Benzinu je dost, jen ho nemá kdo přivézt. Po prázdných regálech v prodejnách potravin jsou tak paralyzované pumpy dalším dopadem chybějících řidičů kamionů.
Společnost British Petroleum (BP) musela omezit dodávky a nejméně padesát z dvanácti set benzinových stanic napříč Británií hlásí, že nemá jeden z nabízených druhů pohonných hmot. Některé zase musely dočasně zavřít, protože BP benzin přednostně vozí na pumpy na dálnicích.
„Situace je špatná, velmi špatná,“ řekla minulý týden členům britské vlády ředitelka britské pobočky BP Hanna Hoferová. Výpadky dodávek postihly také pumpy Esso či Shell. Vláda proto podle listu The Times zvažuje, že na rozvoz paliva nasadí vojáky. „Operace Escalin“ však má začít jedině za výrazného zhoršení situace.
Zima může být krutá. Británie už zvažuje pomoc dodavatelům energií |
Ačkoliv premiér Johnson apeloval na občany, aby nepropadali panice, u pump především na jihovýchodě Anglie se v pátek tvořily dlouhé fronty.
Opoziční labouristé ze situace částečně viní brexit a nová pravidla při najímání pracovníků. „Řidiči musejí vyplňovat desítky stran dokumentů. Metody, jakými vláda zavádí brexit do praxe, se nepochybně podepsaly na celém systému. Ale jsou tu i jiné faktory,“ míní jedna z předních postav labouristů Anneliese Doddsová.
I v samotné vládě panuje spor o to, jak situaci vyřešit. Ministr dopravy Grant Shapps čelí výzvám, aby se Británie více otevřela pracovníkům ze zahraničí a uvolnila stávající pravidla. To však ministr odmítá. Uvedl, že nechce shodit pod stůl žádné možné řešení. Více cizinců však v zemi nechce.
Dělníci z východní Evropy totiž podle něj „celé roky“ sráželi mzdy britským řidičům, což vedlo k tomu, že Britové o „kvalifikovanou a náročnou“ práci neměli zájem a spirála chybějící pracovní síly se dál roztáčela.
Prohlásil také, že není správné za nedostatkem řidičům hledat brexit a že odchod Británie z Evropské unie umožnil vládě dostat do průmyslu nové zaměstnance rychleji než předtím. „Brexit je součástí řešení,“ řekl ministr s tím, že „pohne zemí i nebem“, aby problém vyřešil.
Upozorňuje, že kvůli covidu muselo až 40 tisíc uchazečů o práci řidiče nákladních vozů odložit nutné zkoušky. Vláda proto podle Shappse zavede zákon, který by měl krizi prolomit. Třeba tím, že testy bude moci skládat dvakrát více lidí než před pandemií.