Uruguayský soud minulý týden rozhodl, že vláda musí prodat 350kilogramovou bronzovou orlici, která zdobila záď německé bitevní lodi Admiral Graf Spee. Masivní pták, který byl symbolem třetí říše, je po celá léta předmětem kontroverzí a mezinárodních dohadů.
Od chvíle, kdy se ho podařilo vytáhnout ze dna moře, si na něj dělalo nárok Německo a poté i soukromé firmy, které se podílely na záchranných pracích. Němci však opakovaně odmítli, aby byl předmět prodán do soukromých rukou.
Podle soudu už však orlice ležela v dřevěné krabici v námořním skladu příliš dlouho a je na čase s tím něco udělat. Proto nařídil, aby artefakt zamířil během devadesáti dnů do dražby. Výtěžek bude následně rozdělen mezi investory, kteří financovali její vyzvednutí z vody.
Stanice Deutsche Welle uvedla, že v minulosti se objevily nabídky na odkoupení orlice, které se pohybovaly mezi devíti až dvaapadesáti miliony dolarů (200 milionů až 1,1 miliardy korun). Německo sice opakovaně uvedlo, že je proti jakékoliv komercializaci symbolů nacistického režimu, ale podpořilo by vystavení artefaktu v muzeu se správným historickým kontextem.
Záchranné práce, které měly téměř dvě stě metrů dlouhou loď vyzvednout z moře, odstartovaly v roce 2004, protože vrak představoval nebezpečí pro lodní trasy. Orlici se potápěčům podařilo najít o dva roky později. Uruguayci tehdy artefakt okamžitě vystavili v jednom z hotelů v Montevideu, kam se na něj přišly podívat zástupy lidí. Po německém protestu ji pak uložili do skladu.
Kapitán raději obětoval loď než německé technologie
Bitevník Admiral Graf Spee potopil na začátku druhé světové války v jižním Atlantiku několik spojeneckých obchodních lodí, než se na něj v prosinci 1939 zaměřily tři britské křižníky a při bitvě u ústí Río de La Plata ho poškodily.
Británii pobouřila aukce nádobí se svastikou či toaletního papíru s orlicí |
Německému plavidlu velel námořní kapitán Hans Langsdorff, kterému se podařilo vyjednat třídenní zastávku v přístavu Montevideu, aby tu vysadil zraněné námořníky a pohřbil ty mrtvé.
Čas nutný k její opravě však už nezískal. Langsdorff tedy 17. prosince 1939 nařídil zničení lodi, protože se obával, že by se spojenci mohli dostat k německým technologiím.
Zajatci byli posléze propuštěni a posádka odcestovala do argentinského Buenos Aires, kde ji čekala až do konce války internace. Langsdorff se o tři dny později, 19. prosince 1939, zastřelil v hotelovém pokoji. Uruguay v roce 1973 vydala dekret, podle kterého jí náleží všechny vraky v jejích vodách
Příběh lodi Graf Spree zaznamenal v roce 1940 britský filmový týdeník:
27. června 2019 |