"Dnes ráno jsme během podvodního průzkumu zachytili signál ze dvou zvukových vysílačů, které jsou součástí černých skříněk letadla," uvádí se v prohlášení francouzské vyšetřovací agentury BEA.
Skříňky zřejmě leží na mořském dně v hloubce asi 500 či 600 metrů a ve vzdálenosti asi dvanácti kilometrů od pobřeží, upřesnil podle agentury AFP ředitel komorské meteorologické služby ANACM Abdú Saíd Madí.
Nález černých skříněk by mohl pomoci vysvětlit příčiny úterní tragédie, tyto přístroje totiž v průběhu letu nahrávají mimo jiné rozhovory pilotů, hlášení k pasažérům a množství letových údajů, jako jsou čas, výška či rychlost.
Záchranáři teď pracují i na vyzvednutí trosek, které objevili už v sobotu. "Americký pátrací tým lokalizoval velké kusy letadla a nyní je vyzdvihuje," uvedlo jemenské ministerstvo dopravy.
Moře zatím nevydalo ani žádné ostatky 152 cestujících na palubě. Neštěstí přežila jen čtrnáctiletá dívka z Marseille, která vyvázla se zlomenou klíční kostí a drobným zraněním na obličeji. - čtěte Dívka z airbusu je při vědomí a mluví
Airbus 310, který v úterý vzlétl z jemenského hlavního města Saná, se do oceánu zřítil jen několik kilometrů od své cílové stanice Moroni, hlavního města Komorských ostrovů.
Francouzské úřady zakázaly používání letounu před dvěma lety po neúspěšné prověrce technického stavu. "Od toho momentu se letadlo ve Francii neukázalo," uvedl ministr dopravy Dominique Bussereau. "Ale Yemenia Airlines nefigurovaly na seznamu EU zakázaných aerolinek," dodal.
Ve zříceném airbusu cestovalo 66 Francouzů, 54 občanů Komor, jeden Palestinec a jeden Kanaďan. Posádku tvořil národnostní mix z Jemenu, Maroka, Etiopie a Indonésie.
černá skříňkaČerné skříňky jsou v letadle uloženy na místě, které s největší pravděpodobností nehodu přestane bez větší úhony - typicky na konci kabiny pro cestující na stropě pod svislou ocasní plochou. Obvykle jsou uzavřeny do titanové krabice obalené tepelnou izolací, uvnitř je páska či jiné záznamové médium. Izolace musí chránit skříňku před teplotou 1 100 °C po dobu 30 minut (teplota hořícího leteckého benzinu) nebo 260 °C po dobu deseti hodin (hoření zavazadel). Kromě ohně musí černá skříňka přežít náraz, vibrace a obrovský tlak. Musí rovněž vydržet ve vodě v šestikilometrové hloubce po 30 dní. "Černé skříňky" jsou ve skutečnosti oranžové s reflexními plochami, které pomáhají jejich nalezení. Jsou označeny dvojjazyčným nápisem "Flight Recorder - Do Not Open" a "Enregistreur De Vol - Ne Pas Ouvrir" (záznamník letu - neotevírat). Při pádu letadla do moře je při kontaktu s mořskou vodou aktivován ultrazvukový vysílač, který po třicet dní vysílá impulzy. Záznamová zařízení v letadle uchovávají mimo jiné hovory pilotů, hlášení k pasažérům a množství letových údajů, jako jsou čas, výška, rychlost, směr, nápor každého motoru, stav autopilota, pozice vzdušné brzdy, akcelerace, venkovní teplota, poplach, tlak v hydraulickém systému, natáčení letadla vzhledem ke všem třem osám. |