náhledy
Speciál Martina Prokopa pro dakarskou rally 2024 postavený na základech Fordu Raptor
Autor: Martin Prokop Official
Michal Moštěk a vpravo Jiří Teichman ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Michal Moštěk, šéf společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Michal Moštěk, šéf společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Vlevo Jiří Teichman a vpravo Michal Moštěk ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Natáčení podcastu s odborníky ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Jiří Teichman ze společnosti TechSoft Engineering
Autor: Anna Boháčová, MAFRA
Speciál Martina Prokopa pro dakarskou rally 2024 postavený na základech Fordu Raptor
Autor: Martin Prokop Official
Martin Prokop v 1. etapě Rallye Dakar 2023.
Autor: Reuters
Martin Prokop při tréninku dva dny před začátkem Rallye Dakar.
Autor: Profimedia.cz
Martin Prokop během deváté etapy Rallye Dakar
Autor: Reuters
Martin Prokop v 1. etapě Rallye Dakar 2023.
Autor: Reuters
Prakticky chybějící klasické přední blatníky, nástavba za kabinou a řada dalších drobností má Shrekovi pomoci, aby na konkurenci neztrácel v rychlých rovných úsecích.
Autor: Speed
Testování v aerodynamickém tunelu dnes nahrazují počítačové simulace.
Autor: Audi
Aerodynamika je dnes v centru pozornosti, jejím šlechtěním automobilky prodlužují dojezd elektroaut.
Autor: GAC
Novým produkčním vozem s nejnižším odporem vzduchu (Cd 0,19) se nejspíš stane Aion Hyper GT od automobilky GAC.
Autor: GAC
Aerodynamika je důležitá také u závodních okruhových speciálů. U nich se konstruktéři zaměřují na vytváření přítlaku.
Autor: Porsche
Aerodynamická Alfa Romeo 40-60 HP
Autor: Alfa Romeo
V zájmu zdokonalování aerodynamiky se dnes pečlivě zakytovávají podvozky aut.
Autor: Michael Kudela
Škoda 130 RS A5 - kdysi se aerodynamika ladila při testech na letištích, auta inženýři oblepovali fáborky, podle toho, jak se třepotaly, bylo vidět, jak kolem karoserie proudí vzduch.
Autor: Škoda Auto
Moderní auta mají hodně skloněné čelní okno, které navazuje co nejplynuleji na kapotu, opět je důvodem aerodynamika.
Autor: Čtenář iDNES.cz
Aerodynamické auto rumunského génia Aurela Persu
Autor: Muzeul National Tehnic Dimitrie Leonida
Aerodynamiku mohou ovlivnit drobné detaily, inženýři s nimi umí kouzla. Výrazná rýha u zpětného zrcátka slouží ke strhávání proudu vzduchu s kapkami vody tak, aby vír zbytečně nešpinil plochu zrcátka.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Aerodynamika v praxi: Výdechy v přední části podběhů tvoří jakousi větrnou stěnu, která nedovolí venkovnímu vzduchu vířit v prostoru podběhu.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Různé výřezy a průduchy bývají často jen designérská manýra.
Autor: Mercedes
Z pohledu aerodynamiky je nejhorší typ karoserie hatchback.
Autor: Mercedes
Černé spojlery na bocích zadního okna usměrňují vzduch, aby co nejlépe "opustil" karoserii.
Autor: Mercedes
Zrcátko má nahoře rýhu, to je okap, malý kousek plastu v levém spodním rohu pak vodu odvádí pryč. Jinak by cákala na okno.
Autor: Mercedes
Na pohled oblé zadní světlo na sobě má hranu, není to jen designérská parádička. Právě na ní se odtrhává vzduch od karoserie.
Autor: Mercedes
Vzduch obtéká auto i mezi podvozkem a podložkou. Velké starosti dělá aerodynamikům ten, který se dostává maskou ke chladiči.
Autor: Mercedes
Neviditélné kryty kol má dnes mnoho aut. Vzduch obtékající karoserii se nedostane ke kolům, vylepšuje se tak aerodynamika.
Autor: Mercedes
Při úpravách karoserie musí aerodynamik ladit nejen obtékání vzduchu ale i to, jak odvést vodu při dešti.
Autor: Mercedes
V aerodynamickém tunelu se v reálu testuje to co nasimulovaly speciální počítačové programy. Je důležité, aby se při vývoji počítalo s točícími se koly, které vyvolávají turbulence. I proto se kola na válcích otáčejí.
Autor: Mercedes
Podvozek není nutné při úpravách aerodynamiky úplně zakrytovat, ale správně optimalizovat.
Autor: Mercedes