Po závodním okruhu pod hradem Hněvín kroužil pozdější prezident Václav Klaus v unikátní dvousedadlové formuli 1, asfalt mostecké dráhy si vyzkoušela ve veteránu i současná hlava českého státu Petr Pavel. Autodrom Most, který letos oslavil 40 let své existence, toho prožil už hodně. I svatbu na startovním roštu. A bohužel také smrtelné nehody, které motorsport provázejí od jeho vzniku. Nyní slávu okruhu šíří hlavně mistrovství světa superbiků, evropský šampionát tahačů či závody NASCAR. Archivy médií i autodromu, které do digitální podoby převádí tiskový mluvčí Radek Laube, vydaly jedinečné fotografie. Mapují historii 4 212 metrů dlouhé trati, která vznikla v místě bývalého povrchového hnědouhelného lomu Vrbenský.
archiv Autodromu Most
V Mostě se závodilo od 25. května 1947, kdy se na trať kolem pivovaru vydali motorkáři. O pět let později se přidaly automobily. Místa závodů se často měnila, ale stále probíhala na okruzích vytyčených na silnicích určených pro běžný silniční provoz. Což byla běžná praxe i ve světě. Poslední městskou trasou byla dvouproudá silnice na Chomutov či Litvínov.
archiv Autodromu Most
Než vznikl autodrom, paddock, čili parkoviště závodních strojů, se provizorně vytvořil na autobusovém nádraží.
archiv Autodromu Most
Závodník odvážený sanitkou v Mostě při závodech na ještě městském okruhu.
archiv Autodromu Most
Formule mezi paneláky. Největší oblibu si získal okruh kolem Stalingradské čtvrti v již novém Mostě.
archiv Autodromu Most
Fanoušci sledovali závody z okna nebo z balkónu. Do otevření nového závodního okruhu se na území města konalo 35 automobilových a 22 motocyklových závodů.
archiv Autodromu Most
Starý, ještě městský okruh ukazuje i obálka programu z roku 1983. Informoval o závodech už na nově vybudovaném autodromu. Vrcholem byla Interserie, tedy podnik sportovních vozů a prototypů, které nejen ve své době patřily k nejrychlejším na světě.
archiv Autodromu Most
Práce na autodromu začaly v roce 1978.
archiv Autodromu Most
Autodrom vznikl rekultivací bývalé důlní výsypky povrchového dolu Vrbenský.
archiv Autodromu Most
Paddock roste! Studii okruhu vyhotovila v roce 1976 skupina lidí vedená Václavem Paurem.
archiv Autodromu Most
Podle pramenů Autodromu Most návrh trati vznikal bez možnosti důkladnější prohlídky projektu některého ze zahraničních okruhů. Autoři návrhu sice navštívili německé tratě Hockenheim a Nürburgring, při projektování však měli k dispozici pouze předpisy mezinárodních federací FIA a FIM a poznatky získané z odborného motoristického tisku a televizních přenosů.
archiv Autodromu Most
Divácká tribuna ve výstavbě, na mosteckém autodromu stojí dvě vedle sebe.
archiv Autodromu Most
Řídící věž závodů s opláštěním v šachovnicovém vzoru.
archiv Autodromu Most
Zbývají poslední detaily, pracovníci dokončují instalaci svodidel.
archiv Autodromu Most
Slavnostní přestřižení pásky Autodromu Most v roce 1983.
archiv Autodromu Most
Závody Interserie lákaly davy fanoušků, kteří zaplnili divácký svah. Okruh se poprvé veřejnosti a závodníkům představil 13. a 14. srpna 1983, ale již koncem června se na něm uskutečnily zkušební automobilové závody.
archiv Autodromu Most
Snímek z jedněch z prvních závodů Interserie na mosteckém okruhu.
archiv Autodromu Most
Obálka programu k závodům v roce 1984, který použil rok starou fotku z premiéry Interserie na nově otevřené dráze.
archiv Autodromu Most
Slavnostní nástup závodníků, proslov a transparent Sportem za mír mezi národy. Předrevoluční časy.
archiv Autodromu Most
A další slavnostní zahájení závodů.
archiv Autodromu Most
Pohled na závodní boxy.
archiv Autodromu Most
Diváci motorismu v Mostě a okolí holdovali a holdují doteď. Výhodou je poloha blízko Německa.
archiv Autodromu Most
Pohled do velína na řídící věži po jejím vybudování.
archiv Autodromu Most
A pohled do velína na řídící věži v současnosti.
archiv Autodromu Most
Řídící věž kdysi.
archiv Autodromu Most
Řídící věž nyní.
