Pátek 10. dubna 2020, svátek má Darja
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. dubna 2020 Darja

Piloti občas s letadlem spáchají sebevraždu. Pro úřady to však je tabu

  9:55aktualizováno  13:16
Při prověřování dvou pilotů malajsijského letadla, které před více než týdnem beze stopy zmizelo, musí policie vzít v úvahu i možnost, že jeden z nich mohl spáchat sebevraždu úmyslným zřícením letadla. Podobné případy se už v minulosti staly, přesto tato záležitost zůstává prakticky tabu, napsala agentura AP.

Kapitán Duong Van Lanh z vietnamského letectva pátrá po zmizelém malajsijském letadle (11. března 2014). | foto: Reuters

Vyšetřovatelé i oficiální činitelé nejsou ochotní připustit, že by pilot úmyslně způsobil pád stroje - a to i v případě, že důkazy jsou víc než přesvědčivé.

Vyšetřování

Vyšetřování záhady letu MH 70 se stále více soustřeďuje na oba piloty stroje. Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení "V pořádku, dobrou noc". Uvolněným hlasem ji podle předběžného vyšetřování pronesl druhý pilot stroje. Vyšetřovatelé konstatovali, že pilot v tu chvíli patrně musel vědět o odpojení identifikačního systému ACARS (více čtěte zde).

Americká rozvědka se zaměřuje na kapitána letadla, 53letého Zaharieho Ahmada Shaha a druhého pilota, 27letého Fariqa Abdula Hamida. Zaharie byl údajně stoupencem malajsijské opozice vedené politikem Anwarem Ibrahimem. Ten byl jen několik hodin před startem letadla odsouzen v kontroverzním procesu k pětiletému vězení za homosexuální praktiky. Podle přátel ale pilot Zaharie neprojevoval extremistické názory. Druhý pilot Fariq měl prý krátce před svatbou.

Před deseti lety američtí vyšetřovatelé předložili závěrečnou zprávu o nehodě z roku 1999, kdy se let společnosti EgyptAir číslo 990 zřítil do Atlantiku nedaleko ostrova Nantucket v Massachusetts. Zahynulo všech 217 lidí na palubě. Vyšetřovatelé došli k závěru, že se druhý pilot Gamál Batútí ocitl sám v kokpitu, vypnul autopilota, namířil letadlo dolů a klidně opakoval větu: "Spoléhám na Boha" - celkem jedenáctkrát.

I když Národní úřad pro bezpečnosti dopravy (NTSB) dospěl k závěru, že nehodu způsobil čin druhého pilota, ve 160stránkové zprávě ani jednou nepoužil slovo "sebevražda". Namísto toho uvedl, že důvod jeho činu "nebyl zjištěn". Přesto egyptské úřady odmítly i tento náznak a namísto toho vydaly vlastní závěry, podle nichž pád letadla způsobila mechanická příčina.

Podobné rozpory panovaly i při vyšetřování příčin nehody letadla společnosti SilkAir letu číslo 185, který se v roce 1997 zřítil do řeky na trase z indonéské Jakarty do Singapuru. Zahynulo všech 104 osob na palubě. Americké vyšetřování zjistilo, že pád letounu byl způsoben úmyslně, ale indonéští vyšetřovatelé došli k závěru, že příčinu zjistit nelze.

Mozambičtí vyšetřovatelé zkoumají nehodu letadla, při níž v listopadu loňského roku zahynulo 33 lidí. Podle předběžného šetření se zdá, že pilot letadla společnosti Mozambican Airline mířícího do Angoly ho poslal k zemi úmyslně. Nyní se pátrá po možných motivech.

Studie, kterou v letošním roce vypracoval americký Federální úřad pro letectví (FAA), uvádí, že přinejmenším v USA zůstává létání značně bezpečným způsobem dopravy a sebevraždy pilotů jsou velmi zřídkavé. Studie zjistila, že během deseti let do roku 2012 jen osm z 2758 leteckých nehod se smrtelnými následky v USA způsobila sebevražda pilota. To představuje pouhých 0,3 procenta. Všech osm pilotů-sebevrahů byli podle studie muži, všichni měli v krvi zjištěnou přítomnost alkoholu a dva také užívali antidepresiva.

