Jedno z mála míst, kam jsme při návštěvě bývalé továrny Bugatti nevstoupili – testovací haly a prostory pod nimi. O tajemstvích, které ukrývají, lze jen spekulovat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výjimečně lze v některých místnostech objevit ještě i dobovou dokumentaci...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Spíše však narazíte na nánosy špíny a prachu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Takto totiž při naší návštěvě vypadaly vnitřní prostory haly, kterou z vnější strany zdobí ostré štíty s logy EB.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Emblém odkazující na zakladatele značky Ettora Bugattiho je k vidění i v některých vnitřních prostorách.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V rozměrné hale se nacházelo vše od montážního prostoru, přes motorárnu či lakovnu až po výstupní kontrolu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Další z mála prostorů, kam jsme nenahlédli. Na konci schodiště, které jsme míjeli cestou do podnikové kantýny, by se měly nacházet dvě samostatné místnosti. Soudě podle dřívějších snímků plné dobových dokumentů, které jsou v nich porůznu poházené.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do rozlehlé haly díky bohatému prosklení prostupuje denní světlo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstražné zařízení, které pracovníky upozorňovalo na probíhající testovací jízdy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB 110 byl pro znovuzrozenou značku zásadním vozem. Není tak divu, že se stal také předlohou pro řadu výrobců zmenšených modelů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V motorárně je i po dvou desetiletích kromě prostoru vyhrazeného pro motory EB110...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...vyznačen znatelně i prostor pro přední závěs vyvíjeného modelu EB112. Dnes jde o raritu, čtyřdvéřový sedan, pod jehož designem je podepsána Giugiarova karosárna Italdesign, vznikl jen ve třech exemplářích. Každý je navíc originál, liší se totiž detaily.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zaměstnancům byla k dispozici i podniková kantýna...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...kterou dodnes zdobí rozměrné obrazy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Místa, do nichž mohl jen personál kantýny a mnohým pracovníkům společnosti tak byla zapovězena, jsou dnes volně přístupná. Zde kdysi bývala kuchyně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cestou do kantýny míjíme dominantu Artioliho továrny. Jde o originální dřevěné dveře z původních dílen Bugatti ve francouzském městě Molsheim. Právě tam v roce 1909 v prostorách někdejší barvírny založil italský automobilový konstruktér Ettore Bugatti svou automobilku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kopie originálního technického výkresu od vozu Bugatti EB110
Bugatti
Kopie originálního technického výkresu od vozu Bugatti EB110
Bugatti
Výroba Bugatti EB110
Benedini & Partners
Zapálení, s jakým Ezio Pavesi vypráví o Bugatti Automobili, bere dech. S bývalým správcem objektu procházíme místa nesmazatelně spjatá se supersportem EB110. Kanceláře i výrobní haly zejí prázdnotou, na kdysi reprezentativní prostory více než dvě desetiletí sedá prach.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Opuštěná továrna je mementem snahy o oživení legendární značky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Areál Bugatti Automobili se nachází v italském Campogallianu nedaleko Modeny. Ačkoli v okolí panuje čilý pracovní ruch, za branou ve své době moderní továrny se zastavil čas. Zvonek u vstupní brány nemá smysl zkoušet...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na nikoho se nedozvoníte. Pokud se chcete dovnitř dostat, je nutné se předem telefonicky spojit právě s Eziem Pavesim, který k Bugatti Automobili nastoupil v roce 1990.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Červené logo věhlasné automobilky se na modré budově zkušebny vyjímalo. Nyní jen prosvítá skrze modrou folii, která jej překrývá na příkaz konkurzního správce. Ostatní loga zůstala viditelná.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Rozlehlá výrobní hala je dominantou areálu, její ostré „zuby“ a nápisy EB nemůžete z nedaleké dálnice přehlédnout. Tento prvek přebírá i hala přiléhajícího areálu společnosti B.Engineering, která po krachu Bugatti Automobili skoupila všechny náhradní díly. Dodnes se specializuje na opravy EB110.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Součástí areálu je kromě výrobních a zkušebních hal také administrativní budova čtvercového půdorysu, k níž přiléhá další budova s kruhovým půdorysem. V té se svého času nacházel prezentační sál a prostory pro vývojáře.