náhledy
Při pohledu zezadu je patrné řešení nízké nástavby s víky pro přístup k palivovým nádržím a odvětráním prostoru tlumiče výfuku. Povinným prvkem byla zadní zábrana proti podjetí.
Autor: Radomír Smolka
Puma nedlouho po svém dokončení
Autor: Radomír Smolka
První série fotografií Pumy vznikla nedlouho po jejím dokončení před budovou tehdejšího ředitelství Tatry.
Autor: Radomír Smolka
Titulní list homologační dokumentace
Autor: Radomír Smolka
Fotografie z finální přípravy na Dakar před zpětnou montáží motoru. Chladič s mezichladičem již na svém místě. Těsnění na vzduchovodu bylo navlečeno na kroužku upevněném na motoru, což zvyšovalo účinnost chlazení, které bylo přesto omezujícím faktorem pro dosažení vyššího výkonu.
Autor: Radomír Smolka
Lehké kombinované pérování s vinutými pružinami uvnitř vzduchových vaků.
Autor: Radomír Smolka
Detail zadní nápravy. Po demontáži brzdového bubnu je opět vidět rozvírač Perrot i ovládací válec umístěný v chráněném místě až za nápravou.
Autor: Radomír Smolka
Převodovka jen pro Dakar
Autor: Radomír Smolka
Finální provedení Pumy s převodovkou Tatra. Z výkresu je patrné také umístění palivových nádrží a náhradních kol.
Autor: Radomír Smolka
Návrh Pumy s převodovkou Twin Disc zastavěnou přímo v nosné rouře.
Autor: Radomír Smolka
Porovnání standardní přední nápravy Tatra (vpravo) a tzv. dakarské neboli odkloněné, se znázorněním rozdílu světlých výšek a úhlu propérování směrem nahoru.
Autor: Radomír Smolka
Momentka z podzimu 1997 z „dakarské“ dílny v Tatře v Kopřivnici. Za motorem uprostřed stojí Puma ještě v původním červeném laku, vlevo třínápravová Babča, vpravo pak jeden z hasičáků.
Autor: Radomír Smolka
Nástavba během finální přípravy na Dakar. Přelakována na bílo a s dodatečnými úpravami, jako byla například instalace rezervního kola nebo pomocná madla. Na předním čele je vidět hlavní palivový filtr.
Autor: Radomír Smolka
Motor Deutz po demontáži z Pumy po prvních testech před závěrečným laděním. Na motoru je ještě původní olejová vana obepínající nosnou rouru. Na koleně nad turbem se nachází motorová brzda s klapkou ve výfukovém potrubí. Ze snímku je rovněž patrné, že pro první start na Dakaru neměl motor druhý vzduchový kompresor.
Autor: Radomír Smolka
Motor zastavěný v Pumě. Je patrné umístění tlumiče výfuku, před nímž byla expanzní nádoba chladicího systému, po stranách pak filtry sání, přístupné pro výměnu a čištění malými dvířky v nástavbě. Sání bylo zboku, původně s nanýtovanou ocelovou mřížkou, před prvním startem nahrazenou plastovým výliskem.
Autor: Radomír Smolka
Po návratu ze zkušebny. Na motoru je již olejová vana v novém provedení, chybí poslední díl výfukového potrubí, který se po testech na brzdě musel opravit. Za povšimnutí stojí složitě tvarované sací potrubí od turbodmychadla, v „rozpláclém“ místě respektující držák tlumiče výfuku a filtrů sání.
Autor: Radomír Smolka
Detail přední nápravy. Po demontáži brzdového bubnu je vidět rozvírač Perrot.
Autor: Radomír Smolka
Takzvaná těžká verze pérování, kombinující vzduchové vaky a listová pera.
Autor: Radomír Smolka
Pohled od kabiny směrem dozadu na zástavbu tlumiče výfuku a filtru sání.
Autor: Radomír Smolka
Podvozek se zastavěným motorem Deutz a chladiči.
Autor: Radomír Smolka
Technicky velmi zajímavě řešený podvozek se vzduchovým pérováním obou náprav. Tak jako u ostatních vozů Tatra byla i v případě Pumy nakonec nedílnou součástí páteřové nosné roury skříň přídavné (sestupné) převodovky, na které byla letmo namontována převodovka hlavní.
Autor: Radomír Smolka
Umístění motoru a převodovky téměř v těžišti bylo základním předpokladem vyvážených jízdních vlastností, umocněných použitím vzduchového pérování na obou nápravách.
Autor: Radomír Smolka
Zadní pérování bylo převzato z připravované sériové výroby vozidel TerrN°1. Pro soutěžní speciál byly použity pouze vaky pérování bez vložených vinutých pružin. Dále byl doplněn zkrutný stabilizátor a dvojice tlumičů na každé z polonáprav v poměrně neobvyklém uspořádání vedle sebe.
Autor: Radomír Smolka
Přední pérování a řízení. Vaky pérování doplňuje dvojice tlumičů na každé polonápravě a zkrutný stabilizátor. Pérování muselo respektovat i nově navržené řízení, včetně unikátního příčníku za přední nápravou s „oknem“ pro průchod tvarovaného táhla.
Autor: Radomír Smolka
Přední pérování a řízení. Vaky pérování doplňuje dvojice tlumičů na každé polonápravě a zkrutný stabilizátor. Pérování muselo respektovat i nově navržené řízení, včetně unikátního příčníku za přední nápravou s „oknem“ pro průchod tvarovaného táhla.
Autor: Radomír Smolka
Radomír Smolka v rozhovoru o budoucnosti nákladních vozů
Zrodila se PUMA
Autor: Radomír Smolka