archiv Autodromu Most
Historický snímek na cílovou rovinku při závodech žigulíků a škodovek.
archiv Autodromu Most
Cílová rovinka nyní.
archiv Autodromu Most
Letecký snímek mosteckého okruhu z roku 1995, tehdy ještě bez zalesnění.
archiv Autodromu Most
A nynější pohled na dráhu, kolem ní se to už zelená. Okruh měří 4 212 metrů, nejdelší rovinka 792 metrů, nejkratší 150, má 21 zatáček (devět levých a 12 pravých), převýšení 12,04 metru.
archiv Autodromu Most
Interserie přilákala na nový okruh v roce 1985 podle oficiálních statistik 100 000 diváků, což byl rekord celého seriálu v jeho historii. V předrevolučních časech řada fanoušků přijížděla z Německé demokratické republiky, od sousedů sem davy příznivců proudí i v současnosti.
archiv Autodromu Most
Milníkem bylo pro mosteckou dráhu 6. září 1992, kdy pod Hněvínem poprvé zaburácely závodní tahače. Získaly si značnou oblibu, kterou si udržují dodnes.
archiv Autodromu Most
Trucky na cílové rovince.
archiv Autodromu Most
Autodrom hostil a hostí rozličné závody, kdysi se na něm utkaly i ikonické trabanty ve všemožných úpravách.
archiv Autodromu Most
Unikátní dvousedadlová formule 1 se představila v Mostě 20. srpna 1998. Zleva hokejový brankář Dominik Hašek, hvězdní piloti formule 1 David Coulthard a Mika Häkkinen a Václav Klaus, tehdejší předseda Poslanecké sněmovny. Šlo o promoakci týmu F1 West McLaren Mercedes.
archiv Autodromu Most
Skot David Coulthard (vlevo) a Čech Pavel Turek, který pro McLaren pracoval.
archiv Autodromu Most
Hvězdy světové velikosti Coulthard s Häkkinenem a Klaus v obležení. Na snímku vlevo i hokejista Dominik Hašek nebo herec Martin Dejdar, který akci moderoval.
archiv Autodromu Most
Doubleseater měl v Mostě světovou premiéru, v rámci turné McLarenu pak zavítal do devatenácti zemí světa. Na akci nechyběl ani šéf stáje Ron Dennis.
archiv Autodromu Most
Za zážitek na celý život, který by přál každému, označil předseda Poslanecké sněmovny Václav Klaus jízdu ve voze formule 1. Tu společně s testovacím pilotem týmu West McLaren Mercedes Darrenem Turnerem absolvoval na mosteckém závodním okruhu ve dvousedadlovém speciálu. Předseda sněmovny objel trať celkem šestkrát, ačkoli původně měly být okruhy pouze tři.
Autor: Libor Zavoral, ČTK
Bývalý majitel okruhu Jiří Kroužek (vpravo), debatuje s ním exministr financí Ivan Kočárník.
archiv Autodromu Most
Stanislav Matějovský při Matador Czech Truck Prix 2001 na mosteckém autodromu. Čeští fanoušci podporovali i populárního Frankie Vojtíška nebo Martina Koloce, který získal dva evropské tituly.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Herec Luděk Munzar na mosteckém autodromu. Motorismus miloval, sám závodil.
archiv Autodromu Most
Tragédie. Závod historických vozů F1 EuroBOSS skončil pro Federica Carecu 14. července 2002 fatálně. V rychlé šikaně po cílové rovince jeho formule Arrows najela na obrubník, vznesla se do sedmimetrové výšky a po několika přemetech přistála v ochranném valu. Po karambolu pilota převezli v kómatu do nemocnice, kde zemřel v pět hodin a sedm minut odpoledne. Světová federace FIA souhlasila s vedením okruhu, že jezdec zemřel kvůli své chybě, přesto autodrom obávaný retardér stavebními úpravami a větším úhlem zatáček zpomalil.
archiv Deníku
Frederico Careca nebylo pravé jméno rakouského pilota, který v Mostě zemřel. Šlo o pseudonym. V závodním světě používal i další: Pierre Chauvet, Umberto Calvo a James Bald. Skutečné jméno rakouského podnikatele bylo Friedrich Glatz, jeho společnost se dodnes zabývá výrobou potravin.
glatz.co.at
Hvězda hvězd na závodním okruhu v Mostě. Hokejový idol Jaromír Jágr se jako spolujezdec svezl v oktávii. Později, v roce 2002, dokonce sedl za volant tahače Tatra Jamal. „Jako kluk jsem řídil traktor a tohle bylo podobné,“ říkal.
archiv Autodromu Most
Hrdinou fanoušků v Mostě se stal David Vršecký, pilot tahače Buggyra. Martin Koloc jako majitel stáje ho kdysi objevil v automatové herně, kde závodil na automobilovém simulátoru, vytáhl ho do světa skutečného motorismu a on získal dva tituly mistra Evropy. Jeho následovník Adam Lacko skončil zlatý jednou.
