy BMW 1602 s elektrickým pohonem. Auta sloužila pro organizační výbor her a z dnešního pohledu to byl opravdový elektromobilový pravěk. Auta jezdila jako doprovod při maratonu a jejich dojezd byl v městském provozu 30 kilometrů, při ustálené jízdě pak až 50 kilometrů.