Michal Moštěk, šéf společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Michal Moštěk, šéf společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Vlevo Jiří Teichman a vpravo Michal Moštěk ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Natáčení podcastu s odborníky ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Jiří Teichman ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Speciál Martina Prokopa pro dakarskou rally 2024 postavený na základech Fordu Raptor
Martin Prokop Official
Martin Prokop v 1. etapě Rallye Dakar 2023.
Autor: Reuters
Martin Prokop při tréninku dva dny před začátkem Rallye Dakar.
Autor: Profimedia.cz
Martin Prokop během deváté etapy Rallye Dakar
Autor: Reuters
Martin Prokop v 1. etapě Rallye Dakar 2023.
Autor: Reuters
Prakticky chybějící klasické přední blatníky, nástavba za kabinou a řada dalších drobností
má Shrekovi pomoci, aby na konkurenci neztrácel v rychlých rovných úsecích.
Autor: Speed
Testování v aerodynamickém tunelu dnes nahrazují počítačové simulace.
Audi
Aerodynamika je dnes v centru pozornosti, jejím šlechtěním automobilky prodlužují dojezd elektroaut.
GAC
Novým produkčním vozem s nejnižším odporem vzduchu (Cd 0,19) se nejspíš stane Aion Hyper GT od automobilky GAC.
GAC
Aerodynamika je důležitá také u závodních okruhových speciálů. U nich se konstruktéři zaměřují na vytváření přítlaku.
Porsche
Aerodynamická Alfa Romeo 40-60 HP
Alfa Romeo
V zájmu zdokonalování aerodynamiky se dnes pečlivě zakytovávají podvozky aut.
Michael Kudela
Škoda 130 RS A5 - kdysi se aerodynamika ladila při testech na letištích, auta inženýři oblepovali fáborky, podle toho, jak se třepotaly, bylo vidět, jak kolem karoserie proudí vzduch.
Škoda Auto
Moderní auta mají hodně skloněné čelní okno, které navazuje co nejplynuleji na kapotu, opět je důvodem aerodynamika.
Čtenář iDNES.cz
Aerodynamické auto rumunského génia Aurela Persu
Muzeul National Tehnic Dimitrie Leonida
Aerodynamiku mohou ovlivnit drobné detaily, inženýři s nimi umí kouzla. Výrazná rýha u zpětného zrcátka slouží ke strhávání proudu vzduchu s kapkami vody tak, aby vír zbytečně nešpinil plochu zrcátka.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Aerodynamika v praxi: Výdechy v přední části podběhů tvoří jakousi větrnou stěnu, která nedovolí venkovnímu vzduchu vířit v prostoru podběhu.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Různé výřezy a průduchy bývají často jen designérská manýra.
Mercedes
Z pohledu aerodynamiky je nejhorší typ karoserie hatchback.
Mercedes
Černé spojlery na bocích zadního okna usměrňují vzduch, aby co nejlépe "opustil" karoserii.
Mercedes
Zrcátko má nahoře rýhu, to je okap, malý kousek plastu v levém spodním rohu pak vodu odvádí pryč. Jinak by cákala na okno.
Mercedes
Na pohled oblé zadní světlo na sobě má hranu, není to jen designérská parádička. Právě na ní se odtrhává vzduch od karoserie.
Mercedes
Vzduch obtéká auto i mezi podvozkem a podložkou. Velké starosti dělá aerodynamikům ten, který se dostává maskou ke chladiči.
Mercedes
Neviditélné kryty kol má dnes mnoho aut. Vzduch obtékající karoserii se nedostane ke kolům, vylepšuje se tak aerodynamika.
Mercedes
Při úpravách karoserie musí aerodynamik ladit nejen obtékání vzduchu ale i to, jak odvést vodu při dešti.
Mercedes
V aerodynamickém tunelu se v reálu testuje to co nasimulovaly speciální počítačové programy. Je důležité, aby se při vývoji počítalo s točícími se koly, které vyvolávají turbulence. I proto se kola na válcích otáčejí.
Mercedes
Podvozek není nutné při úpravách aerodynamiky úplně zakrytovat, ale správně optimalizovat.
Mercedes
Speciál Martina Prokopa pro dakarskou rally 2024 postavený na základech Fordu Raptor
Martin Prokop Official
Michal Moštěk a vpravo Jiří Teichman ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA