Embéčko a Favorit jsou automobily, jejichž význam pro společnost i fabriku byl zásadní. Ten první u nás nastartoval éru masového automobilismu a díky tomu druhému vstoupil výrobce do doby budování kapitalismu s velikým trumfem v ruce. Favorit pomohl Škodě dostat se do rodiny velkého německého koncernu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Je tu třetí díl fotočlánků u příležitosti letošních významných výročí firmy Škoda Auto. Zahrnuje typy osobních automobilů zkonstruovaných mezi roky 1945 a 1989. Krátce po osvobození byla firma znárodněna. Dostala nový název Automobilové závody, národní podnik (AZNP). K AZNP patřily i pobočné závody ve Vrchlabí a v Kvasinách, ve kterých se vyráběly zpravidla kombíky, sanitky, roadstery, kupátka a další lepší věci. Z rozhodnutí strany a vlády byl značně omezen počet současně vyráběných typů. Možnost nákupu vozu pro osobní potřebu byla zpočátku prakticky uzavřena, k částečnému uvolnění situace došlo se Spartakem a k úplnému s embéčkem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Prvním poválečným typem boleslavské automobilky byla Škoda 1101. V podstatě to nebylo nic jiného, než překarosovaný Popular 1101 z let válečných. Protože se automobil začal nejčastěji vyrábět ve čtyřmístné dvoudveřové karoserii tudor (z anglického two-door), byl takto mezi motoristickou veřejností přezdíván.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Postupně se ve stále větší míře začaly tudory vyrábět také ve verzích STW (tj. kombík) a dodávka, čili užitkových, což bylo dáno dobou nepřející individuálnímu automobilismu. Ve Vrchlabí se vyrobilo i mnoho sanitek.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Nepatrně modernizovaná Škoda 1102 se častěji vyráběla ve čtyřdveřové verzi sedan, přesto jí přezdívka Tudor také zůstala.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škody 1101/1102 byly významným exportním artiklem do zemí západní a severní Evropy.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Bojový tudor byl určen pro ozbrojené a bezpečnostní složky státu. Nejprve se značil jako Škoda 1101VO (vojenský otevřený), pak se to změnilo na Škoda 1101P (pohotovostní).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1952 nastupuje Škoda 1200, veřejností přezdívaná Sedan. Je to první mladoboleslavský typ osobního automobilu s celokovovou karoserií (pokud nepočítáme bojového tudora).
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 1200 STW. I u dvanáctistovky se kladla priorita na verze kombi a dodávka, včetně sanitek.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V roce 1955 se začal vyrábět modernizovaný sedan Škoda 1201. Výroba se kvůli boleslavským spartakům přesunula do Vrchlabí a postupně byl kladen větší a větší důraz na užitkové verze.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V užitkových verzích se dvanáctsetjednička vyráběla až do roku 1961.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Na konci října 1955 přišly do prodejen Mototechny první spartaky. Šlo o tzv. mezityp lidového vozu, který už byl konečně oficiálně určen i pro individuální automobilismus. Čím větším budovatelem občan byl, tím větší šanci k získání vozu měl.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 450 byl sportovně střižený roadster odvozený ze Spartaka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Modernizací Spartaka vznikla Škoda Octavia. Hlavní změna byla v zavěšení a pérování předních kol, příčné listové pero nahradily vinuté pružiny.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V průběhu výroby dostala Octavia charakteristická křidélka na zadní blatníky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Exportní octavie se stříkaly ve dvoubarevných kombinacích, mnohé z nich se však prodaly v tuzemsku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Octavia Combi
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda Felicia byl modernizovaný roadster 450. Jako příslušenství jste si mohli pořídit plátěnou, nebo laminátovou střechu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
I u Felicie se později objevila křidélka nesoucí zadní světla.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Farmářský vůz vyráběný na Novém Zélandu se jmenoval Trekka. Stál na zkráceném podvozku Octavie montovaném z dílů dodaných z Československa. V Pákistánu pak vznikl podobný vůz Skopak.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jako perličku můžeme uvést působení aut Trekka během války ve Vietnamu. Dopravní letouny RNZAF typu Bristol Freighter dopravily v červenci 1969 pět vozů do Jižního Vietnamu, kde sloužily při civilní nemocnici ve městě Quy Nhon novozélandskému zdravotnickému týmu. Kromě běžné dopravy byly občas použity ve funkci sanitky.
