Takto už to na autosalonech dávno nevoní. Krásná auta parfémovaná spáleným benzinem a nasáklá olejem, jemný nos odhalí i vůni kovu a gumy. Tu vůni, ze které je jednomu mdlo a pro druhého je omamná, nasáváte na každém kroku po veteránském autosalonu Retromobile. K hvězdám věhlasné přehlídky patří i škodovácký závoďák. Přivoňte si.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda 966 byla v padesátých letech nejrychlejším československým automobilem a právem patřila mezi závodní elitu své doby. Jediná dochovaná verze supersportu, jejíž renovaci loni dokončila dílna muzea Škody Auto, se představuje na autosalonu Retromobile v Paříži.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V roce 1950 postavili ve vývojovém oddělení automobilky celkem tři exempláře závodního speciálu Škoda 966 Supersport. Jediný dochovaný kus získala automobilka zpět v roce 2007. Dnes je to jeden z nejzajímavějších exponátů muzea.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Supersport s hliníkovou karoserií nejprve s reflektory a blatníky startoval v kategorii sportovních vozů, po mírných úpravách karoserie zakrytím místa spolujezdce a demontáži reflektorů a blatníků byl nasazen i v kategorii závodních vozů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Motor z modelu Tudor dostal novou hliníkovou hlavu válců s polokulovým spalovacím prostorem. Existovala verze s atmosférickým sáním a dvěma karburátory nebo nejvýkonnější provedení s jedním, nebo dokonce dvěma kompresory. Původní litrový objem stavitelé motoru postupně zvětšovali až na 1 500 ccm se čtyřmi karburátory, nebo jedním, případně dvěma kompresory. Motor s karburátorem dával výkon až 66 kW (90 k), přeplňovaná verze dokonce až 132 kW (180 k).
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na podzim roku 1953 dosáhl Václav Bobek v provedení se dvěma kompresory nového rychlostního rekordu 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport se tak v té době stala nejrychlejším československým automobilem.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na výstaviště Porte de Versailles dorazilo také slavné "erko". Parádní kupé Škoda 110 R se vyrábělo v Kvasinách v rozmezí let 1970 až 1980 a poslední dobou začínají jeho potenciál objevovat i sběratelé, na které je veleterh Retromobile zaměřen především.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Letošní ročník se nese ve znamení oslav kulatých výročí. Renault slaví 50 let svého přelomového modelu R16. Na výstaviště přivezl ze svého depozitáře prototyp kabrioletu na bázi 16, který nedoputoval do výroby.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Velký prostor dostává značka Alpine, která se narodila před 60 lety a Renault ji opět plánuje oživit. Futuristický supersport odkazuje na hru Gran Turismo.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Slavné muzeum Mulhouse přivezlo tři královské bugattky. Ten parádní reflektor je velký jak hlava dospělého člověka. Pod kapotou je třináctilitrový řadový osmiválec s výkonem 300 koní, který rozjede krasavce z roku 1929 na 200 km/h.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
K výstavě patři i stylové doplňky a atmosféra.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Letos slaví kulatiny hned čtyři peugeoty. Model 204 padesátiny.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jedno z nejslavnějších aut všech dob, Citroën DS, má letos šedesátiny. Když se v roce 1955 na autosalonu v Paříži představil, byl z toho obrovský poprask.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na výstavišti jsou k vidění i tanky. Tigre Royal, který sloužil ve francouzské armádě od roku 1966 až do roku 2011, tu dokonce jezdí. Čtyřicátý ročník Rétromobile probíhá od 4. do 8. února na výstavišti Paris Expo – Porte de Versailles. Akce s očekávanou návštěvností kolem 100 tisíc lidí se účastní na 450 vystavovatelů a více než pět tisíc vozů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz