Na hanojské křižovatce blikne červená a dříve nepřetržitý proud aut, náklaďáků, autobusů a motorek se rázem zastaví. Mělo by to být normální, jenže ve Vietnamu až donedávna nebylo. Teprve nové drastické pokuty zajistily to „kouzlo“, že vietnamští motoristé dodržují dopravní předpisy.
„Je hezké mít tu konečně řád, ale jak k tomu přijdou chudí lidé jako my, kteří v ulicích musejí pracovat každý den?“ rozčiluje se řidič taximotorky Dinh Ngoc Quang. „Policie si jen chce přijít na co nejvíc peněz. Čím vyšší pokuty z kapes chudých lidí vytáhnou, tím horší to bude,“ míní.
I další řidiči nová pravidla považují za represivní, autoritářské či vykořisťovatelské. Mnozí si stěžují, že jsou pokuty až příliš vysoké a že jim teď všechny cesty trvají i dvakrát déle, což jim prý snižuje výdělky. Také za podobné výroky však vietnamský režim udílí penále.
Například minulý týden podle Radio Free Asia (RFA) potrestal kamioňáka, který na Facebooku napsal, že vysoké pokuty mohou řidiče stát i půlroční plat, což prý není „nic jiného než škrcení lidí“. Nyní musí v přepočtu zaplatit necelých pět tisíc korun. Jiného muže zase úřady donutily smazat kritické komentáře, podle nichž je „dopravní policie v plné síle a blokuje ulice“.
Jedli jsme ryby se dvěma ocasy a dětem jsem nejprve spočítala prsty, líčí spisovatelka![]() |
Jak píše list The New York Times, odpor vůči snaze učinit silniční provoz o něco bezpečnější není ve Vietnamu nic nového. Přitom míra fatálních dopravních nehod je zde jednou z nejvyšších v Asii.
Už v roce 2007, kdy vláda rozhodla o povinném nošení helmy na motorce, se k tomu někteří postavili s posměchem a místo helmy si na hlavu dávali třeba kuchyňský hrnec. Když pak policie začala přísněji vymáhat zákaz alkoholu za volantem a opilým řidičům jejich vozy zabavovala, část řidičů už si pro svůj majetek nikdy nepřišla, nechtěla jej vyplatit zpět.
A teď se zvedá další vlna odporu. Nový zákon zvyšuje dopravní pokuty desetinásobně, přičemž ty nejvyšší dosahují v přepočtu i více než 36 tisíc korun. Policie ovšem ani nemusí sahat k takovým extrémům, pro odstrašení bohatě stačí pokuty ve středních hladinách. I to je totiž víc, než mnozí Vietnamci vydělají za měsíc.
Zatímco dříve tak lidé brali červenou na semaforu spíš jako doporučení, aby zpomalili, neřešili, zda jedou ve správném směru či vůbec na silnici a ohled nebrali ani na snahu chodců přejít vozovku, teď je situace v Hanoji či Ho Či Minově Městě mnohem klidnější. Někteří dokonce na zelenou své motorky raději chvíli vedou s obavou, že je možná někde blízko policie.
O své místo na gastromapě bojuje i Vietnam. Trendu si již všiml Michelin![]() |
Ti, kteří si na nový řád ještě nezvykli, najíždějí zezadu do opatrnějších řidičů, kteří někdy zastaví, i když by mohli jet. Řidiči kamionů se zastavováním snaží vyhnout pokutám za příliš mnoho hodin práce v kuse. A na křižovatkách je paradoxně větší hluk než dřív – kvůli neustálému troubení.
„Je to bezpečnější, je to lepší,“ pochvaluje si však sedmapadesátiletý Pham Van Lam z Ho Či Minova Města. Dodává, že pro chudé občany jsou nové zákony kruté. Lidem nicméně vadí nejen vysoké pokuty, ale také instalované dopravní kamery a vypsané odměny pro „udavače“. Současné vietnamské vedení navíc oznámilo, že k nynějším dvaceti tisícům kamer v metropoli hodlá přidat dalších čtyřicet tisíc.
Během prvních dvou týdnů poté, co nové předpisy začaly platit, vybrali policisté v Ho Či Minově Městě o 35 procent víc peněz na pokutách než předtím, píše NYT. V jistých ohledech však stížnosti vietnamských řidičů zabraly. V tomto městě motorkářům na padesáti křižovatkách povolili na červenou zahnout doprava, v Hanoji zase upravili některé semafory.
Hanojské úřady ovšem uvažují, že do července pokuty ještě zvýší. Městský lidový výbor přišel s návrhem, podle nějž by peněžní tresty za 107 přestupků – třeba za rychlou jízdu, opilost za volantem nebo ignorování dopravních značek – měly být až dvakrát vyšší než nyní. Lidé se prý totiž na silnicích pořád nechovají dostatečně odpovědně a „účastní se silničního provozu na základě subjektivního povědomí“.
„Přestože byly sankce za některé přestupky zvýšeny, s ohledem na realitu města a situaci v oblasti porušování dopravního pořádku a bezpečnosti je nutné pokračovat v ukládání zvýšených sankcí za některé přestupky s cílem zvýšit povědomí lidí o dobrovolném dodržování předpisů při účasti na provozu, postupně formovat dopravní kulturu ve městě, kontrolovat a snižovat dopravní zácpy a dopravní nehodovosti,“ navrhuje výbor. K návrhu se nyní podávají připomínky, dodává státní médium Lao Dong.






















