Cruz ve čtvrtek uvedl, že helikoptéra Black Hawk měla vypnutý systém ADS-B, což je ale u vojenských strojů od roku 2018 povoleno.
„Jednalo se o cvičnou misi, takže z hlediska národní bezpečnosti neexistoval žádný závažný důvod pro to, aby byl ADS-B vypnutý,“ uvedl Cruz po tiskovém brífinku amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a Federálního úřadu pro letectví (FAA).
ADS-B je pokročilá vyhledávací technologie, která sleduje polohu stroje. Cruz poznamenal, že vrtulník měl odpovídač, takže by se na radaru objevil, ale ADS-B je významně přesnější.
Před tragédií v D.C. varovali. Střet s vrtulníkem hrozil už o den dříve![]() |
Demokratická senátorka Maria Cantwellová a členka obchodního výboru Senátu se už minulý týden dotazovala, proč FAA před sedmi lety vojenským strojům povolila létat bez zapnutého systému ADS-B.
Cruz také řekl, že požádal FAA, aby přezkoumala dráhy helikoptér blízko dalších vytížených amerických letišť. FAA po nehodě zavedla kolem Reaganova letiště významná omezení pro lety vrtulníků alespoň do konce února a dvě méně používané přistávací dráhy zde zůstávají uzavřeny.
Když potřebují policejní, zdravotnické nebo prezidentské helikoptéry využít zdejší vzdušný prostor, civilní letadla nemají povoleno být ve stejnou chvíli ve stejné oblasti, doporučila FAA.
Americký ministr dopravy Sean Duffy také zpochybnil některé zbytné cesty vojenských vrtulníků. „Pokud máme generály, kteří kvůli pohodlí létají v helikoptérách, není to přijatelné. Vezměte si auto a jeďte - nemusíte letět vrtulníkem,“ řekl Duffy.
Úřady už identifikovaly všechny oběti
Vojenský vrtulník se s místním letem American Airlines srazil u Reaganova letiště ve Washingtonu minulou středu. V letadle bylo 64 lidí, na palubě vrtulníku tři. Oba stroje spadly do řeky Potomac.
Přesná příčina nehody stále není známa, vyšetřovatelé ale uvedli, že podle dostupných dat letěl vrtulník v okamžiku nehody ve výšce 91,5 metru, i když maximální povolená výška v tomto místě pro něj byla 61 metrů.
O tom, že se v blízkosti nachází civilní letadlo, byla posádka vrtulníku informována zhruba dvě minuty před kolizí. Letecké neštěstí je nejhorším na americké půdě od roku 2001.
Letadlo se před srážkou ve Washingtonu snažilo změnit směr, tvrdí úřad |
Americké úřady ve středu oznámily, že už identifikovaly všech 67 lidí, kteří přišli o život. Nadále pokračuje odklízení trosek z řeky Potomac.
Na odstraňování následků havárie se podílí přes 300 lidí, na vyzdvižení těžkých trosek jsou nasazeny také dva čluny námořnictva. Části letadla i vrtulníku budou po vylovení podrobeny dalšímu zkoumání.