„Zjistili jsme, že tam byl výbuch, který letadlo mohl zničit. Teď víme mnohem víc. Na zápisu jedné ze skříněk s informacemi o letu jsme identifikovali okamžik výbuchu. Zabýváme se teď jeho analýzou a vylučujeme jiné možné interpretace tohoto elektronického zápisu,“ řekl ministr.
Vyšetřovací komise už v létě uvedla, že levé křídlo stroje nese stopy výbuchu, takže letadlo Tu-154 bylo poničeno už před kontaktem se stromem, považovaným za bezprostřední příčinu pádu letounu (psali jsme zde).
V roce 2011 ruští vyšetřovatelé uvedli, že hlavní chybou bylo, že se posádka stroje nerozhodla při velmi špatné viditelnosti raději přistát na jiném letišti. Piloti prý byli pod tlakem nadřízených a neměli dostatečný výcvik.
První polská vyšetřovací komise vedená bývalým ministrem vnitra Jerzym Millerem dospěla k závěru, že vinu nesou i dispečeři, kteří piloty uvedli v omyl. Současné polské vedení však s výsledky těchto vyšetřování nesouhlasí, sestavilo proto další, výše citovanou komisi.
Polský vládní speciál Tu-154M v sobotu 10. dubna 2010 přepravoval polskou delegaci do západoruského Smolenska, kde měla uctít památku obětí katyňského masakru, při němž v roce 1940 sovětská tajná policie zavraždila přes dvacet tisíc Poláků. V troskách letounu zahynulo 96 lidí, vesměs členů delegace v čele s prezidentem Kaczyńským (více zde).
Video se záběry z odklízení trosek havarovaného letadla (4/2010):