Fenomén Golf

Už déle než jednu dekádu je nejprodávanějším vozem v Evropě. Auto, které mělo „jen” nahradit nesmrtelného Brouka, dalo nakonec jméno celé kategorii. I konkurence o ní mluví jako o „golf-třídě”. Čtěte ságu auta, které si jméno vypůjčilo od Golfského proudu.

Advertorial, vytvořeno ve spolupráci s

Osudový telefon

Rok 1969 se chýlil ke konci, když Giorgiettu Giugiarovi zazvonil telefon. Designérovi, který dva roky předtím otevřel v Turíně své studio Italdesign, nabídli práci na novém modelu auta pro jistou německou firmu. Giugiarovo „Si” dalo vzniknout ikoně jménem Volkswagen Golf.

Být odvážní

Klaus Bischoff, který se od dubna 2020 stal šéfdesignérem celého koncernu Volkswagen, navrhoval šestou, sedmou i osmou generaci VW Golf. „Když chcete být na špičce, musíte být odvážní," říká. Na otázku, co má na nejnovějším golfu nejraději, odpověděl: „Je to linka, která od loga na přídi vede přes světla na boky a obíhá celé auto, jednodušeji se to řekne, než udělá. Hlavně ale má golf svůj charakter. Je jasně identifikovatelný na první pohled... Zároveň je to mimo jiné nejaerodynamičtější golf všech dob.“

Golf v číslech

Golf se totiž stal nejvíce vyráběným modelem automobilky Volkswagen všech dob. Už v létě 2013 překonala sedmá generace hranici 30 milionů vyrobených vozů.

* k říjnu 2019, Zdroj: VW

Prezidentovo auto

Bylo jaro 1987 a disident Václav Havel si v Tuzexu pořídil nové auto – stříbrný Volkswagen Golf druhé generace. Přátelé mu zařídili poznávací značku ADC 77-13. Skrytý odkaz na Chartu 77 kazila jen ta nešťastná třináctka. „Třeba nám přinese štěstí,“ pokrčil prý tehdy rameny Havel.

O dva a půl roku později tím stejným golfem odjížděl vyjednávat s komunistickým premiérem Adamcem o demisi jeho vlády. A pár týdnů poté se stal prezidentem. Automobil se zachoval dodnes.

KOUZELNÁ ZKRATKA GTI

Postavit auto, které „umí“ zábavnou sportovní jízdu a zároveň se dá používat každý den? Odpověď je kouzelná zkratka GTI. První Volkswagen Golf GTI – ještě jako studie – měl světovou premiéru v roce 1975, po nadšeném přijetí ze strany sportovně založených řidičů se jeho sériová výroba rozběhla v červnu následujícího roku. Původním záměrem automobilky bylo vyrobit pouze limitovanou, pětitisícovou sérii těchto dravých modelů, které se dodávaly výhradně v rudém nebo stříbrném laku. Dopadlo to jinak, GTI se vyrábí dodnes a přijede i s osmou generací.

Osm generací očima
motoristického novináře

Jak se lišily jednotlivé generace golfu podle Františka Dvořáka, experta iDNES.cz

  • První generace

    (Sedmdesátá léta)

    Léta produkce: 1974 až 1983. Golf zachraňuje VW a svět se učí žít s následky ropné krize. „Golf střídá slavný, ale technicky vyčpělý VW Brouk. Míří do Spojených států, které na auto jeho střihu nebyly zvyklé. Ale ropný šok přinesl Američanům bolestivé uvědomění, že neexistují jen osmiválce a blatníky s křídly. Lví podíl na úspěchu modelu má designér Giugiaro.”

    Čtěte více
  • Druhá generace

    (Osmdesátá léta)

    Léta produkce: 1983 až 1991. Auta se začínají „demokratizovat“. „Motorismus je už opravdu pro každého. Golfem II jezdí i Václav Havel. Přichází první golf s pohonem všech kol. Němečtí konstruktéři do tohoto modelu montují rovněž naftový motor. Golf se vyrábí ve velkém i v jedné socialistické zemi: v tehdejší Jugoslávii běží licenční výroba.”