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prostorná vstupní hala administrativní budovy. V kamenné drti byl kdysi zasazen strom.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ve své době jistě moderní pracoviště recepce působí ve srovnání s dnešními technologiemi opravdu úsměvně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Emblém EB je všudypřítomný. Nachází se jak na skleněné stěně oddělující zasedací mísnost od vstupní haly...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...tak i na prosklení samotného vstupu do administrativní budovy. Ten byl však po létech zarostlý, pro vstup do vnitřních prostor jsme museli využít zadní vchod, kdy po vstupu míjíme schodiště do vyšších pater. V současnosti je již možné využít i hlavní vstup, „džungle“ před ním je již minulostí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vpravo je zasedací místnost, v níž s námi Ezio Pavesi před vpuštěním do výrobních hal vzpomínal na nejlepší léta společnosti, kterou v roce 1987 založil finanční makléř z jižního Tyrolska Romano Artioli.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Moderní areál nechal Artioli postavit na předměstí Modeny v Campogallianu podle návrhu architekta Giampaola Benediniho. Právě Benedini promluvil i do finálního vzhledu modelu EB110, který se zde vyráběl. Přepracoval totiž jeho příď. Továrna byla slavnostně otevřena 15. září 1990 v den připomínky narození zakladatele značky Ettora Bugattiho.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Artioliho příběh začíná ve Francii, kde po dlouhém vyjednávání s vládou (značka byla v rukou státu) jméno Bugatti odkoupil. „Musel jsem počkat na změnu francouzské vlády a slíbit, že značku dál neprodám Japoncům,“ vzpomněl v jednom z mála svých prohlášení o Bugatti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velký sál v přízemí kruhové stavby přímo sousedící s administrativní budovou, v němž byly představovány nové modely. Kromě toho sloužil také pro účely galavečerů pro partnery. Podlaha sálu je nezvyklá, namísto betonu či dlažby byly použity běžné dlažební kostky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě toho sál zaujme také konstrukcí stropu...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ta se opakuje i ve vyšších patrech. Zde se však ozval pud sebezáchovy. Nepříjemné zvuky, které se ozývaly po došlápnutí na podlahu, nás odradily od vstupu do těchto prostor.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ačkoli je budova pouze dvoupatrová, disponovala dvojicí výtahů. Ty se nacházejí v propojovací chodbě mezi administrativní budovou a budovou s velkým sálem, přímo proti zadnímu vstupu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prostorná vstupní hala při pohledu od výtahů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do vyšších pater se bylo možné dostat i po schodišti, za zakódované dveře se však dostali jen povolaní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zabezpečovací systém již léta nefunguje, stejně tak výtahy. Právě schody tak byly pro přístup do vyšších pater jedinou možností.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V prvním patře působili kromě jiných profesí i vývojáři, ve druhém se pak nacházela i Artioliho pracovna. Tu bylo možné v případě potřeby přepažit příčkou. Její větší část zabíral dlouhý konferenční stůl, Artioliho pracovní stůl se pak původně nacházel v zadní části této místnosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V některých místnostech i přes prázdnotou zející skříně visí staré plánovací kalendáře. Tento z roku 1993 nese kromě jiných i záznam o testech na italském okruhu Nardo ve dnech 10. až 14. července.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Po schodech administrativní budovy jsme vystoupali až na její střechu. Z ní je dobře viditelný i testovací okruh, po němž se bugattky kdysi proháněly. V současném stavu by byl vhodný leda k testování tlumičů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Někde mezi tím harampádím na recepci bylo možné objevit i záznamy o hovorech uskutečněných jen pár dní před krachem společnosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tím osudovým dnem pro Bugatti Automobili byla sobota 23. září 1995. V ten den končí Artioliho osmiletá snaha o znovuzrození věhlasné automobilové značky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A to i přes fakt, že měl podporu i v tehdejších významných společnostech automobilového průmyslu. Jednou z nich byl například i francouzský výrobce olejů a maziv ELF.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz