Genetické a fyziologické vady, které vědci zjistili u modrásků travních.

Genetické a fyziologické vady, které vědci zjistili u modrásků travních. | foto: nature.com

Následky jaderné katastrofy: modrásci z okolí Fukušimy zmutovali

• 72
Vědci zkoumali motýly v okolí japonské atomové elektrárny Fukušima a zjistili, že se na nich projevují následky loňské jaderné katastrofy. Každá další generace modrásků travních je ozářením poškozená stále víc a víc. Motýli mají polámaná křídla, neobvyklé zbarvení, scvrklé končetiny. Většina samiček je neplodných.

Vědci odhalili u druhu zizeeria maha z čeledi modráskovitých několik defektů způsobených ozářením. K úniku radiace došlo loni v březnu po ničivém zemětřesení a tsunami v Japonsku (více o japonské katastrofě čtěte zde

Motýli mají polámaná a neobvykle svraštělá a velká křídla, jejich zbarvení doprovází nepravidelné tečkování. Končetiny, tykadla i zadeček mají zdeformovaný, uvedl server thetimes.co.uk.

Poměr abnormalit navíc stoupá s každou generací. První sběr motýlů provedli vědci loni dva měsíce po 11. březnu, kdy začala unikat radiace. Modrásky brali z míst vzdálených 45 až 70 kilometrů od Fukušimy. Přitom místní občany evakuovali jen v okolí 20 kilometrů od elektrárny. První defekty objevili u 12 procent motýlů, kteří byli v době katastrofy ve stadiu housenek a motýlů.

V druhé generaci už se mutace projevila u 18 procent motýlů, třetí generace obsahovala 34 procent zmutovaných kusů. V září loňského roku vědci odebrali vzorky podruhé. V první generaci postihla mutace 28 procent motýlů, v druhé už 52 procent modrásků. Některé samičky už se vůbec nebyly schopné  rozmnožovat.

Nevíme, jak na radiaci budou reagovat lidé, říkají vědci

"Můžeme potvrdit, že umělé radionuklidy z fukušimské atomové elektrárny způsobují u tohoto druhu fyziologické i genetické mutace," uvádí zpráva vědeckého týmu z Univerzity v Ryukuysu na jižním japonském ostrově Okinawa.

"Co přesně se u motýlů objevilo a jaký další vývoj mohou mutace mít, jsme zatím nezjistili, ale pracujeme na tom. Právě nedostatek informací ale vyvolává obavy o biologický vliv radiace na živé organismy, který v konečném důsledku přinese dlouhodobé ničení ekosystémů a může způsobovat chronické nemoci," uvádí vědci ve zprávě.

"Je to pro nás velmi překvapivé zjištění," řekl The Times Joji Otaki, profesor biologie na univerzitě v Ryukyusu. "Hmyz je proti radiaci normálně odolný, ale naše výzkumy prokázaly, že tenhle konkrétní druh je naopak na její účinky velmi náchylný," uvedl.

Jak na ozáření budou reagovat lidé, vědci neví. "Tohle neberte jako vědecký komentář, ale domnívám se, že starší lidi to už neohrozí. Jak se ale únik radiace projeví na dětech a kojencích, si netroufám říct," prohlásil Otaki.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video