trekka.co.nz
Škoda 1202 byla nástupcem užitkových verzí Škody 1201. Vyráběla se jako STW (kombi), dodávka nebo pickup. A samozřejmě také jako sanitka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1202 pickup s nataženou plachtou
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Významná událost přišla s rokem 1964. Začala výroba nového vozu Škoda 1000 MB se samonosnou karoserií, motorem vzadu a pohonem zadních kol. Ve své době to byl jeden z nejlepších vozů litrové třídy na světě. Vozy počátečního období měly tzv. široký úsměv, tj. lišty zasahující až k blinkrům.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Pro embéčko byl vystavěn nový výrobní závod. Součástí hutního provozu byla linka pro tlakové lití hliníku. Tehdy byla tato technologie výroby motoru unikátem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Časem byl široký úsměv embéčka nahrazen úzkým, decentní mřížky vstupu vzduchu v zadních blatnících nahradily předchozí "mohutné" žábry. Ale mnoho lidí považuje za hezčí prvek právě ty starší žábry.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Poslední tisícovky měly na přídi od blikače k blikači plastovou lištu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Podle objemu motoru se rozlišovaly typy Škoda 1000 MB a Škoda 1100 MB. V malém množství se vyrobila dvoukarburátorová Škoda 1000 MBG.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1000/1100 MBX byla dvoudvéřová verze embéčka. Kvůli chybějícímu středovému sloupku trpěla sníženou tuhostí karoserie, také do ní trochu zatékalo. Proto byl objem výroby nízký, vůz nenaplnil očekávání exportních úspěchů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
MBX bez středového sloupku a se staženými okny vypadá jako slušný bourák.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škodu 1203 s trambusovou karoserií mají pamětníci nejčastěji zafixovanou jako sanitku.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Dvanáctsettrojka se ve verzi minibus používala pro dopravu osob, vedle toho byly i dodávky a valníky pro dopravu nákladu. Vůz se vyráběl v pobočném závodě ve Vrchlabí, později byla výroba přesunuta do Trnavských automobilových závodů.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Stovka byla faceliftem embéčka. Zpočátku jí zůstaly i charakteristické "embéčkovské" znaky na předních blatnících a vystouplé kliky u dveří.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Stejně jako embéčko se i stovka vyráběla ve dvou typech podle objemu motoru, tj. Škoda 100 (988 ccm) a Škoda 110 (1107 ccm).
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Stovka s konečným provedením klik dveří a krytky palivové nádrže
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 100 uhání českou krajinou k lepším zítřkům, či spíše k Jičínu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ke konci výroby dostala Octavia Combi zadní světla ze stovky. Tyto kombíky se vyráběly až do roku 1971, tak dlouho vytrvala výroba posledních škodovek klasické koncepce zavedené v době popularů, tj. s páteřovým rámem, motorem vepředu a pohonem zadních kol. Připomeňme, že o poznání moderněji řešená embéčka přišla v roce 1964.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1970 přišlo ikonické erko, Škoda 110R. Sportovně střižené kupé se vyrábělo v pobočném závodě v Kvasinách.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Krátce po zahájení výroby dostalo kupé další dva světlomety. Mnozí ho považují za nejkrásnější československý vůz celé historie.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Když se rozhodovalo o náhradě za stovky, bylo všem jasné, že koncepce vše vzadu je nadále neperspektivní. Ale kvůli státem řízenému hospodářství s přerozdělováním peněz z hospodářských výsledků podniků, neměly AZNP kapitál na realizaci výroby nově řešených vozů s motorem vepředu a pohonem předních kol, které byly úspěšně vyprojektovány. A tak vznikly typy Škoda 105/120. Když už nic jiného, tak byla oproti stovce alespoň výrazněji zvýšena pasivní bezpečnost vozu.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Typová čísla se opět odvíjela od objemu motoru, 1046 ccm u Škody 105 a 1174 ccm u Škody 120.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
I Škoda 105/120 se dnes stává vděčným veteránem. Zatím nehrozí, že tento svým způsobem hezký vůz vymizí v hmotné podobě. Co však vymizelo, je jeden z naších nejmohutnějších středověkých hradů, který stával na tom kopci na pozadí. Dnes tam ční observační pilíř. Znáte to místo u Jičína?
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Stodvacítka Veřejné bezpečnosti. Pokud zločinec prchal ve stopětce, tak ho čekaly horké chvilky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Kupé Škoda Garde, modernizací vznikl Rapid.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Model M byl výsledkem poslední větší modernizace škodovek koncepce vše vzadu. Auta měla výrazně rozšířen rozchod kvůli zlepšení jízdních vlastností a bezpečnosti. Bylo to tak nápadné, že předchozí užší 105/120 dostaly zpětně přezdívku užovky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Modernizace přinesla nově i motor o objemu 1,3 l (s ním se vůz značil Škoda 130) a pětistupňovou převodovku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Rok 1988 konečně udělal tlustou čáru za zastaralým výrobním programem Škody zahájením sériové výroby nového Favorita s koncepcí vše vepředu Je sice pravda, že nahrazované typy ještě asi dva roky dojížděly, ale to už byl jen detail.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na tom, že se automobilka Škoda ocitla v rodině koncernu Volkswagen, má velkou zásluhu solidní Favorit.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Z Favorita vycházel kombík Škoda Forman. Jeho sériová výroba se rozeběhla až v roce 1990.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V období 1945 až 1989 získaly škodovky řadu sportovních úspěchů. Různých závodů se účastnily mírně i více upravené sériové vozy a také závodní speciály. Z mnoha úspěchů vzpomeňme alespoň dvojité vítězství Škody 130 RS ve své třídě na Rallye Monte Carlo 1977, drtivé vítězství Škody 130 RS v evropském mistrovství cestovních vozů na okruzích v roce 1981 a vítězství Škody F3 na východoevropském mistrovství Formule 3 v roce 1968. Následujících osm fotografií vzorku sportovních vozů Škoda galerii uzavře.
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 1101 Supersport
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1100 OHC spider
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 1100 OHC coupé
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda Octavia Touring Sport na RMC 1962
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Formule Škoda F3
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
John Haugland za volantem Škody 130 RS
Archiv společnosti ŠKODA AUTO
John Haugland a Škoda 130 LR v roce 1986
Archiv společnosti ŠKODA AUTO