Autor: Martin Adamec, MF DNES, MAFRA
Svatba na startovním roštu Autodromu Most, kterou měl motoristický publicista Michal Štěpanovský s dlouholetou přítelkyní Ivou Svobodovou. Za svědky jim šli závodníci David Vršecký a Tomáš Enge. Obřad se uskutečnil v rámci Czech Truck Prix 30. srpna 2009.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Svatebčané a svědci se projeli v cadillacu po mostecké dráze.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
V Mostě závodil v tahačích třeba i zpěvák Daniel Landa, v roce 2011 osedlal Buggyru.
Autor: Petr Kreuzer, MF DNES, MAFRA
I závody driftů se na mostecké dráhy mihly. „Zakázali jsme je kvůli hluku, který vadil místním,“ uvedl tiskový mluvčí okruhu Radek Laube.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
V roce 2014 koupil Autodrom Most podnikatel v automobilovém průmyslu Josef Zajíček, investoval do něj 150 milionů korun.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Na Martina Koloce v Mostě navázaly jeho dcery, dvojčata. V roce 2020 se Aliyyah Koloc (vlevo) stala v šestnácti letech nejmladším jezdcem, který kdy závodil v evropském šampionátu trucků.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Tahače v první, už přetvořené zákrutě na mostecké dráze. S číslem 33 David Vršecký.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Červen 2019 a další průlom v Mostě, pod Hněvínem se poprvé představila evropská odznož legendární americké série NASCAR.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Bouráky NASCAR nemají dveře, musí se do nich lézt oknem. Nemají ani světla, je to jen samolepka.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Karamboly během závodů NASCAR Whelen Euro Series zvedají diváky. Tlačenici v první šikaně po startu odnesl i černý vůz číslo 32, v němž seděl Jacques Villeneuve, bývalý pilot formule 1.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Další průlom na mostecké trati. V srpnu 2021 se na dráze poprvé uskutečnilo mistrovství světa superbiků a hned přebralo pozici závodů číslo 1. Letos je sledovalo během tří dnů 54 tisíc diváků.
Ondřej Bičiště, MAFRA
Čeští fanoušci motocyklového závodění při mistrovství světa superbiků v Mostě podporují i Olivera Königa. Na startu ho doprovázela také herečka, zpěvačka a závodnice Olga Lounová.
Autor: Petr Bílek, MAFRA
Když se splaší koně, může to dopadnout i takhle. Pády jsou při mistrovství světa superbiků běžné, naštěstí se většinou obejdou bez následků.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Krásné hostesky zdobí závody v Mostě.
Autor: Petr Bílek, MAFRA
Český prezident Petr Pavel je sám motorkář, proto nechyběl ani při mistrovství světa superbiků v Mostě. Pohovořil si s vítězem Álvarem Bautistou ze Španělska.
Autodrom Most
Závody, to nejsou jen jezdci nebo mechanici, ale i techničtí komisaři. Když zrovna neburácí motory, využívají pauzu k odpočinku.
Autor: Petr Bílek, MAFRA
Prezident Petr Pavel se v Mostě objevil několikrát, letos i na na veteránské akci The Most Classic.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
A Petr Pavel se posadil i za volant vozu Talbot-Lago T26 Grand Sport z roku 1948, který mohl vyvinout rychlost přes 200 km/h, což ho řadilo mezi nejrychlejší sériově vyráběné automobily své doby.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Rychlost, o tu jde především! Jaké jsou aktuální traťové rekordy? Motorkářský drží Turek Toprak Razgatlioglu (Yamaha R1), kolo zajel za 1:31,936 minuty. Automobilům vládne Bernd Herndlhofer (Arrows A22) s časem 1:22,981 minuty. Nejrychlejším v tahači je David Vršecký (Buggyra), okruh projel za 2:01,340 minuty.
Autor: Ondřej Bičiště, MAFRA
Formule 1 zrušila grid girls už v roce 2018, zato na Autodromu Most stále piloty a pilotky doprovázejí na startovním roštu atraktivní ženy. Rozhodnutí je vždy na promotérovi akce, třeba vedení mistrovství Evropy tahačů letos požadovalo kromě grid girls také grid boys.
Autor: Petr Bílek, MF DNES