  • Třetí generace

    (Devadesátá léta)

    Léta produkce: 1991 až 1997. Důraz na bezpečnost: už od roku 1992 má vůz čelní airbagy, karoserie je výrazně tužší. „Český motorista je fascinovaný auty ze Západu a golf je jedním z jejich typických představitelů. Jsou to první golfy, které si v Česku mohou lidé koupit mimo Tuzex. Navíc poprvé výrobce nabízí i verzi kombi s tradičním označením Variant.”

  • Čtvrtá generace

    (Polovina devadesátých let)

    Léta produkce: 1997 až 2003. Důraz na design. Tenhle golf nastavil směr dalšího vývoje značky Volkswagen, dal jí tvář. „Co se týká objemu výroby, tak čtyřka zatím dala nejvíce kusů: 4,99 milionu aut. Z charakteristického ,tlustého’ zadního sloupku se stává typický designový prvek. Podle něj prostě golf poznáte.”

  • Pátá generace

    (Nové tisíciletí)

    Léta produkce: 2003 až 2008. „Golf se změnil. Už to není lidové auto v původním pojetí, ale trendsetter. Dobrý vůz, za který zaplatíte odpovídající peníze. Vznikal v době, kdy se stavěly opravdu bezpečné automobily. Z tohoto pohledu obstojí pětkový golf ještě dnes.”

  • Šestá generace

    (První dekáda 21. století)

    Léta produkce: 2008 až 2012. Šestkový golf přivezl velký počet nových asistenčních systémů, namátkou třeba adaptivní tempomat nebo parkovací asistent, který parkoval auto sám. „Golf byl vždycky jakýsi ,průmyslový standard’ vozu nižší střední třídy. Teď je z něj ale zároveň zajímavé auto z pohledu designu.”

  • Sedmá generace

    (Druhá dekáda)

    Léta produkce: od roku 2012. Technologické tažení pokračuje. „Je to auto, kterým drahé supertechnologie z nejvyšších kategorií aut přecházejí i mezi prostý motoristický ,lid’. A golf je jejich přenašečem. Namátkou: vypínání válců, přímý vstřik, turbo pro všechny, elektrická verze… To vše se v sedmičkovém golfu objevilo.”

    Čtěte více
  • Osmá generace

    (Současnost)

    Auto už není výrobek ze železa. Stejně důležitý jako „hardware” začíná být i jeho software. „Tohle je online auto, kde jeho konstruktéři kladli důraz na digitalizaci, konektivitu. Ve Volkswagenu o osmičkovém golfu říkají, že je to smartphone na kolech.”

    Čtěte více

Auto v síti - doslova

Každý vyrobený golf bude připojený k internetu. Bude schopen „si povídat“ s dalšími auty i dopravní infrastrukturou a vzájemně si předávat informace o situaci na silnicích. Automobilka nabízí propojení auta se zařízeními Amazon Alexa. Řadu funkcí včetně odemykání půjde ovládat přes mobilní telefon. Veškeré nastavení řidiče se pak uloží na internetu, a pokud ten například kvůli servisu sedne do jiného golfu, vše se mu nastaví tak, jak má rád. I základní verze dostala udržování jízdy v pruzích a díky radaru dokáže zabránit nehodám nebo zmírnit jejich následky, také umí detekovat chodce.

C-sloupek

Dostal se do učebnic autodesignu a pokladnice Volkswagenu. „C-sloupek golfu je jednou z nejdůležitějších hodnot naší společnosti,“ prohlásil Klaus Bischoff, spolutvůrce golfu šesté, sedmé i nejnovější osmé generace a od dubna letošního roku šéfdesignér celého koncernu Volkswagen. A nadsázka je to jen částečná. Designéři s masivním C-sloupkem jako charakteristickým prvkem karoserie cíleně pracují od čtvrté generace modelu. Ladně prohnutý panel, jehož spára se zadním nárazníkem dává také částečně tvar koncovému světlu, mají od té doby golfy dodnes.

Přijíždí osmá generace

Golf 8. generace

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své kategorii. Nic převratného nepřináší, ale vše, co je dostupné, nabízí dokonale sladěné.

Golf 8. generace - interiér vozu

Digitální Golf přijel. Má být autem pro všechny a etalonem pro konkurenci

Doma, ve městě Volkswagenu, v dolnosaském Wolfsburgu představila automobilka svůj stěžejní model. Do kategorie, které dal jméno - „golf-třída“ - přenáší technologie větších, dražších a luxusnějších aut.

Více o modelu Golf