Zjištěné případy sahaly od pilota, který slavil 21. narozeniny a dočkal se odmítnutí od ženy, až po jeho 69letého kolegu, který měl problémy s alkoholem a vyhrožoval, že v letadle spáchá sebevraždu. V sedmi případech se zabil jen pilot, v osmém spolu s ním jeden cestující.

Fotogalerie

"Sebevraždy spáchané s pomocí letadla jsou tragické a záměrné události, které je těžké předpovídat a je nesnadné jim předejít," uvedla zpráva FAA, která dodala, že tyto sebevraždy "jsou pravděpodobně nejméně hlášené a nejméně přiznávané".

V nejméně jednom známém případu velká mezinárodní letecká společnost dovolila pilotovi, který přiznal sebevražedné myšlenky, dále létat. Pokračoval v létání téměř tři roky bez nehody, a pak v roce 1982 podal výpověď kvůli vážné obsesivně-kompulzivní poruše, úzkosti a depresi.

Australský list The Sydney Morning Herald uvedl, že pilot letecké společnosti Qantas několikrát bojoval s nutkavou touhou vypnout motory letadla. Jednou během letu do Singapuru se jeho prsty "nedobrovolně" blížily ke startovacím spínačům, a on si "musel znehybnit levou ruku, aby toto nutkání potlačil". Se svými nutkáními se svěřil kolegům, dodal list. Pilota poté vyšetřilo několik lékařů, kteří nakonec rozhodli, že je způsobilý dál létat.

Autor:

  • Nejčtenější

Míříme ke katastrofě. Mrtvých ve Švédsku přibývá, klid dostává trhliny

Copak se celý svět zbláznil? Nebo snad jenom my děláme něco špatně? Tuto otázku si uprostřed pandemie koronaviru kladou...

Promoření odložme. Máme jiný recept a Prymula není proti, říká expert

Zdravotnický expert Pavel Hroboň míní, že řízené promoření zdravých obyvatel Česka by mohlo mít dalekosáhlé následky....

Právníci podali trestní oznámení na Babiše, Vojtěcha, Hamáčka i Prymulu

Brněnští právníci David a Vendula Zahumenští podali trestní oznámení na premiéra Andreje Babiše, ministra zdravotnictví...

Otevřou hobbymarkety, cyklisté mohou jet bez roušky. „Promořování“ nebude

Lidé si budou moci jít od čtvrtka nakoupit do hobbymarketů, stavebnin, železářství a do prodejen jízdních kol. Všechny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslanci prodloužili nouzový stav v Česku, ale jen do konce dubna

Poslanci prodloužili nouzový stav v České republice do konce dubna. Vláda usilovala o to, aby byl nouzový stav...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Loď s migranty nesmí do Itálie. Zodpovídá za ni Německo, vzkazuje vláda

Loď německé neziskové organizace Sea-Eye se 150 migranty na palubě se dostala do tísnivé situace poblíž břehů Itálie....

Strach z koronaviru ve světě roste, zdravotníci čelí urážkám a násilí

Zatímco v některých městech si zdravotníci za své nasazení v boji proti koronaviru vysloužili ovace ve stoje, jinde...

New York bojuje na frontě mrtvých, patologové nemají kam dávat těla

Zaměstnanci newyorských márnic už jsou zcela vyčerpaní. Kromě zdravotníků pečujících o nemocné jsou pod tlakem také...

Americká špionáž věděla o koronaviru od listopadu, měla ho za hrozbu

Americké zpravodajské služby vystopovaly šíření nákazy novým koronavirem v Číně už loni v listopadu. První zprávy tak...

Advantage Consulting, s.r.o.
SALES MANAGER PRO START-UP

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz