Advokát Gerhard Podovsonik hovoří o devíti nových důkazech. Vychází ze stanoviska dvojice německých znalců, kteří se kvůli podezření "na korupci a úmyslné maření trestu" obrátili s návrhem na obnovení procesu na vídeňský soud.
Podle průzkumu jejich firmy se zjištění rakouského ministerstva vnitra z listopadu 2000 "sabotovala nebo padělala". Do konce roku 2002 prý odborníci tvrdili, že za požár mohl ventilátor určitého typu.
KAPRUNSKÉ NEŠTĚSTÍPřečtěte si o tragédii v rakouském lyžařském středisku |
Podle zajištěných stop se údajně už pár dní po tragédii ale vědělo, že takové zařízení ve vozech vůbec nebylo. Ve vagonech a stanicích se prý používal i neschválený jedovatý, hořlavý a výbušný olej. Mezi důkazy byla údajně olejem nasáklá modřínová prkna.
Soud konstruktéry i výrobce osvobodil
Úřady katastrofu označují za největší tragédii v Rakousku od dob 2. světové války. Vyšetřování prokázalo, že požár způsobil přehřátý ventilátor. Kvůli výpadku elektřiny nešly u vozů otevřít dveře, a proto se zachránilo jen 12 lidí.
TRAGÉDIE
|
Podle advokáta by se měly nyní díky novým důkazům podniknout kroky kvůli vyrovnání s oběťmi a pozůstalými. Na 400 lidí by mělo dostat 13,9 milionu eur (asi 375,3 milionu korun).
Právník míní, že loňská dohoda o odškodném je díky nynějším zjištěním založena na špatných předpokladech, takže neplatí. Je přesvědčen o tom, že obnovení procesu by mohl zabránit jen "protiprávní zásah státního zastupitelství".
Čtyři desítky pozůstalých z Japonska, Nizozemska a Německa se ale s žalobou o odškodnění obrátily prý i na newyorský soud. Žalují provozovatele lanovky, rakouský stát a všechny firmy, které měly se stavbou a provozem lanovky co do činění.